בארה"ב הבינו את הטעות שעשה מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, כשאמר בביקורו בישראל כי ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את הצעת הגישור וכעת הכדור במגרש של החמאס - ועושים ניסיונות קדחתניים להציל את העסקה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שנמצא בחופשה עם משפחתו, שוחח אמש (רביעי) עם נתניהו ודרש ממנו להתגמש בסוגיית ציר פילדלפי. לשיחה הצטרפה סגניתו והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס.
מסיבת העיתונאים שכינס בלינקן בתל אביב

3 צפייה בגלריה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
פגישתם של ג'ו ביידן נשיא ארה"ב ובנימין נתניהו ראש הממשלה
ביידן ונתניהו בבית הלבן. האמריקנים רוצים התגמשות
(צילום: Jim WATSON / AFP)
מהבית הלבן נמסר הלילה כי בשיחה בין ביידן לנתניהו, השניים "דנו במאמצים המתמשכים של ארה"ב לתמוך בהגנתה של ישראל מפני כל האיומים מאיראן, בהם קבוצות הפרוקסי שלה - חמאס, חיזבאללה והחות'ים, שכוללים פריסה הגנתית מתמשכת של צבא ארה"ב". עוד נמסר כי "הנשיא הדגיש בפני נתניהו את הדחיפות בהבאת הסכם הפסקת האש ושחרור חטופים לכדי סגירה, ודן עימו בשיחות הקרובות בקהיר כדי להסיר את כל המכשולים שנותרו".
בין השניים הייתה ככל הנראה שיחה קשה. במהלכה, כאמור, הנשיא האמריקני ניסה לשכנע את ראש הממשלה להתגמש בכל הנוגע לדרישותיו בנוגע לציר פילדלפי, בעוד נתניהו מתעקש לשמור על נוכחות צה"ל בציר. בארה"ב דורשים רידוד משמעותי של הכוחות בשלב א', ונסיגה מלאה בשלב ב' של העסקה.
גורם ישראלי שבקיא בפרטים טען מנגד כי "ארה"ב לא מקשיחה. אמירת בלינקן לא הייתה עמדת ארה"ב, אלא צורך פנימי שהוועידה הדמוקרטית תעבור בשלום". לדבריו, "דרישת ארה"ב היא לרידוד, נסיגה חלקית - והגמשה עד להגעה לעסקה". גורם ישראלי אחר טען אמש כי בלינקן, בדבריו על כך שנתניהו קיבל את הצעת הגישור ושכעת על חמאס לעשות זאת, "עשה פיגוע" - ועכשיו ביידן נאלץ לנסות להציל את העסקה.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
"כל הסכם מחייב נסיגה מוחלטת מעזה"
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
בתוך כך, בתום פגישה בין נציגי חמאס לנציגי הג'יהאד האיסלאמי שהתקיימה אמש בדוחא, בירת קטאר, שני הארגונים פרסמו הודעה משותפת - שבה האשימו את ישראל ב"קריסת מאמצי המתווכות".
לפי ההודעה, "בפגישה נסקרו ההתפתחויות בשטח, יציבות ההתנגדות ויכולתה לפתוח במתקפה בכל פלסטין הכבושה, וכן נדון מצב המו"מ העקיף ועמדת הכיבוש שחוסמת את מאמצי המתווכות להגיע להסכם הפסקת אש וחילופי אסירים, תוך שימת דגש על עמדת ההתנגדות והעם הפלסטיני ולפיה כל הסכם חייב להשיג הפסקת אש מקיפה, נסיגה מוחלטת מרצועת עזה, התחלת שיקום וסיום המצור", נמסר בהודעה. עוד מסרו ארגוני הטרור כי "מנהיגי הכיבוש אחראים לקריסת המאמצים שעשו המתווכות על-ידי התעקשות להמשיך בתוקפנות והכחשת מה שנעשה בשלבים הקודמים, במיוחד ההצעה שהתנועה הסכימה לה ב-2 ביולי".
הפסגה בקהיר - אם תתקיים - תהיה אולי בימים שישי ושבת, ולא תתחיל היום. כך או כך, גורמים המעורים בפרטים אמרו שהסיכויים לעסקה כרגע קלושים - ואם בסופו של דבר תהיה פסגה, הסיכויים שתסתיים בעסקה נמוכים מאוד. השליח האמריקני המיוחד למזרח התיכון, ברט מקגורק, נשלח לקהיר על מנת להכין את הפסגה ולנסות לפתור את סוגיית פילדלפי - שהייתה כאמור מוקד השיחה בין ביידן לנתניהו. ראש הממשלה מתעקש על הישארות כוחות בציר - בעוד חמאס דורש נסיגה מלאה.
3 צפייה בגלריה
בלינקן, עבד אל-פתאח א-סיסי
בלינקן, עבד אל-פתאח א-סיסי
בלינקן עם א-סיסי. המצרים סירבו לקבל מפות מישראל
(צילום:AFP / HO / EGYPTIAN PRESIDENCY)
לא רק חמאס מתנגד להישארות ישראלית בציר פילדלפי - אלא גם מצרים. עדות לכך הגיעה מהמפגש השבוע, שבו ראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי בצה"ל, אלוף אליעזר טולדנו, ניסה להציג למצרים מפות של הנקודות שבהן יישארו כוחות צה"ל בפילדלפי. בקהיר סירבו לקבל אותן - והמשלחת חזרה כלעומת שבאה.
גורמים שמעורים במגעים אמרו כי "אין עסקה ואין פסגה אם תימשך ההתעקשות הישראלית על פריסת כוחות בציר פילדלפי. מה שהשתמע מדבריו של בלינקן זה שארה"ב נותנת רוח גבית לנתניהו להישארות כוחות צה"ל בפילדלפי, בשעה שגם המצרים מסרבים וגם חמאס מסרב.
"כל מי שעוסק במגעים יודע שאין עסקה אם החיילים נשארים בציר פילדלפי, כי המצרים לא מוכנים וחמאס לא מוכן", הדגישו. "האמריקנים כל כך תמימים לפעמים שזה להתפוצץ. הצעת הגישור האמריקנית לא כוללת נספחים לגבי רפיח וציר פילדלפי. זה משפט כללי סתום. הם חיסלו את העסקה במו ידיהם, כי אין עסקה עם ההתעקשות על נוכחות צה"ל בציר פילדלפי. זה היה אמור להיות חלק ממשא ומתן". עוד אמרו הגורמים כי אילו הייתה עסקה, הדבר היה משפיע באופן מיידי על המצב בצפון.
פורסם לראשונה: 21:34, 21.08.24