פרסום ראשון: מפקד יחידת יס"מ ירושלים, סנ"צ שחר מחסומי, צפוי לעמוד לדין משמעתי לאחר שנחשף כי השתמש בטבעת אגרופן במהלך פיזור מפגינים חרדים. האירוע התרחש לפני כשנה במהלך מחאה של הפלג הירושלמי שהתקיימה בכניסה לבירה, כאשר המפקד תועד מכה בבטנו את מאיר גרוסברד, באמצעות אגרופן. בעקבות התיעוד, שפורסם לראשונה ב-ynet, המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) פתחה בחקירה נגד הקצין הבכיר ועם סיומה הוחלט להגיש כנגדו כתב אישום משמעתי.
התיעוד שנחשף ב-ynet והוביל לחקירה
(צילום: לירן תמרי)

3 צפייה בגלריה
סנ"צ שחר מחסומי, מפקד יחידת יס"מ ירושלים
סנ"צ שחר מחסומי, מפקד יחידת יס"מ ירושלים
סנ"צ שחר מחסומי, מפקד יחידת יס"מ ירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)
3 צפייה בגלריה
תיעוד: יס"מ ירושלים סנ"צ שחר מחסומי תוקף מפגינים חרדים במחאה על מעצר עריק
תיעוד: יס"מ ירושלים סנ"צ שחר מחסומי תוקף מפגינים חרדים במחאה על מעצר עריק
טבעת האגרופן בידו של מחסומי, בהפגנה בחודש ספטמבר
(צילום: לירן תמרי)
במהלך החקירה התברר לחוקרים כי עוד עשרה יסמ"ניקים אימצו את השיטה של מפקדם, רכשו טבעות אגרופן, ועשו בהן שימוש נגד מפגינים. כאמור, מדובר באמצעי תקיפה שאינו נמנה בסל האמצעים לפיזור הפגנות בהם עושה שימוש המשטרה.
"הרגשתי אגרוף מטורף בבטן, קרסתי על הרצפה, זו הייתה התעללות לשם התעללות", אמר גרוסברד. "המכה הזו הייתה מיותרת לחלוטין. הרגשתי מכה ממוקדת מברזל שלוחץ, זה לא אגרוף". הצעיר הוסיף כי אחרי שנחבט, "באזור הבטן נשארה לי מכה שבוע אחרי האירוע. זה מזעזע, הוא יכול היה להרוג אותי עם מכה לחזה. בכל נשימה ונשימה שאני נשמתי כאב לי".
לאחר התיעוד, ארגון "בצלמו" אף שיגר תלונה למח"ש לפתוח בחקירה. עו"ד מיכאל ליטווק, היועץ המשפטי של הארגון, מסר: "אני מברך על החלטת מח"ש. זכותה וחובתה של משטרת ישראל לאכוף עבירות סדר ומשמעת אולם בצורה חוקית וללא אלימות פיזית. שימוש בחפץ חד הוא אסור, בטח בדרך בה נעשה השימוש. אין כל ספק שאף שוטר לא היה מעז לעשות כך בהפגנות בקפלן אבל כלפי החרדים דמם הותר. נמשיך להיאבק נגד אלימות המשטרתית שלא לצורך ולחזק את משטרת ישראל במאבקה בטרור ובאלימות האמיתית".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר התעלף במהלך פינוי לשכתו משייח ג'ראח
איתמר בן גביר התעלף במהלך פינוי לשכתו משייח ג'ראח
בן גביר מתעלף בהפגנה בשייח ג'ראח. טען שהותקף על ידי מחסומי
במהלך ההפגנה, שבה תועד מחסומי מכה באמצעות אגרופן, אלפי חרדים מהפלג הירושלמי חסמו את כביש 4 ליד מחלף גבעת שמואל ואת הכניסה לירושלים בגשר המיתרים, בעקבות מעצר עריק. בירושלים מפגינים נראו בין היתר חוסמים בגופם מכת"זית, וכמה אף נשכבו מתחתיה כדי למנוע את התקדמותה. מחסומי ושוטרים נוספים נראו מפנים מפגינים שהתיישבו מול מכת"זית, ומחסומי עצמו תועד כאמור כשהוא נותן אגרוף לאחד מהם בעודו אוחז בחפץ לא מזוהה.
נזכיר כי בתקרית אחרת בעבר, השר איתמר בן גביר - שכחבר כנסת ופעיל ימין היה מעורב בשלל תקריות מול שוטרים - התעלף בהפגנה בשייח ג'ראח, ובהמשך טען שהותקף על-ידי מחסומי. החודשים עברו, התיק נסגר, ומחסומי קודם והפך למפקד יס"מ ירושלים.
מהמשטרה נמסר: "לצערנו הכתב לא פנה למשטרה לבקשת תגובה טרם הפרסום בניגוד לאתיקה העיתונאית. בניגוד לנטען בכתבה - לא מדובר בשיטה, ולא מדובר ב'טבעת אגרופן'. בכל מקרה, המקרה שתואר בכתבה במהלך הפרת סדר שהתרחשה במעורבות מפקד יס"מ ירושלים לשעבר, שעבר לאחרונה לתפקיד אחר במשטרה, הועבר לטיפול במשטרה בהליך משמעתי".