הפלסטינים: התיאום הביטחוני עם ישראל לא קיים יותר

ברמת השטח, כוחות הביטחון לא קיבלו הודעה או פקודה על הפסקת התיאום הביטחוני, שעליה הכריזה אתמול (חמישי) הרשות הפלסטינית באופן חד-צדדי לאחר הקרב במחנה הפליטים ג'נין שבו נהרגו תשעה פלסטינים - רובם אנשי הג'יהאד האיסלאמי. המבחן יהיה בלילות הקרובים עם כניסת כוחות צה"ל לפעילויות בשטח A וקיפול מקדים של השוטרים הפלסטינים מעמדותיהם, כך שנותר "מרחק בלימה" למימוש או אי מימוש ההצהרות.
לעומת זאת, התיאום האזרחי בין הצדדים נמשך כרגיל, וכולל עשרות פעולות משותפות - מניפוקי היתרים שונים על-ידי המנהל האזרחי למקבילו הפלסטיני, דיונים על צעדים כלכליים כדוגמת פתיחת אזורי תעשייה וכבישים, וכן בנייה בשטח B.
2 צפייה בגלריה
ג'נין
ג'נין
מחנה הפליטים ג'נין לאחר פעולת צה"ל
(צילום: AP)
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו אבו מאזן נשיא פלסטיני
בנימין נתניהו אבו מאזן נשיא פלסטיני
ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן
( צילום: אוהד צויגנברג, EPA)
לפי ניסיון העבר בתקופות מורכבות - סביר להניח ששוטרים פלסטינים לא ייתנו להמון לבצע לינץ' ביהודים שייכנסו בטעות לעיר פלסטינית בימים הקרובים. במאי 2020, לאחר ההצהרות על סיפוח אפשרי של יהודה ושומרון לישראל, הפסיקה הרשות את התיאום הביטחוני לחלוטין למשך כמה חודשים.
אם התיאום הביטחוני יופסק כעת שוב באופן מוחלט, המהלך עלול להוביל לצמצום ניכר בפעילות המנגנונים נגד פעילי טרור, בעיקר של חמאס, ולהיחלשות נוספת במשילות הרשות הפלסטינית באזורים נוספים בגדה - כפי שקרה בג'נין ובשכם לפני כשנה וחצי - אז הופסק התיאום הביטחוני למשך כארבעה חודשים.
צה"ל דרש אז מהרשות הפלסטינית לחזור לפעול בערים הגדולות בשומרון ולא נעתר. ארגוני טרור כדוגמת הג'יהאד הפלסטיני הרימו ראש ובתווך הוקמה בשכם חוליית "גוב האריות". בעקבות כך, צה"ל בעצמו נכנס בכוחות גדולים לחיכוך לילי אלים וקטלני בעיקר במחנות הפליטים של שכם וג'נין.
המנגנונים טענו אז בפני צה"ל כי הם לא יכולים לפעול בשני המוקדים מכיוון שבכל לילה כמעט הצבא הורג פלסטינים. "אז איך נחזור בבוקר לעמדות שלנו לפעול נגד חמושים אם בלילה הרגתם את חלקם?", רטנו אז בקרב מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. למעשה, באזור הנפיץ נוצר מעגל דמים שלא נשבר ומאיים להפוך לגרעין שינביט את האינתיפאדה הבאה.
תיעוד מפעילות הכוחות של טייסת 100 מחיל האוויר ויחידה 9900 במחנה הפליטים ג׳נין
(צילום: דובר צה"ל)

בשורה התחתונה, נכון להבוקר הפסקת התיאום הביטחוני מתמקדת בינתיים ברמת ההצהרות הפוליטיות מול הציבור בישראל ובשטחי הרשות. בשני הצדדים מבינים היטב מה המשמעות של עצירת התיאום הביטחוני: שכפול אובדן השליטה של הרשות והרוגים בכל לילה בג'נין ובשכם בעקבות פעילות גוברת של צה"ל, לתחומי ערים שקטות ונשלטות יחסית כדוגמת רמאללה, בית לחם, קלקיליה וחברון.
על-רקע המבצע בג'נין, שגרר ירי רקטות מעזה ליישובי העוטף ותגובה לילית של חיל האוויר, הגיע לביקור בישראל וברשות ראש ה-CIA וויליאם ברנס. זהו ביקורו הראשון של ברנס מאז הקמת הממשלה, והוא נקבע מראש. ברנס ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המוסד דדי ברנע ובכירים נוספים. כמו כן הוא ייפגש עם אבו מאזן ברמאללה. בשבוע הבא יגיע לישראל מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן.