המלחמה בין ישראל לחיזבאללה עלתה לשלב חדש, ובסוריה השכנה יש לא מעט שדווקא שמחים מהמכות החוזרות ונשנות שסופג בימים האחרונים ארגון הטרור הלבנוני – תחילה עם מתקפות פיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר, אחר כך עם חיסול צמרת כוח רדואן וכעת עם הפצצות נרחבות של חיל האוויר.
צפו בפינת "יא אללה" של כתבתנו ליאור בן ארי
(צילום: ליאור שרון)

הסורים, בעיקר הסונים במדינה, לא שכחו לחיזבאללה את השנים שבהן לקח חלק משמעותי במלחמת האזרחים במדינה ורצח בלי הבחנה את קרוביהם וחבריהם. חיזבאללה, בהיותו חלק מהציר השיעי-איראני, תמך במשטרו של בשאר אל-אסד, נשיאה העלווי של סוריה, ונלחם יחד עם השיעים והעלווים במתנגדי המשטר. איראן וחיזבאללה חששו לאבד את דריסת הרגל במדינה החשובה עבורם כל כך, גם גיאוגרפית, והסיוע שהעניקו לצבא אסד, יחד עם רוסיה, סייע לו לנצח בפועל את המורדים.
לחיזבאללה מיוחסים לא מעט סיפורי זוועה מהקרבות בסוריה. ארגון הטרור שלח כוחות לאזורים שונים במדינה, ומפקדים רבים בחיזבאללה צברו שם ניסיון רב שכעת עשוי לשמש אותם במלחמה מול ישראל. בימים האחרונים, בצל המכות שספג ארגון הטרור, קשה היה לפספס ברשתות החברתיות את השמחה לאיד בקרב אותם סורים שהכירו מקרוב את האכזריות של חיזבאללה.
עיתונאי סורי בשם האדי אל-עבדאללה העלה למשל סרטון לרשת החברתית X, שבו ניסה להסביר מדוע חלק מהסורים מתנגדים לחיזבאללה, רואים בפעיליו טרוריסטים ושמחים כל כך אחרי כל תקיפה ישראלית נגדו. בסרטון שפרסם ביום חמישי הוא הבהיר כי כלל לא משנה מי פוגע בחיזבאללה: "גם אם השטן בעצמו יבוא ויהרוג את חברי חיזבאללה הפושעים ויפטור אותנו מהם נשמח באותה המידה".
2 צפייה בגלריה
הפצצות נרחבת של רוסיה וסוריה על מעוז המורדים האחרון בשטח סוריה  מחוז אידליב, חסן נסראללה
הפצצות נרחבת של רוסיה וסוריה על מעוז המורדים האחרון בשטח סוריה  מחוז אידליב, חסן נסראללה
נסראללה וילדים פליטים בסוריה. חיזבאללה חולל שם זוועות
לאורך הסרטון, שאורכו יותר משבע דקות, הוא הציג סרטונים מתקופת הלחימה שניהל חיזבאללה באזורים השונים בסוריה וסיפר על האכזריות של פעילי הארגון. כשהציג את אחד הסרטונים אמר: "הווידיאו הזה הוא מתקיפה של פעילי חיזבאללה נגד העיר א-זבדאני באל-קלמון בסוריה. שנאה עיוורת. תקיפה של בתים אזרחיים וכל מי שהיה בהם: נשים, ילדים, מבוגרים. מה שחשוב להם זה שהם תוקפים והורגים".
רשת אל-ערביה הסעודית פרסמה סרטון שסקר את התגובות המאושרות בסוריה, אחרי פיצוץ הביפרים בלבנון בשבוע שעבר. בקטע אחד המופיע בסרטון של הרשת, נראה אדם מחלק מתוקים ואומר: "זה כדי לציין את מותם של חלק או רבים מהמפלגה של איראן בלבנון (חיזבאללה)". בקטע נוסף בסרטון מצולם אדם אחר שאומר: "הביפרים התפוצצו. איזה חדשות טובות. אנחנו כסורים לא רגילים לקבל חדשות כאלה".
הסרטון כלל גם תגובות ברשת X של גולשים סורים, מתנגדי חיזבאללה, ובאחת מהן נכתב: "הבעיה שלי עם חיזבאללה היא שהם הרגו את אחי ואת בני הדודים שלי. הם הרגו את הבת של השכנים שלנו, בת פחות משנה, כשהייתה בידי אימה. הם הרגו את האנשים שלי במדאיא (עיירה בסוריה – ליאור בן ארי). הבעיה שלי עם חיזבאללה היא שהם הרסו את המדינה שלי".
2 צפייה בגלריה
זירת התקיפה של צה"ל בביירות
זירת התקיפה של צה"ל בביירות
זירת ההפצצה ביירות בסוף השבוע, שבה חוסלה צמרת כוח רדואן
(צילום: AFP)
גולש סורי אחר כתב: "חיזבאללה השתתף בהרג העם הסורי בדרכים הנוראיות ביותר, כולל מצור ומוות ברעב. לכל האנשים החופשיים ולאלה המדוכאים על ידי איראן והמיליציות שלה, יש זכות לשמוח היום". רשת אל-ערביה הדגישה בסרטון כי "הסורים תיארו את מתקפת הביפרים, אחת התקיפות הקשות בהיסטוריה של חיזבאללה, כעונש של חיזבאללה על הרג ילדים ואונס נשים".
עיתונאי סורי בשם קותיבה יאסין פרסם ביום שבת, גם כן ברשת X, את פרשנותו לאירועים: "כל שלושת הגורמים הקשורים לפגיעה בסורים, נפלו בפח – רוסיה איראן וחיזבאללה", כתב. הוא הוסיף כי "חיזבאללה היום לא ישוב להיות מה שהיה. חיזבאללה היום נמצא בתחילת הסוף".
בשישי בערב, בזמן שארגון הטרור החל לפרסם שמות של מחבליו שנהרגו, חלקם בתקיפות הישראליות בשבוע שעבר ואחרים במסגרת החיסול של בכירי כוח רדואן בדאחייה של ביירות, הסורים לא פספסו את ההודעה הרשמית על מותו של פעיל בשם חוסין עלי רנדור. ברשת X נפוצו פרסומים שונים על הפעיל, שמסתבר שהיה, כך לפי סרטון שפרסמה רשת אל-חדת' הסעודית בנושא, ה"קצב ממדאיא" בסוריה – ומי שהיה "אחראי על הרעבת סורים וקבורתם בחיים".