השוטרת משחזרת: כך נוטרל המחבל בפיגוע בירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)

שלושה פיגועים, ארבע רקטות – ומצוד שנמשך: הבריחה הדרמטית של המחבלים מכלא גלבוע, ששניים מהם עדיין חופשיים, הביאה לחשש מהתחממות של גזרות אחרות, וכעת נראה שהחשש הזה כבר התממש, עם שני פיגועים נוספים שהתרחשו אתמול (יום ב'), אחרי ניסיון פיגוע ביום שישי, וההסלמה ההדרגתית בעזה – שממנה נורו ארבע רקטות מאז סוף השבוע. כל זאת, כאמור, בזמן שהמצוד אחר שני מחבלי הג'יהאד האיסלאמי נמשך, כשאחד מהם לפחות חצה כנראה את קו התפר לצפון השומרון.
בכל שלושת הפיגועים האחרונים, נראה שתגובה מהירה של הכוחות בשטח מנעה אסון: ביום שישי רופא כבן 50 ניסה לדקור שוטרים בעיר העתיקה בירושלים, והללו פתחו מיד באש והרגו אותו. אתמול בבוקר ניסה מחבל אחר, הפעם צעיר בן 27, לדקור עם מברג חיילים בטרמפיאדה סמוך לצומת גוש עציון, וגם הוא נורה במהירות.

חשש מהסלמה – עוד כותרות:

6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע ליד התחנה המרכזית בירושלים. "היערכות ודריכות – המפתח לנטרול של כל איום"
(צילום: גיל יוחנן)
6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים
החנות שבה נאבקו בחורי הישיבה במחבל, בן 17 מאזור חברון
(צילום: EPA)
אתמול בצהריים התרחש הפיגוע החמור ביותר עד כה, בחנות פארם ליד התחנה המרכזית בירושלים, אך גם הוא נגמר ב"נס", כפי שתיאר זאת אחד משני הפצועים, בחורי ישיבה שנאבקו עם הדוקר בן ה-17 ונפצעו באורח קל-בינוני. שוטרות מסיירת משמר הגבול בירושלים הגיבו במהירות גם במקרה הזה, וירו במחבל. בשני הפיגועים אתמול המחבלים לא נהרגו, אלא נפצעו ופונו לבתי החולים.
מ', השוטרת שירתה במחבל, סיפרה כי היא וחברותיה לסיירת שמעו "המון צורח" ומיהרו לזירה עם נשקים דרוכים: "זיהיתי את המחבל נאבק עם אזרח כשהסכין הייתה לו ביד. סיירת ירתה כדור אחד, אבל המחבל עדיין המשיך להיאבק איתו. אמרתי לסיירות לא לירות, כדי שלא יהיה ירי דו-צדדי. צעקתי לאזרח שיהדוף אותו החוצה, הוא העיף אותו – ויריתי בו ארבעה כדורים". מ', מעניין לציין, היא בתו של אחד משני שוטרי משמר הגבול שחיסלו את המחבל שפתח באש לעבר אוטובוס בצומת הגבעה הצרפתית בירושלים, בנובמבר 2001, בפיגוע שבו נרצחו שניים ונפצעו עשרות.
הפיגועים או ניסיונות הפיגוע האחרונים לא היו האירועים האלימים היחידים באזור ירושלים בימים האחרונים: ביום חמישי האחרון נרגם באבנים רכב של יהודים שנסע בשכונת א-טור, יהודי נוסף הותקף על ידי שני ערבים בעת שעבר ברחוב צלאח א-דין ובמוצאי שבת רכב של משפחה יהודית הוצת בשכונת שייח ג'ראח. לעתים גם יהודים תקפו ערבים בצל המתיחות הגוברת: נהג אוטובוס "אגד" ערבי הותקף בשבוע שעבר על ידי שלושה צעירים יהודים בגבעת זאב באבנים, בקבוקים וגז מדמיע, כשהם צועקים לעברו "זכריא מת!" (התייחסות למחבל זכריא זביידי שנלכד בשבת).
מפקד מחוז ירושלים במשטרה: "אין ספק שקיימת הסלמה"
(צילום: גיל יוחנן)

תיעוד: ניסיון פיגוע הדקירה בצומת גוש עציון

במשטרה ובמג"ב נערכים בכוחות מתוגברים להמשך החגים, כשקרוב ל-2,000 שוטרים ולוחמי מג"ב יפעלו בבירה במהלך יום כיפור. המשטרה נערכת גם לתפילות ההמוניות הצפויות היום ולקראת ערב יום כיפור ברחבת הכותל המערבי. היא מסרה כי מאות שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים יתפרסו ברחבי העיר, בדגש על מקומות הומי קהל, ותוגבר הנוכחות והפעילות המשטרתית במהלך ימים אלו.
בצירי התנועה יבצעו השוטרים הכוונות ושינויים בהסדרי התנועה, זאת בהתאם לעומסים וכמות המבקרים, במטרה לתת מענה מיטבי לכל תרחיש ולשמור על שלום הציבור וביטחונו. במשטרה קראו לציבור להישמע להנחיות השוטרים והמאבטחים ולפעול בהתאם לתקנות הקורונה, לרבות חבישת מסכה בכל התקהלות או תפילה המונית. כחלק מההיערכות, תיחסם לתנועה כניסת כלי רכב לעיר העתיקה ובצירים שבסמוך. הציבור התבקש להימנע מלהגיע לאזור העיר העתיקה בכלי רכב פרטיים ולהסתייע בתחבורה הציבורית, היסעים מחניוני 'חנה וסע' והרכבת הקלה.
מפקד משטרת מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, הזהיר כי האירועים האחרונים מראים כי ישראל כבר עתה נמצאת בהסלמה. בתום הערכת מצב, לאחר הפיגוע ליד התחנה המרכזית בבירה, אמר תורג'מן כי "היערכות נכונה, פריסה רחבה מאוד של כוחות משטרה, הדריכות המבצעית וערנות השוטרים ונחישותם היא המפתח לנטרל כל איום, כפי שנוכחנו לדעת פעמיים בירושלים בימים האחרונים. נמשיך לפעול לשמירת הסדר והביטחון בעיר ולשמור על שגרת חיים תקינה ובטוחה לתושבי העיר והמבקרים בה".
6 צפייה בגלריה
אלי פולק, מנכ"ל איחוד הצלה
אלי פולק, מנכ"ל איחוד הצלה
אלי פולק, מנכ"ל איחוד הצלה. אירוע רודף אירוע
(צילום: איחוד ההצלה)
6 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הדקירה בשער האריות ירושלים
זירת פיגוע הדקירה בשער האריות ירושלים
רכב של מד"א בסטמאות העיר העתיקה, אחרי ניסיון הפיגוע ליד שער האריות ביום שישי
(צילום: AFP)
תיעוד: ניסיון פיגוע הדקירה בשער האריות ירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)

אלי פולק, מנכ"ל איחוד הצלה, מספר על המתח הרב שחשים כעת אנשי כוחות ההצלה: "אני חובש בכיר כבר 25 שנה ומשמש כיום כמנכ"ל איחוד הצלה. השתתפתי בכל הפיגועים הקשים באינתיפאדה השנייה כשאוטובוסים התפוצצו בקפה מומנט, קו 2 סבארו וכו' – אי אפשר להשוות בין התקופות וסוגי הפיגועים בין אז להיום. אבל כשאירוע רודף אירוע, וכל כמה שעות אנחנו בזירה אחרת, זה מחזיר לנו את המתח, את המוכנות ואת שגרת הקרב של הטרור".
פולק הוסיף: "אנחנו מתגברים את הכוננות שלנו ומנחים את המתנדבים בשטח שמגיעים לטפל לפתוח עיניים, וגם בזירות עצמן ולשים לב שהם לא נפגעים בעת פעולות ההצלה כמו שראינו בעבר. אנחנו מתגברים את משמרות האמבולנסים ומשמרות הכוננים הניידים שפזורים ברחבי הארץ, בדגש על ירושלים".
לדברי מנכ"ל איחוד הצלה, "מתיחות רבה יותר חווים הצוותים שמטפלים באזור מזרח ירושלים, בשל הסיבה שיוצא להם לטפל ביהודים וערבים, אירוע אחרי אירוע, בלי אבחנה בין צד לצד. באירוע הדקירה האחרון ביום שישי בעיר העתיקה הגיע מתנדב ערבי, תושב העיר העתיקה, לטפל בשוטר שנפצע (מנתז ירי), כתף לצד כתף עם חובשים יהודים תושבי העיר העתיקה. המתיחות בין הצדדים מורגשת מאוד, ולעתים קרובות החובשים סופגים קריאות גנאי מהצדדים אך מתמודדים עם המצב ברגישות ובאופן איתן ויוצא דופן".
6 צפייה בגלריה
מחאות ועימותים בבית לחם
מחאות ועימותים בבית לחם
רכב מג"ב יורה גז מדמיע במהלך התפרעויות בבית לחם. חשש מזליגה של המתיחות לעוד גזרות
(צילום: AFP)
לילה שלישי ברציפות שצה"ל תוקף בעזה: דיווח באולפן ynet
(צילום: משי בן עמי)

טל רחמים, המתגורר בשכונת שייח ג'ראח, סיפר: "התחושה באוויר שמאז 'שומר החומות' האירוע לא נגמר ורק הייתה התפרצות שהמדינה טאטאה את הבעיה הצידה, ולא טיפלה בה מהשורש. פה בעיר הבירה גרים תושבים ערבים שלא מזדהים עם ערכי המדינה אלא עם החמאס – ורואים בנו אויב. לא בגלל מגורנו במקום כזה או אחר, אלא כי הם רוצים להשמיד אותנו כמו שהחמאס בעזה רוצה. בשבת האחרונה הסתובבתי בשכונה ושמעתי המון קריאות של 'זכריא זכריא', זה מוטיב חוזר מ'שומר חומות' שם הכריזו רבים שהם 'חיילים של מוחמד דף'. מרגישים שקצב האירועים עולה בימים האחרונים לנקודת רתיחה".
פורסם לראשונה: 23:32, 13.09.21