רצועת עזה הפכה בשבוע האחרון באופן רשמי על-ידי צה"ל לזירת לחימה משנית עם תחילת הפעולה הקרקעית בדרום לבנון. עם זאת, בצבא השאירו את אוגדת החוד הסדירה של פיקוד הדרום לפשוט על ג'באליה – והפעם לתקופה ממושכת של יותר משבועות אחדים, גם בגלל התעקשות חריגה של האוכלוסייה שלא להתפנות דרומה.
4 צפייה בגלריה
פעילות כוחות 401 בג'באליה
פעילות כוחות 401 בג'באליה
פעילות חטיבה 401 בג'באליה. המחבלים הכינו "קליפה" עם בתים ממולכדים, זירות מטענים ומארבי נ"ט
(צילום: דובר צה"ל)
שני צוותי קרב חטיבתיים מכתרים את העיר ג'באליה מאז יום שבת, מול עשרות אלפי עזתים שרובם מסרבים להתפנות דרומה, בלחץ של חמאס המשתקם. הכוחות מדווחים על "קליפה" שהמחבלים הכינו להם עם בתים ממולכדים, זירות מטענים ומארבי נ"ט בשטח שבו צה"ל לא פעל קרקעית בחודשים האחרונים. "חיסלנו יותר מ-100 מחבלים עד כה במבצע, אבל אנחנו ערוכים לפעול ברצף פה גם כמה חודשים", אמרו בצה"ל ל-ynet ול"ידיעות אחרונות".
כוחות צה"ל משני צוותי קרב חטיבתיים פועלים מאז יום שבת נגד מוקדי חמאס הצבאיים שהתחדשו בחודשים האחרונים בעיר שבצפון הרצועה. בניגוד לפשיטות קודמות שהתבצעו במסגרת שלב ג' של הלחימה בחמאס, שיימשך גם בשנים הבאות, הפעם הפעולה מתבצעת בשני תנאים שונים, שאליהם מופנים הקשב המטכ"לי ותשומת הלב הצבאית העיקרית.
הראשון הוא זירת הלחימה הראשית בצפון, והשני הוא השטח עצמו, שבו מרבית האוכלוסייה העזתית במרחב הפעולה מסרבת להתפנות דרומה לכיוון העיר עזה, לאחר שכותרה על-ידי מאות לוחמים. מדובר בכ-30 עד 70 אלף עזתים הפרוסים גם בפאתי ג'באליה, בעיירות בית חאנון ובית לאהיה, ובתוכם יש כמה מאות מחבלים, בהם מפקדים.
צה"ל תקף פעמיים בג'באליה בשנה האחרונה, כאשר פירק את היכולות הצבאיות של החטיבה המקומית של חמאס בתמרון בנובמבר ובדצמבר, ובפשיטה על מחנה הפליטים המקומי, הנחשב לגרעין הקשה של חמאס ולא טופל בתחילת המלחמה. פשיטה זו בוצעה על-ידי אוגדה 98 בהובלת חטיבת הצנחנים באמצע השנה.
4 צפייה בגלריה
פעילות כוחות 401 בג'באליה
פעילות כוחות 401 בג'באליה
לפחות 100 מחבלים חוסלו. הלוחמים איתרו גם מנהרות לחימה פנימיות שחמאס שיקם - או כאלה שטרם נחשפו
(צילום: דובר צה"ל)
לפי דיווחי המפקדים המובילים את המבצע האוגדתי, הכרעת חמאס בג'באליה כמסגרת צבאית גדולה עשתה את שלה מתחילת המלחמה, אך הפשיטה הנוכחית מחויבת כדי להשמיד את ניצני ההשתקמות שלו במרחב העזתי החולש על שדרות ועל יישובי צפון העוטף.
חמאס הכין נגד פשיטה זו "קליפה" בדמות מארבי מטענים ונ"ט המהווים עבורו מרחב אבטחה, בעיקר סביב מחסות העקורים שבחסותם פעיליו פועלים, בתים ממולכדים רבים במרחב וצלפים הפרוסים בשכונות ג'באליה, בבניינים גבוהים שטרם נהרסו. אמש (יום חמישי) הותר לפרסום כי בתמרון נהרגו שלושה לוחמי מילואים שעלו על אחד ממטעני צד באזור, ובתחילת השבוע נהרג לוחם מגדוד 17 של קורס מ"כים ממטען חבלה שהוטמן ברחוב.
כמה חיילים נוספים נפצעו, בעיקר ממטעני חבלה. מנגד, הכוחות דיווחו כי בפעולה חוסלו עד כה לפחות 100 מחבלים, לצד היתקלויות קרובות, וכי אותרו גם מנהרות לחימה פנימיות שחמאס שיקם בצורה חלקית או אחרות שטרם נחשפו קודם לכן.
הקושי לפנות את האוכלוסייה בדומה לפשיטות קודמות, מה שמזרז פעולה רק נגד המחבלים הנשארים במרחב, הוביל את פיקוד הדרום להבנה שמבצע זה, בניגוד לפשיטות קודמות שארכו שבוע עד שלושה שבועות, יימשך יותר זמן, ועשוי להגיע לחודשים אחדים.

מודל העברת העזתים דרומה: "חמאס מפעיל יד קשה"

הפעולה כעת עשויה להוות גרסה מוקטנת וראשונית ליוזמה של האלוף במילואים גיורא איילנד, שהציע להעביר לדרום הרצועה, דרך בידוק וסינון בפרוזדור הביתור נצרים את כ-300 אלף העזתים שנותרו בצפון הרצועה, בעיקר בעיר עזה.
לפי מודל הפעולה כעת, צוות הקרב של חטיבה 401 נכנס ביום שבת האחרון מצפון-מערב דרך מרחב החוף ורכס אל-עטטרה, ותוך שעות אחדות תפס עמדות כיתור בפאתי ג'באליה, במקביל לכניסה מהירה מדרום-מזרח של צוות הקרב של חטיבה 460. בשתי חטיבות השריון משולבים גדודי חי"ר מגבעתי כמו שקד וצבר ומבית הספר למ"כים וכן גדודי הנדסה קרבית. במקביל, הושלמה מכיוון הגבול הישראלי, עם כוחות אוגדת עזה, זווית כיתור הנועלת את המרחב גם מצפון-מזרח.
4 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בג'באליה
כוחות צה"ל בג'באליה
(צילום: דובר צה"ל)
כוחות חטיבה 460 הקימו נקז, מחסום בידוק על ציר האורך הראשי של הרצועה, טאנצ'ר (סלאח א-דין). דרכו עוברים, בהיקפים קטנים עד כה, העזתים המסולקים מג'באליה המכותרת, אבל לאחר שהם עוברים בדיקה כדי לעצור חשודים לחקירה במידת הצורך. חמאס מצידו מפעיל יד קשה נגד רבבות העזתים שנותרו באזור המכותר, בירי לרגליים ובאוויר ובאלימות, לפי עדויות הכוחות, כדי למנוע מהאזרחים לברוח דרומה ולהמשיך לשמש עבורו כמגן אנושי.
גורמים בצה"ל אמרו בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "לחמאס נשארו פיקוד ושליטה באזור הזה, אבל בצורה מאוד מוגבלת, ומורגש שהוא מתקשה למלא את החסר". לדבריהם, "יש הבדל גדול בין חמאס היום לזה שתמרנו נגדו לפני כשנה: אם בבית של פעיל חמאס חיכו לנו בממוצע חמישה טילי RPG, עשרים רימוני רסס ופינה עם מטעני חבלה, היום בבית של פעיל יש אולי טיל נ"ט אחד או שניים, רימון וקלצ'ניקוב. לכן אנחנו פועלים להשמיד גם את היכולת הזו בעיקר באזור ג'באליה", הסבירו, "שם גברו ההתרעות לכך שחמאס ינסה לירות רקטות לכיוון ישראל ואף להוציא פיגועים קרקעיים".
באשר לשחיקת הלוחמים, בצבא הבהירו כי הם מודעים לכך שהפעם לא יהיו מקרים שבהם לוחמים שוהים ברצועה שבועות ארוכים מבלי להתרענן בשטח הארץ, לבקר בבית ולהחזיר כשירות: "מצאנו לזה פתרונות ואנחנו יודעים לתת לחיילים שבשטח תנאי שהייה טובים יותר, בין היתר באספקת מזגנים וגנרטורים", אמרו בצה"ל, והוסיפו: "חטיבה שלמה, גבעתי, לא נלחמת כעת כחטיבה כי כליה נמצאים בהחזרת כשירות לטובת צירופה למשימות בהמשך. בציר פילדלפי, הגובל עם סיני, נותרה חטיבת הנח"ל, ואליה צורפו גדודי מילואים כדי לאחוז במרחב הדרומי של רפיח ולסיים את השמדת המנהרות ואת איתור תשתיות חמאס". בחודש אוגוסט האחרון הכריז צה"ל על הכרעת החטיבה המקומית באזור.
4 צפייה בגלריה
אוגדה 162 בג'באליה
אוגדה 162 בג'באליה
(צילום: דובר צה"ל)

"היום שאחרי" הפשיטה, והניסיון למנוע מהסיוע ההומניטרי להגיע לחמאס

הפעם, בניגוד לפשיטות קודמות, ינסו גם בצה"ל ובמתאם פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי לגבש דפוס הומניטרי גם ל"יום שאחרי", שבו יצאו הכוחות מג'באליה. חמאס התעצם מחדש ברצועה בעיקר באותם בתי ספר ומרפאות שבהם רוכזו העקורים העזתים, ואליהם מזרימה ישראל את 200 משאיות הסיוע מדי יום הכוללות אוכל, תרופות ומים. חמאס משתלט עליהן בקלות ומחלק את הסיוע שבהן לאוכלוסייה התלויה בו.
הכוונה כעת היא לגייס שוב ארגוני סיוע בינלאומיים שבאמצעות פלסטינים מקומיים יהיו אלה שיקלטו ויחלקו בקצה את הסיוע לאוכלוסייה. ארגונים אלו היו פעילים בשטח בעיקר בתחילת המלחמה, כשהתמרון היה עצים, אך נסוגו כמעט כליל בין החודשים ינואר למאי השנה – עם סיומו של התמרון הקרקעי ברצועת עזה וחזרתו של חמאס לשלוט הלכה למעשה ברוב רובה של הרצועה – גם אם בצורה חלקית.
"בחודשים האחרונים צה"ל לא פעל קרקעית בצפון הרצועה, ולכן חמאס החל להשתקם גם אזרחית, משילותית ומוניציפלית באזור", הוסיף קצין בכיר המעורב בפעולה. "עד כה הצלחנו לפנות מהמרחב המכותר כ-40% מהאוכלוסייה, ונמשיך במאמץ להניע אותה דרומה". לדבריו, "צריך להבין שחמאס פועל בליבה האזרחית של עזה – פעיליו הם אלה שמפנים הריסות, מטפלים בפצועים. פתחנו צירים חלופיים כדי להקשות על הסיוע ההומניטרי להגיע לחמאס, ויש לנו תוכניות לנסות לתת לגורמים אחרים לחלק את המזון לאוכלוסייה".