"אף איראני לא חפץ במלחמה, אבל נראה שתקוותנו היחידה לגאולה טמונה בהתערבות צבאית של ישראל", כך אמרה היום (רביעי) קייטי אמירי יאונסי, עורכת דין איראנית-אמריקנית, שמבקרת בימים אלו בישראל. יאונסי היא חלק ממשלחת של גולים איראנים בכירים, שביקרו בין היתר ביישובי העוטף, הניפו את דגל השאה של איראן לצד דגל ישראל בכנסת - ואף רצו למרחב המוגן בעת האזעקות בחיפה.
משלחת של גולים איראנים רצים למקלט בזמן אזעקה

4 צפייה בגלריה
משלחת של גולים איראנים בחיפה - רצים לממ"ד בזמן אזעקה
משלחת של גולים איראנים בחיפה - רצים לממ"ד בזמן אזעקה
מתוך הסרטון: רצים למקלט
4 צפייה בגלריה
משלחת של גולים איראנים בכנסת ישראל
משלחת של גולים איראנים בכנסת ישראל
הניפו את שני הדגלים בכנסת, זה לצד זה
(צילום: שחר קליידר לוי, דוברות ח"כ השכל)
בין חברי המשלחת, שהגיעו בהזמנת האגף לדיפלומטיה ציבורית במשרד החוץ, נמנים גם גולסה "גולדי" ג'אמארי, פוליטיקאית קנדית, נזנין אנסארי, עיתונאית ופעילה איראנית-בריטית, חמיד ג'מלבשי פרד, ראפר איראני מחתרתי, הומן חלילי, יוצר קולנוע ודי ג'יי איראני-אמריקני, חמידי סעידי, מוזיקאי איראני-אמריקני זוכה גראמי ומהתאב ג'מאלי, אשת עסקים ומעצבת אופנה איראנית-בריטית.
חברי המשלחת ביקשו להביע סולידריות עם ישראל בעקבות אירועי 7 באוקטובר, ועל כן ביקרו בניר עוז ובחניון רעים - שם בוצע הטבח במסיבת ה"נובה". הם השתתפו בטקס זיכרון בשדרות בנוכחות נשיא המדינה יצחק הרצוג, נסעו לצפון ונפגשו עם נציגי צה"ל. בכנסת ביקרו לצד חברת הכנסת שרן השכל. אתמול חוו לראשונה אזעקות, בעת ירי חמאס לתל אביב, והיום רצו למרחב המוגן בזמן המטח של חיזבאללה על חיפה. בהמשך יפגשו גם עם משפחות חטופים.
"המלחמה של ישראל היא עם חמינאי והקפובליקה האיסלאמית באיראן, זו לא המלחמה של העם האיראני", אמרה ג'אמארי. "האיראנים אוהבים ישראלים ועומדים לצידם נגד הטרור. הם רוצים שישראל תפגע בחמינאי. על ידי החלשת הרפובליקה האיסלאמית העם האיראני יכול להפיל את הדיקטטורה. העם מברך על תקיפה נגד הרפובליקה שמחזיקה אותם כבני ערובה. כשאיראן תהיה חופשית יכול להיות שוב שלום במזרח התיכון".
4 צפייה בגלריה
משלחת של גולים איראנים בשדרות
משלחת של גולים איראנים בשדרות
המשלחת בשדרות
(צילום: אלון שפיגל)
4 צפייה בגלריה
משלחת של גולים איראנים בשדרות
משלחת של גולים איראנים בשדרות
(צילום: אלון שפיגל)
גם חלילי, המתגורר בקליפורניה, הביע תמיכה בישראל - ולא רק במהלך הביקור. "התקיפה של איראן על ישראל היא חמורה ויש לה השלכות חמורות. לישראל יש כל זכות להגן על עצמה ועליה להגיב בנחישות. חשוב להכיר בכך שאנשים רבים באיראן הם פרו-ישראלים", אמר. בעברו כבר ביקר בישראל, ובשנתיים האחרונות הגיע אליה ב-16 פעמים שונות. האומנות שלו הפכה לסמל של תמיכה בזכויות אדם בעולם, ומטרתו היא להציג בישראל ציורי קיר שיימשכו תשומת לב להיסטוריה המשותפת של הישראלים והפרסים.
סעידי הוסיף כי "תושבי איראן וישראל אינם אויבים, אלא קורבנות של משטרים המשגשגים בפילוג. אנחנו מייחלים לשלום וחופש. ברחובות תל אביב, כמו בטהרן, אתה יכול להרגיש את פעימות הלב של האנושות. מלא תקווה. אנחנו חולקים יותר מאשר היסטוריה וגיאוגרפיה, אנחנו חולקים את הרצון לחיים ללא פחד".
במשרד החוץ ציינו כי "ביקור זה מדגיש את החיבור בין העם הישראלי לבין הקהילה האיראנית הגולה. הוא משקף את המאבק המשותף לחופש וזכויות אדם".