תחקיר הצבא שפורסם אתמול (ראשון) על מותם של ניק בייזר, רון שרמן ואליה טולדנו, שנחטפו ב-7/10 וגופותיהם הושבו בדצמבר, העלה שבסבירות גבוהה הם נהרגו מתוצר לוואי של תקיפת צה"ל. מעיין, אימו של רון, הגיבה בעצב רב לדברים ואמרה כי "רון הוא חייל שנחטף חי. חייתי באשליה שהצבא שלנו יצליח להחזיר אותו, סמכתי על צה"ל 'הישן והטוב'. כל הזמן המשכתי להאמין במערכת, בצה"ל, במודיעין, בחיל האוויר. היה לי ברור שכולם יעשו הכל כדי שרון יחזור בחיים. קניתי 'כל מה שהאכילו אותי'. ההתפכחות לקחה לי פחות מ-10 חודשים. אפילו כשכבר ידעתי - לא רציתי להאמין".
3 צפייה בגלריה
ד"ר מעיין שרמן, אמו של סמל רון שרמן שנחטף ונהרג ברצועה, מגיבה לראש הממשלה נתניהו
ד"ר מעיין שרמן, אמו של סמל רון שרמן שנחטף ונהרג ברצועה, מגיבה לראש הממשלה נתניהו
מעיין שרמן. "הדבר הכי חשוב בהקשר למותו של רון הוא ערך האמת"
(צילום: פורום חיים משפחות להצלת החטופים)
בעקבות פרסום התחקיר היא אמרה כי "הדבר הכי חשוב בהקשר מותו של רון הוא ערך האמת. במשך תקופה כל כך ארוכה העבירו אותנו מסכת עינויים, ואני לא מדברת על החמאס, בהקשר למוות שלו. בהתחלה כשהיה חי, אמרו לנו שמיטוט חמאס בא יחד עם החזרת החטופים. אני מלכתחילה ידעתי שאלו שתי מטרות שלא הולכות יחד.
"לשאלה שלי מה עוד אחמד רנדור צריך היה לעשות כדי להוכיח להם שהוא מקיף עצמו בחטופים - הם לא ידעו מה לענות לי. הוא שלח את הפלאייר שביקשו מאיתנו לא להוציא לתקשורת, נאמר לי שזה מסכן את חייו של רון, שזו לוחמה פסיכולוגית של החמאס. תשעה ימים לאחר מכן - רון נהרג, מההפצצה על רנדור".
אחמד רנדור, מפקד חטיבת צפון רצועת עזה וראש המערך הרקטי של חמאס, חוסל בהפצצה צבאית בתחילת חודש נובמבר, ימים ספורים לאחר פלאייר האזהרה של חמאס על הימצאותם של חטופים סמוך לבכיריו.
3 צפייה בגלריה
מסר מחמאס על רצח החטופים
מסר מחמאס על רצח החטופים
הפלאייר של חמאס, שמעיין מספרת שקיבלה
את הבשורה הקשה על מותו של רון בשבי החמאס היא קיבלה ב-15.12. "עד יום לפני ההודעה הזו - נאמר לי שרון שמור על-ידי חמאס, ו'שומרים עליו כמו יהלום. אתרוג', הם הבטיחו. אז עדיין לא היה לי ברור מה נסיבות מותו, היום אני מבינה שגם הטיוח היה חובבני.
"אני לא מאמינה לטענות הצבא לפיהן לא היה מודיעין על הימצאותם במקום ההפצצה. קיבלנו מרון אות חיים בזמן שהיה בשבי. ניצן אלון טען בעבר בפניי שההנחה היא שהוא מוחזק בעיר עזה. היום בכלל נאמר לי שחשבו שהם בבי"ח בג'באליה. היום אני מרוכזת בעיקר בעשייה למען החטופים האחרים - מנסה להבין מה קרה למדינה שלנו. איפה הערכים שגדלתי עליהם, הבסיס לקיום העם שלנו פה. הכל מבחינתי כמו נזרק לפח, אני מול מציאות אחרת לחלוטין".
מדובר צה"ל נמסר כי "מממצאי התחקיר עולה הערכה כי בסבירות גבוהה השלושה נהרגו מתוצר לוואי של תקיפה אווירית של צה"ל, במהלך חיסולו של מפקד החטיבה הצפונית של החמאס, אחמד רנדור, ב-10 בנובמבר 2023. מדובר בהערכה בסבירות גבוהה נוכח כלל הנתונים, אך לא ניתן לקבוע בוודאות את נסיבות מותם. קביעה זו מבוססת על מיקום מציאת גופותיהם ביחס לפגיעת התקיפה, חקר ביצועים של התקיפה, ממצאי מודיעין, תוצאות הדו"חות הפתולוגיים וכן קביעת המכון לרפואה משפטית".
3 צפייה בגלריה
אליה טולדנו, ניק בייזר, רון שרמן
אליה טולדנו, ניק בייזר, רון שרמן
אליה טולדנו, ניק בייזר ורון שרמן
(צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
עוד נמסר כי "מהתחקיר עולה כי שלושת החטופים הוחזקו במתחם המנהרות ממנו פעל רנדור. בעת התקיפה לא היה בידי צה"ל מידע על הימצאות חטופים במתחם שהותקף, ויתרה מכך, היה מידע שהצביע על מיקומם במקום אחר, ולכן המרחב לא הוגדר כאזור שבו יש חשד לנוכחות חטופים".
בצבא הדגישו כי "לאורך כל המלחמה, צה"ל לא תוקף במרחבים בהם יש אינדיקציות או חשד להימצאות חטופים. צה"ל מפעיל מנגנון של מפקדת השבויים והנעדרים באגף המודיעין, שמטרתו לוודא שהפעולות ההתקפיות אינן פוגעות בחטופים ככל הניתן, ומשקיע מאמצים גדולים בהבאת מידע אודות החטופים".
פורסם לראשונה: 22:34, 15.09.24