נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, עלה מדרגה אמש (יום ראשון) באיומיו על ישראל - כשאמר דברים המתפרשים כאיום בפלישה לשטחה. "כפי שנכנסנו לקרבאך וללוב, נעשה את אותו הדבר לישראל", אמר הנשיא הטורקי במפגש פוליטי של הארגון המחוזי של מפלגת הצדק והפיתוח בריזה שבצפון ארצו.
האיומים של ארדואן
(מתוך X)

2 צפייה בגלריה
ארדואן ב מצעד צבאי בחגיגות ב צפון קפריסין בחלק הטורקי של ניקוסיה לציון 50 שנה פלישת טורקיה לאי 20 ביולי
ארדואן ב מצעד צבאי בחגיגות ב צפון קפריסין בחלק הטורקי של ניקוסיה לציון 50 שנה פלישת טורקיה לאי 20 ביולי
(צילום: AP Photo/Petros Karadjias)
ארדואן כיוון בדבריו לנגורנו קרבאך ולסכסוך בין אזרבייג'ן לארמניה. האזרים, נזכיר, הצליחו להשתלט מחדש על חבל הארץ בסיוע נשק ישראלי וטורקי - ובהמשך, לאחר המלחמה, שלחה טורקיה כוחות סיור לאזור. עם זאת, כוחות טורקיים לא התערבו ישירות במלחמה עצמה. בלוב, לעומת זאת, הכוחות הטורקיים אכן התערבו צבאית במלחמת האזרחים: בשנת 2020, טורקיה שלחה אנשי צבא למדינה, בתמיכת ממשלת ההסכמה הלאומית שהוכרה על-ידי האו"ם.
"אנחנו נעשה להם את אותו הדבר, אין שום סיבה שלא נוכל לעשות את זה", אמר ארדואן, שארצו חברה בברית נאט"ו. "אנחנו רק צריכים להיות חזקים כדי שנוכל לקחת חלק בשלבים האלה. עלינו להיות מאוד חזקים כדי שישראל לא תוכל לעשות את זה לפלסטין".
בתגובה לדברי ארדואן איים שר החוץ ישראל כ"ץ: "ארדואן הולך בדרכו של סדאם חוסיין ומאיים לתקוף את ישראל. רק שיזכור מה קרה שם ואיך זה הסתיים". לדברים, שפרסם ברשת X, צירף כ"ץ תמונה של הנשיא הטורקי - לצד תמונה של סדאם חוסיין המזוקן, אחרי שנתפס על-ידי האמריקנים.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף גם הוא את ארדואן: "הוא שוב מתפרץ ומשתולל, ומהווה סכנה למזרח התיכון. על העולם - ובמיוחד חברות נאט"ו - לגנות בחריפות את איומיו המקוממים נגד ישראל ולאלץ אותו להפסיק את תמיכתו בחמאס. לא נסכים לאיומים של וואנאבי-דיקטטור".
2 צפייה בגלריה
פגישת נתניהו וארדואן בשגרירות טורקיה בניו יורק, במהלך עצרת האו"ם
פגישת נתניהו וארדואן בשגרירות טורקיה בניו יורק, במהלך עצרת האו"ם
המלחמה פרצה - והיחסים חזרו לסורם. ארדואן עם נתניהו בספטמבר האחרון
(צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
לפני המלחמה, ארדואן היה עסוק בשיקום היחסים עם ישראל, ונפגש עם כל בכירי המדינה - גם בימי הממשלה הקודמת, וגם בימי הממשלה הנוכחית. בספטמבר האחרון, כשבועיים וחצי בלבד לפני שפרצה המלחמה, אף נפגש בניו יורק עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.
אבל, מאז שפרצה המלחמה ארדואן החריף בהדרגתיות את הביקורת על ישראל, ובמהרה חזר לסורו עם מתקפות חריפות ורטוריקה אלימה. הוא אף טען שחמאס אינו ארגון טרור, אירח בארצו את בכיריו ושיבח אותם. בחודש מאי הוא גם הודיע על הפסקת המסחר עם ישראל, לפחות עד שתושג הפסקת אש עם חמאס. לאחר מכן משרד הסחר הטורקי כביכול הקל קצת על ההחלטה הגורפת, כאשר, בין השאר, יבואנים שכבר עובדים עם מפעלים מטורקיה, או מחזיקים בחוזה חתום ועדיין לא החלו בפעילות, כן יכולים לייבא ממנה.
בסוף חודש יוני, בצעד חסר תקדים, טורקיה הפרה באופן בוטה את הסכם התעופה הבילטרלי עם ישראל, כאשר בנמל התעופה באנטליה סירבו לתדלק מטוס ישראלי שנחת שם בשל מקרה חירום רפואי. שבועיים לפני כן ציינו בטורקיה את חג הקורבן, עם מפגני שנאה שמזכירים מדינות אויב: שורת מוקדים תועדו מתפללים, בהם ילדים, סוקלים בובות ותמונות של ראש הממשלה ושל נשיא ארה"ב.
ד"ר גליה לינדנשטראוס, חוקרת בכירה ומומחית לטורקיה במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, אמרה בהתייחסה לאיומי ארדואן: "המדיניות הטורקית כלפי ישראל הולכת ומסלימה מאז פרוץ המלחמה. ישנם לחצים בתוך המערכת הפוליטית הפנימית הטורקית לנקוט צעדי ענישה כלפי ישראל על פעולותיה בעזה. לחצים אלו הצליחו כבר בחודשים הקודמים והביאו לחרם כלכלי מלא על ישראל, אך יש דחיפה לנקיטת צעדים נוספים.
"הייתה ביקורת רבה בטורקיה על נאום נתניהו בקונגרס ועל העובדה שמחאו לו כפיים פעמים רבות במהלך הנאום. כתגובה, יש קריאה להזמין את איסמעיל הנייה לנאום לפני הפרלמנט הטורקי. מעבר לזה, טורקיה לא רוצה לראות הסלמה בין ישראל ללבנון שתזיק גם לה ומנסה דרך איומיה ללחוץ על ישראל להתנהג בריסון".
פורסם לראשונה: 21:26, 28.07.24