רשת CNN דיווחה הבוקר (יום ה') על רמזים לכך שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עשוי להיענות לקריאות שיפרוש מהמרוץ לנשיאות. לפי הרשת, כמה וכמה גורמים רשמיים במפלגה הדמוקרטית אמרו לה כי אחרי שלושה שבועות ארוכים שבהם הדפו בתוקף את הקריאות לפרישה של ביידן, הבית הלבן וצוות הקמפיין שלו נמצאים כעת ב"מקום חדש". אחד הגורמים אף אמר שביידן פתוח לשמוע רעיונות, וכי בחדרי חדרים הוא אינו דוחה על הסף כל פנייה אליו לשקול את המשך דרכו.
5 צפייה בגלריה
נאום ביידן לאחר ניסיון ההתנקשות בטראמפ
נאום ביידן לאחר ניסיון ההתנקשות בטראמפ
הנשיא ביידן. "לא ברור לאיזו מסקנה יגיע, אבל נראה שהוא מקשיב"
(צילום: SAMUEL CORUM / AFP)
5 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית הנשיא האריס. הסקרים מראים: היא בעלת הסיכויים הגבוהים ביותר
(צילום: AFP)
"השיחות הפרטיות בגבעת הקפיטול נמשכות", אמר הלילה בעילום שם יועץ דמוקרטי בכיר ל-CNN. "הוא מוכן לשמוע מה יש לאחרים לומר, ובשיחות הללו הוא אינו מגיב בהתנגדות מיידית כפי שהוא עושה בהצהרות שהוא משמיע בפומבי. אם קודם לכן הוא אמר 'קמלה לא יכולה לנצח', עכשיו הוא שואל 'אתם חושבים שקמלה יכולה לנצח?'. עדיין לא ברור לאיזו מסקנה הוא יגיע, אבל נראה שהוא מקשיב".
דבריו של היועץ הבכיר באים על רקע ההערכות שאם ביידן יפרוש מהמרוץ מי שתהיה מועמדת הדמוקרטים לנשיאות היא סגניתו קמלה האריס. ההערכה הזו נובעת הן מסקרים, המלמדים כי אף שגם היא צועדת בפיגור קטן אחרי טראמפ היא בעלת הסיכויים הגבוהים ביותר לנצח אותו מבין המועמדים שעל הפרק, והן מסוגיות בירוקרטיות הנוגעות למימון הקמפיין: מועמדות של האריס תאפשר לדמוקרטים להשתמש בכספים שנתרמו לקמפיין המשותף של ביידן ושלה, ואילו העמדת מועמד אחר תקשה עליהם מאוד להשתמש בכספים האלה.
באופן רשמי, בקמפיין ביידן ממשיכים להתעקש כי הנשיא אינו שוקל מחדש את מועמדותו. קווין מונוז, דובר של ביידן, אמר הלילה ל-CNN: "אם לעובדות יש משמעות – וזה אמור להיות המצב – הנה עובדה אחת: הנשיא ביידן הוא מועמד הדמוקרטים לנשיאות, והוא הולך לנצח בנובמבר".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב פיצוץ פגישה בין דונלד טראמפ ל מנהיג הדמוקרטים ננסי פלוסי צ'אק שומר
ארה"ב פיצוץ פגישה בין דונלד טראמפ ל מנהיג הדמוקרטים ננסי פלוסי צ'אק שומר
ננסי פלוסי וצ'אק שומר. שני בעלי השפעה על ביידן ששוחחו איתו והסבירו לו את המצב
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
האקים ג'פריס המנהיג החדש של הדמוקרטים ב בית הנבחרים ארה"ב
האקים ג'פריס המנהיג החדש של הדמוקרטים ב בית הנבחרים ארה"ב
מנהיג הדמוקרטים בבית הנבחרים האקים ג'פריס. גם הוא שיקף לנשיא את חומרת הדברים
(צילום: AP )
ביממה האחרונה גבר הלחץ על ביידן מתוך המפלגה הדמוקרטית לפרוש מהמרוץ, בעקבות ההופעה הרעה והחלשה שלו בעימות הטלוויזיוני מול טראמפ לפני שלושה שבועות ופליטות הפה המטרידות שניפק מאז. הלילה נחשף כי גם מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר אמר לביידן בפגישה בין בשניים בשבת כי "עדיף למדינה ולמפלגה הדמוקרטית אם יפרוש מהמרוץ לנשיאות", וכי גם יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי, בכירה דמוקרטית הנחשבת לבעלת השפעה אישית על ביידן, אמרה לו לאחרונה בשיחה פרטית כי הסקרים מראים שהוא אינו יכול לנצח את טראמפ, וכי הדבר עלול להרוס גם את סיכויי הדמוקרטים להשיב לעצמם את הרוב בקונגרס.
לפי דיווח ב-ABC, שומר אמר לביידן כי כדאי ש"יעביר את הלפיד למישהו אחר", לא רק כדי לשמור על הסיכויים של הדמוקרטים לנצח בבחירות אלא גם כדי "לא להרוס את המורשת שלו". רשת CNN דיווחה כי פלוסי מצדה העלתה בשיחתה עם ביידן את אחד מיועציו על הקו כדי לדבר על נתוני הסקרים, אחרי שהנשיא טען בפניה כי סקרים מראים שהוא יכול לנצח. לפי CNN גם מנהיג הדמוקרטים בבית הנבחרים האקים ג'פריס הזהיר את ביידן מאחורי הקלעים כי המשך התמודדותו יוביל את הדמוקרטים להפסד. אתמול הפך חבר בית הנבחרים אדם שיף למחוקק הדמוקרטי הבכיר ביותר בבית שקורא פומבית לביידן לפרוש.
5 צפייה בגלריה
נאום ג'ו ביידן במסיבת העיתונאים בסיום פסגת נאט"ו ה-75 בוושינגטון, ארה"ב
נאום ג'ו ביידן במסיבת העיתונאים בסיום פסגת נאט"ו ה-75 בוושינגטון, ארה"ב
ביידן בפסגת נאט"ו בשבוע שעבר. ימשיך לעבוד מהבידוד
(צילום: REUTERS/Nathan Howard)
אמש התפרסם קטע מריאיון חדש שנתן ביידן ושבו אמר כי ישקול לפרוש מהמרוץ לנשיאות רק אם תצוץ בעיה רפואית, הצהרה שהיו שפירשו אותה כהתגמשות מסוימת בסירובו העיקש של ביידן לוותר על המועמדות. הלילה, שעות אחדות אחרי פרסום הקטע הזה, הודיע הבית הלבן כי ביידן נדבק בקורונה וכי הוא חווה תסמינים קלים. ההודעה כי נדבק התפרסמה אחרי שהנשיא הגיע ללאס וגאס כדי להשתתף בכמה אירועי בחירות, ובשעה שבאחד מהם כבר חיכו לו תומכים רבים. ביידן עצמו מסר בציוץ ברשת X כי הוא מרגיש טוב, וכי אף שיהיה בבידוד בימים הקרובים הוא ימשיך במהלכם "לעבוד עבור העם האמריקני".
סוכנות הידיעות AP תיארה הלילה את המתרחש בסביבתו של ביידן בימים האחרונים כגל נוסף של ניסיונות לגרום לנשיא לשקול מחדש את מועמדותו, וציינה כי הדמוקרטים המנהלים איתו את הדיונים בנושא משתמשים בהררי מידע כדי לשכנעו. לפי הסוכנות, סביר להניח שכעת ינצלו גם את הזמן שהתפנה לו מאירועי הקמפיין בגלל ההודעה שנדבק בקורונה כדי להסביר לו שמוטב שיעריך מחדש את המצב.