שבעה תושבי הצפון פעלו במסגרת חוליה מאורגנת שגויסה על-ידי סוכן איראני, ועסקו במהלך המלחמה באיסוף מידע וצילום מתקנים צבאיים ובסיסים. כך מתואר בכתב אישום שהוגש היום (שישי) לבית המשפט המחוזי נגד השבעה בגין סיוע לאויב במלחמה ומסירת ידיעה לאויב. מדובר בעבירות שהעונש המקסימלי עליהן יכול להגיע למאסר עולם.
לעיון בכתב האישום המלא - לחצו כאן
שבעה תושבי הצפון הואשמו בריגול למען איראן
(צילום: גיל נחושתן)

פרקליטות מחוז חיפה טוענת כי השבעה, בהם שני נערים בני 16 ו-17, צילמו את בסיסי חיל האוויר בנבטים, רמת דוד, תל נוף, פלמחים, היב"א (יחידת בקרה אווירית) במירון ובמצפה רמון, וכן את מחנה הקריה בתל אביב, אתרי סוללות כיפת ברזל, ובסיסים בבאר טוביה, קריית גת, עמק חפר, מתחם גלילות ועוד.
הנאשם המרכזי וראש החוליה הוא אזיז ניסנוב (43) מחיפה, שהיה בקשר עם שני מפעילים איראנים, ופעל לצירוף החברים נוספים לחוליה. הנאשם אלכסנדר סדיקוב (58) מחיפה היה סגנו של ניסנוב והמנהל בפועל של החוליה, ומי שהיה אחראי על חלוקת המשימות בין חבריה ועל חלוקת התשלום.
אחד הנאשמים הנערים שימש כאיש הביצוע העיקרי במשימות הצילום ושליחת התוצרים למפעילים האיראנים. הנאשמים האחרים הם יגאל ניסן (20), מחיפה, בנו של הנאשם ניסנוב, ויצ'סלב גושצ'ין (46) מחיפה, יבגני יופה (47) מנוף הגליל, ונער נוסף שעסק במשימות צילום, שליחת תוצרים וקבלת כספים מהסוכן האיראני. "כלל הנאשמים עסקו במשימות הצילום", נטען.
5 צפייה בגלריה
הנאשמים בהעברת מידע לאיראן מסתירים את פניהם
הנאשמים בהעברת מידע לאיראן מסתירים את פניהם
הנאשמים בריגול לאיראן
(צילום: ליאור אל-חי)
5 צפייה בגלריה
יגאל ניסן אחד הנאשמים בהעברת מידע לאיראן
יגאל ניסן אחד הנאשמים בהעברת מידע לאיראן
הנאשם יגאל ניסן
(צילום: ליאור אל-חי)
5 צפייה בגלריה
בית משפט המחוזי חיפה- דיון בנושא חמשת הנאשמים בריגול
בית משפט המחוזי חיפה- דיון בנושא חמשת הנאשמים בריגול
בית המשפט המחוזי בחיפה, הבוקר
(צילום: גיל נחושתן)
התייחסות המשטרה לשבעת הנאשמים
(צילום: דוברות המשטרה )

לפי כתב האישום, שהוגש על-ידי עורכי הדין עינב איטסקו גולד, שגב אדלר ומור בן אבו מפרקליטות מחוז חיפה, בשנתיים האחרונות ביצעו המעורבים, יוצאי אזרבייג'ן, משימות רבות עבור אדם שהזדהה בשם אלחאן אגייב, מטעם גורמי המודיעין באיראן, וסוכן חוץ נוסף המכונה "אורחאן". שני הפעילים היו בקשר רציף עם הנאשמים וגייסו אותם לביצוע משימות שונות.
המטרה: לאסוף מודיעין עבור איראן, ובהם צילום ואיסוף מידע על תשתיות אזרחיות, בסיסים צבאיים, מערכות הגנה ואמצעי לחימה צה"ליים, וכן לעקוב אחר אנשים שונים. פרט לבסיסים, צילמו הנאשמים בהתאם להנחיות המפעילים האיראנים גם מערכות כיפת ברזל באזור חיפה והקריות, את קריית הממשלה בחיפה, נמלי חיפה, אשדוד ואילת, תחנת הכוח בחדרה, ואת בלון התצפית הצה"לי באזור צומת גולני.
5 צפייה בגלריה
הכניסה לבניין של של אזיז ניסנוב ובנו יגאל ניסן שנעצרו על ידי המשטרה בגין ריגול עבור גורמים איראנייים
הכניסה לבניין של של אזיז ניסנוב ובנו יגאל ניסן שנעצרו על ידי המשטרה בגין ריגול עבור גורמים איראנייים
הכניסה לבניין שבו מתגורר הנאשם אזיז ניסנוב
(צילום: איתן גליקמן)
לפי כתב האישום, בין יתר המשימות הונחו הנאשמים על-ידי המפעילים האיראנים לצלם ב-14 באפריל את בסיס נבטים של חיל האוויר - יום לאחר מתקפת הטילים של הרפובליקה האיסלאמית שפגעה באתר הצבאי.
המפעילים האיראנים שלחו לנאשמים את מיקומי האתרים לצילום, כולל מפות, צילומי אוויר ומיקומים מדויקים, ולעיתים אף את המיקום שממנו היו צריכים לצלם. עוד שלחו המפעילים לאחד הנערים נקודות ציון של כמה בסיסים צבאיים ואתרים אסטרטגיים לצורך ביצוע משימות צילום עתידיות, ובהם בא"ח גולני ובו נקירה של נקודת ציון בחדר האוכל שבבסיס, מכון דוד (רפאל) ועוד.
בהתייחס לבא"ח גולני, שבו נהרגו באמצע החודש ארבעה חיילי צה"ל מפגיעת כטב"ם ששוגר מלבנון, צוין בכתב האישום כי אחד הנאשמים קיבל מהמפעילים האיראנים מספרי נקודות ציון של הבסיס, אולם בסופו של דבר הוא לא צולם על-ידי המעורבים.
ניסנוב התבקש לברר פרטים על מומחית להנדסת גז ולענייני הקווקז מאוניברסיטת חיפה, שהרצאותיה בנוגע לאיראן מפורסמות באינטרנט. בין היתר, התבקש לברר פרטים על אודות קרובי משפחתה, רכבה, הלו"ז שלה ועוד.
5 צפייה בגלריה
תמונות לווין של בסיס נבטים
תמונות לווין של בסיס נבטים
תיעוד מבסיס נבטים אחרי התקיפה האיראנית
(צילום: Planet Labs Inc./Handout via REUTERS )
בכתב האישום צוין עוד כי זמן קצר לפני פתיחת שגרירות אזברייג'ן בישראל במרץ 2023, שוחח אחד המפעילים האיראנים עם ניסנוב שסיפר לו כי אמו הוזמנה לאירוע כאורחת כבוד. המפעיל האיראני ביקש מניסנוב שיגיע לאירוע ויצלם את השגרירות ואת האורחים. משהתברר לנאשם שמדובר באירוע סגור למוזמנים בלבד, לא עלה בידו להגיע לאירוע ולצלמו. בהמשך הוא קיבל מאמו תמונות שאותן היא צילמה, והעביר אותן למפעיל האיראני.
בחודש שעבר הספיק אחד המפעילים האיראנים לבקש מהנאשמים לשכור יאכטה עם סקיפר וביקש מהם להפליג לקפריסין על-מנת לצלם את נמל חיפה, את נתיב השיט מישראל לקפריסין ואת נמל קפריסין. בהמשך לכך ערך ניסנוב בירורים על אודות השכרת סירה למשך שבוע ועל אודות לימודים לצורך הוצאת תעודת משיט. ואולם, לאחר שניסנוב יידע את המפעיל בנוגע לעלויות הגבוהות הכרוכות בכך, חזר בו האיראני מבקשתו לביצוע משימה זו.
המפעיל האיראני גם ביקש בחודש שעבר מאחד הנאשמים לבצע משימות באזור דרום הארץ שיארכו כשלושה עד ארבעה ימים. בין המשימות שביקש המפעיל האיראני: צילום משחק כדורגל באצטדיון טרנר בבאר שבע, צילום אימוני כדורגל של ילדים ומבוגרים באצטדיון, וצילום מוזיאון בבאר שבע. עוד ביקש המפעיל האיראני לצלם את היישוב להב, ובכלל זה את הרחובות שבו, את גדר היישוב ואת השטחים שמחוץ ליישוב.
לפי כתב האישום, באוגוסט או בספטמבר הוזמן ניסנוב לנגן באירוע לכבוד קהילת יוצאי בוכרה שתוכנן להיערך בבנייני האומה בירושלים ב-30 בספטמבר במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג ושרים בממשלה. ניסנוב סיפר על כך לאחד המפעילים האיראנים, שלח לו את רשימת המוזמנים לאירוע ואף נתן לו הסברים על אודות זהותם. בתגובה ביקש המפעיל האיראני מהנאשם לצלם את האירוע ואת הנוכחים בו. ואולם, מאחר שהנאשמים נעצרו ב-19 בספטמבר, משימה זו לא יצאה אל הפועל.
בכתב האישום צוין כי אחד הנאשמים צילם במהלך השנה שעברה או השנה צוללות בנמל הצבאי בחיפה וכן את האזור בנמל הצבאי שבו הן היו. בנוסף, ניסנוב צילם צוללת של חיל הים מחלון ביתו. לטענת הפרקליטות, הנאשמים הודו במרבית המיוחס להם. כתב האישום מסתמך בין היתר על מחברת שבה תיעדו הנאשמים את המשימות שביצעו.

300 אלף דולר בסך הכול

"הנאשמים קיבלו על כל משימה תשלום והחזר הוצאות שנעו בין 500 ל-1,200 דולר לכל משימה, בהתאם למיקום הגיאוגרפי של המשימה, כשסך התשלום שקיבלו עמד על 300 אלף דולר שאותו חילקו בין חברי החוליה", טוענת התביעה. "למקרה שייתפסו כשהם מצלמים במקומות אסורים, ניסנוב יצר לחוליה סיפור כיסוי כאילו הם מדריכי טיולים".
בפרקליטות מדגישים כי "מדובר באחת הפרשות החמורות ביותר שנחקרו בשנים האחרונות". הפרשה לוותה במשך כמה שבועות באופן צמוד על-ידי הפרקליטים שהגישו את כתב האישום ועל ידי ראש הצוות הביטחוני בפרקליטות מחוז חיפה, עו״ד שלי זאבי-ברזילי.
"כתב אישום זה", נמסר מהפרקליטות, "מצטרף לשלושה כתבי אישום נוספים שהוגשו לאחרונה ונחשפו בשבועות האחרונים כחלק ממאבק בלתי מתפשר שמנהלת פרקליטות המדינה נגד מי שמבקשים לפגוע בביטחון המדינה".
בנוסף לכתב האישום, הגישה פרקליטות בקשה להארכת מעצרם של הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים נגדם. שבעת הנאשמים לא הובאו לבית המשפט, הדיון עימם נערך באמצעות וידאו במעגל סגור. בבקשה צוין: "העבירות שמיוחסות למשיבים ונסיבות ביצוען כמפורט בכתב האישום, מלמדות על מסוכנותם הגבוהה ביותר לביטחון המדינה ולביטחון הציבור.
"מדובר במי שסייעו למדינת האויב איראן בכך שביצעו משימות של איסוף מודיעין ערכי בתוך מדינת ישראל בהנחייתם של סוכנים איראניים, כולל צילום בסיסים צבאיים ומערכות הגנה אוויריות, במשך תקופה ארוכה, בעצימות הולכת וגוברת, כולל בתקופת המלחמה שבה מותקפת ישראל מחזיתות שונות, לרבות מתקפות של ירי טילים מצד איראן ושלוחיה, במהלכן הותקפו גם מתקנים צבאיים עליהם אספו המשיבים מידע שהועבר לאיראנים". נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, השופט רון שפירא, האריך בשלב זה את מעצרם של הנאשמים עד 10 בנובמבר.

"הוא לא מעביר את הצילומים לאיראן"

אמו של אחד הנאשמים, שהגיעה לבית המשפט, אמרה ל-ynet: "אני לא מאמינה במה שאומרים שהבן שלי עשה. הוא בן טוב, והוא לא ריגל עבור איראן. לפני יותר מחודש הוא שלח אליי תמונה לטלפון של לשכת הגיוס בתל השומר. הוא כתב לי 'אמא, תראי איך שיפצו פה יפה את הבסיס'. הוא התלהב וצילם, אבל הוא לא מעביר את התמונות שהוא מצלם לאיראן".
האם סיפרה כי כבר מחקה את התמונה ששלח לה בנה, ועל נסיבות מעצרו אמרה: "הגיעו שוטרים אל הבית והפכו את הכול. הם עשו חיפוש בכל הבית, לקחו מיד את הטלפון הנייד שלו. הייתי בהלם כששמעתי מה אומרים שהוא עשה. אני לא מאמינה לזה. המצב שלנו קשה, לא פגשתי אותו ולא דיברתי איתו מאז שהוא נעצר. אני דואגת מאוד וגם מתביישת במה שאומרים שהבן שלי עשה".