120 ואחת
שיקלי מסביר מדוע הוא מתנגד לוועדת חקירה ממלכתית: יש שופטים אולטרה שמאל קיצוני
53:38
שר התפוצות עמיחי שיקלי הסביר הבוקר (יום ה') בריאיון לפודקאסט הפוליטי "120 ואחת" של ynet מדוע הוא מתנגד להקמת ועדת חקירה ממלכתית במתכונתה הנוכחית, והציע "חלופה" משלו. משפחות שכולות התייחסו בזעם לאמירות השר, ואמרו ל-ynet: "לא יקום ולא יהיה. לא תקום שום ועדה מלבד הוועדה המוכרת בחוק".
הריאיון המלא עם השר עמיחי שיקלי
(ynet Radio)

2 צפייה בגלריה
איל אשל אבא של רוני אשל שנחטפה לרצועת עזה
איל אשל אבא של רוני אשל שנחטפה לרצועת עזה
איל אשל עם תמונת בתו רוני ז"ל. "שיקלי מציע שהנחקר ימנה את החוקר"
(צילום: אביגיל עוזי)
איל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל שנרצחה בבסיס נחל עוז ב-7 באוקטובר, אמר: "השר שיקלי רוצה להקים ועדת טיוח שתטייח את הנסיבות שהובילו לאסון הנורא שבו בתי נשרפה למוות תוך שהיא מדווחת בקשר עד נשימתה האחרונה". לדבריו, "אם ננקה את המילים 'היפות', שיקלי מציע שהנחקר ימנה את החוקר: הפוליטיקאים, בקואליציה ובאופוזיציה, שאת החלטותיהם ב-20 השנים האחרונות צריך לחקור, הם אלו שימנו את החוקרים. השר שיקלי, יש לזה שם: ועדת הטיוח לאסון שבעה באוקטובר. שיקלי, יש לי חדשות בשבילך: לא יקום ולא יהיה".
גם רפי בן שטרית, ששכל את בנו אלרואי בקרב בנחל עוז, הגיב לדברי השר: "שיקלי, לא ניתן לך אפילו לשקול אופציה אחרת שאינה ועדת חקירה ממלכתית כלשונה בחוק. מי שינסה למנות את החוקרים של עצמו ימצא אותנו, הורים ששילמו את היקר מכל, מולו בכל העוצמה. עמיחי, Don't".
"השר שיקלי, לא ניתן יד לשום ועדת חקירה אחרת זולת וועדת חקירה ממלכתית", אמר יורם יהודאי, אביו של רון יהודאי שנרצח במסיבת הנובה. "כל ועדת חקירה אחרת הינה הפקרת האמת, והפקרת זכות המשפחות לקבל את האמת. ילדינו הופקרו אל מותם ב-7 באוקטובר. לא נסכים להפקרת האמת ולהפקרת המשפחות".
גם גלית ולדמן, אימו של רס"ן אריאל בן משה ז"ל שנפל בקרב על קיבוץ רעים, הגיבה בזעם: "דרושה ועדת תיקון, ולא ועדת טיוח. הוועדה שתקום חייבת להיות בראשות שופט בדימוס ניטרלי, למען חקירת שורש המחדל. למען לוחמינו, למען חטופינו, למען המשפחות השכולות. חקירת האסון הנורא חייבת לקום כלשון החוק. כפי שמדינה מתוקנת מתנהלת".
(צילום: ירון ברנר)

2 צפייה בגלריה
עמיחי שיקלי
עמיחי שיקלי
"השופטים עמית או פוגלמן? לא סומך על האנשים האלה". שיקלי
במהלך הריאיון, שיקלי נשאל לגבי ועדת חקירה ממלכתית למחדל 7 באוקטובר, והשיב כי הוא לא סומך על שופטי העליון, דוגמת יצחק עמית ועוזי פוגלמן, שאותם הוא כינה "אולטרה שמאל קיצוני". הוא הסביר כי "כאשר בית המשפט העליון, וזו המציאות כרגע, הוא זה שמנהל את ועדת החקירה, יש משבר אמון עמוק, עמוק. אני לא מוכן שעכשיו מישהו כמו למשל יצחק עמית או פוגלמן שעכשיו פרש, אני לא סומך על האנשים האלה".
כשנשאל לגבי אנשים בבית המשפט העליון שעליהם הוא סומך, השיב שיקלי עם חלופה משלו לוועדת חקירה: "אני חשבתי וכתבתי על זה שצריך ללכת להסכם עם האופוזיציה, שבא ואומר, בואו נייצר ועדה, אין לי בעיה שיקראו לה ממלכתית, אבל מבחינת דה-פקטו, בואו נראה, אנחנו ממנים שופט בדימוס שהוא מקובל עלינו, אתם שופט בדימוס שמקובל עליכם, שני שופטים בדימוס. אחר כך אנחנו רוצים מומחים שהם אנשים עם רקע, אנחנו חוקרים פה אירועי מלחמה. צריך אנשים עם רקע מדיני וביטחוני".
למרות שלא קמה ועדת חקירה ממלכתית בצורה שתיאר, שיקלי הסביר: "אנחנו במשבר מאוד קשה בהקשר הזה של מערכת המשפט". הוא הוסיף: "זה יותר ממשבר אמון, בגלל הפוליטיזציה המובהקת. אין דבר כזה אדם לא פוליטי. אין דבר כזה. ספציפית, פוגלמן ועמית, הם לא רק פוליטיים, הם אולטרה-פוליטיים, והם גם אולטרה שמאל קיצוני ואני לא סומך עליהם. ואני לא מעוניין שהם יובילו את המהלך הזה, כי אז זה ייראה כמו ועדת החקירה שיזמו המשפחות, ויהיה לזה בעצם הטיה פוליטית חדה וברורה".