2 צפייה בגלריה
נפגשו היום ל"פגישת היכרות". לוין וחיות
נפגשו היום ל"פגישת היכרות". לוין וחיות
נפגשו היום ל"פגישת היכרות". לוין וחיות
(צילום: שלו שלום, אורן בן חקון)
שר המשפטים יריב לוין נפגש אחר הצהריים (יום ראשון) עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בלשכתה בירושלים. מדובר בפגישה הראשונה ביניהם מאז הכריז לוין על המהפכה המשפטית שבכוונתו לבצע, ומדוברות בתי המשפט נמסר כי מדובר ב"פגישת היכרות". לפני ההכרזה, נזכיר, לוין לא התייעץ עם חיות ואמר שהסיבה לכך היא שאין כל הפתעה בתוכניות שהוא מתכוון לבצע.
הבוקר פורסם כי לוין מתכוון להשלים עד סוף ינואר את הכנת הצעות החוק העיקריות שנועדו לקדם את הרפורמה המשפטית שלו - והן תועברנה לוועדת השרים לחקיקה ולוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת.
יריב לוין מציג את הרפורמה במערכת המשפט בכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)

הרפורמה של לוין כוללת את חקיקת "חוק יסוד: החקיקה", שיקבע בין השאר שבית המשפט העליון בהרכב מלא של 15 שופטים יוכל לדון בפסילת חוק של הכנסת, וזו תתקבל רק ברוב מיוחד של 12 או 13 שופטים. לאחר מכן תוכל הכנסת להתגבר על הפסילה ברוב של 61 חברי כנסת.
כמו כן, שר המשפטים פועל לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שתגדל מתשעה חברים ל-11, כך שכל חלק יהיה שווה בגודלו לאחר - שופטים, שרים, ח"כים ונציגי ציבור. שני נציגי לשכת עורכי הדין שחברים כיום בוועדה לא ייכללו בהרכב המוצע. הצעד השלישי שלוין מקדם הוא "חוק היועמ"שים", שיהפוך את היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה למשרות אמון.
2 צפייה בגלריה
אהרון ברק
אהרון ברק
"אף בית משפט לא יכול להגן על העם מפני עצמו". נשיא העליון לשעבר אהרון ברק
(צילום: יואב דודקביץ' )
הפגישה בין שר המשפטים לנשיאת העליון מגיעה על רקע הביקורת החריפה שמתח אתמול נשיא העליון לשעבר אהרון ברק על הצעדים שמתכנן לוין. לדברי ברק, "חורבן הבית השלישי נגרם במלחמת אחים, שההצעות האלה הן הצונאמי שיביא אותה. יידע נא כל אחד מהמיליונים, אזרחי המדינה ותושבי המדינה, שאם הרפורמה הזאת תיכנס לתוקפה, הזכות שלכם לכבוד, הזכות שלכם לחירות, הזכות שלכם לחיים, תיפגע באופן קשה ולא יהיה בית משפט שאליו אפשר יהיה לפנות. זו תהיה דמוקרטיה טורקית".
נשיא בית המשפט העליון בדימוס אמר כי הוא "מצר מאוד" על מינויו של יריב לוין לשר המשפטים. כשנשאל ברק אם יש איום על קיומה של ישראל, ענה: "היום לא, אולי בעתיד כן". הוא הבהיר כי "אף בית משפט לא יכול להגן על העם מפני עצמו. העם צריך להגן על עצמו".
לוין אמר בתגובה לברק כי "יש לי כבוד רב אליו, אבל איפה היה כאשר בלי סמכות ובלי התחשבות דרס סמכויות אנשים ולקח סמכויות לעצמו? אני מוכן לדבר עם ברק, תמיד יש על מה לדבר". לוין אמר כי הוא "לא משנה את כללי המשחק הדמוקרטיים", והוסיף: "אני הנחתי תוכנית, ואנחנו נקדם אותה בסבלנות. הדיונים צריכים להיות ממצים".