אולי נוכל להיעזר בפילוסוף פרידריך ניטשה כדי להסביר את הפליק-פלאק המרשים של בוגי יעלון ביחסו למכינה הקדם-צבאית "בני דוד" בעלי - שאותה דרש השבוע יעלון לסגור מיידית ולהפסיק את תשלום המשכורות לרבניה.
מדובר באותו יעלון שהגדיר את המכינה בחגיגות היישוב עלי בשנת 2014 בהיותו שר הביטחון כך: "מוסד חינוכי מהפכני ששינה פני החינוך הגבוה בישראל. מכינת בני דוד, חלוצת המכינות ומפקדים מוכשרים המובילים בנסיעת נטל הביטחון בשנים האחרונות ומעשה גבורת הלוחמים יצא והפיח הרוח בכל הארץ... זאת גם הזדמנות מבחינתי להביע הערכתי הרבה לסגל המכינה ובראשם הרבנים אלי סדן ויגאל לווינשטיין". אז מה השתנה? לוגית, ישנן שתי אפשרויות: או שהמכינה השתנתה, או שיעלון השתנה. מי שמכיר את המציאות יעיד שהאופציה השניה היא הנכונה - וזה מביא אותי לניטשה.
1 צפייה בגלריה
עצרת מרכזית בירושלים
עצרת מרכזית בירושלים
יעלון בהפגנה בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ניטשה המשיל את האדם החושב לנחש. "הנחש" אמר, "שאינו יכול להשיל מעצמו את עורו, חייב למות. כמו כן, המוחות המנועים מלשנות את דעתם מפסיקים להיות מוחות". יעלון, כזכור, מומחה לנחשים - והלך עם נעליים גבוהות מהפחד בפניהם.
אבל נדמה לי שמענה לשינוי בהתנהגות של יעלון נמצא דווקא במקום אחר אצל ניטשה, מקום הרבה יותר ציני ואף ארסי – "הרצון לשלטון." הדחף העיקרי של האדם, על פי ניטשה, מה שמניע אותו, הוא לשליטה ולשלטון, ואין דבר שהוא לא מוכן לעשות כדי להשיגם.
יעלון, כמה מצער, הוא דוגמא לכך. בפריימריז של הליכוד בסוף שנת 2008 התמודדתי יחד איתו על מקום ברשימה הארצית. באותה תקופה המתפקדים של משה פייגלין היו רבים ודומיננטיים ומתמודדים רבים, בהם יעלון, שיחרו לפתחו - וכל דיל היה כשר בעיניהם. אני סירבתי לעשות דיל ואף שילמתי מחיר פוליטי. בערב אחד, כאשר יעלון ואני הופענו יחד בכנס פעילים, שאלתי אותו איך הוא חי עם העובדה שהוא גם מוותר על אמונותיו וגם מקדם מישהו שיגרום נזק פוליטי ומדיני לישראל. תשובתו הייתה ניטשאית ומאקיאווליסטית כאחת: המטרה הינה להיכנס לרשימה במקום ריאלי, כל השאר פחות חשוב. אכן הצליח לו.
האמת המרה היא שיעלון לא השתנה, הוא רק חשף את פרצופו האמיתי. יעלון מייצג את אותה פוליטיקה בזויה חסרת ערכים ועמוד שדרה שהציבור הרחב כה עייף ממנה. הרבה קונספציות נופצו ב-7 לאוקטובר, אך מעל כולן נמצאת הקונספציה של פוליטיקאים שמאמינים שאפשר ואף צריך לומר את מה שנראה להם באותו רגע שיקדם את מעמדם, והעם והמדינה נמצאים במקום השני במקרה הטוב. לרוב הציבור נמאס מהאופרטוניזם הציני. בגלל הפוליטיקה המאוסה הזו הציבור הרחב הפך לזה שחייב לנעול נעליים.
צריך להיות גבול לציניות, לחתירה הטוטליטרית של השמאל הקיצוני שיעלון הצטרף אליו בשנים האחרונות. אם יש למישהו חילוקי דעות עם הרב לווינשטיין, אזי שתהיה לו היושרה הבסיסית להתווכח איתו
ולגופו של העניין: צריך להיות גבול לציניות, לחתירה הטוטליטרית של השמאל הקיצוני שיעלון הצטרף אליו בשנים האחרונות. אם יש למישהו חילוקי דעות עם הרב לווינשטיין, אזי שתהיה לו היושרה הבסיסית להתווכח איתו. כשלמדתי אני באוניברסיטאות שנחשבות למעוזי השמאל שמעתי דברים שלא ערבו לאוזניי, ושבתפיסת עולמי אף מסכנים את חוסנה של המדינה, אבל מעולם לא חשבתי שצריך לסגור או למנוע תקציבים מהן. אני רחוק מלחתום על כל מילה ועל כל היבט בגישותיו הרוחניות של הרב לווינשטיין, אבל לסתום לו את הפה? למנוע ממנו ללמד ולגדל דור של לוחמים המסורים למדינה על כל אזרחיה וחוקותיה?
המכינה הקדם צבאי בני דוד הולידה את כל מפעל הקד"צים לתפארת מדינת ישראל. המכינות מגוונות כגווני הציבוריות הישראלית ומתוך הגיוון הזה הן מחברות את הנוער הישראלי לעברו ולעתידו, מלמדות תורת ומורשת ישראל, ציונות, ומעמיקות את האמונה במדינה ובצה"ל. שלושה מבניי למדו במוסדות בני דוד, ושני חתניי במכינות שברוח בני דוד. בני בכורי, רס"ן משה ידידיה לייטר, נהרג כאשר הוביל את פלוגת החוד של חטיבת הקומנדו 551 לקרבות בבית חאנון. כשהיה נפגש עם חייליו החדשים היה מציג את עצמו, "שלום לכם, אני משה, אני אוהב את המדינה, אני אוהב את הצבא". את זה הוא למד לא רק בבית, אלא הוא והאלפים הרבים כמוהו למדו בבני דוד והמכינות - לבני דוד מעל 5,000 בוגרים, 2,000 מהם קצינים, 150 מהם מג"דים, 30 מח"טים, 47 נופלים, מהם 30 קצינים, 3 סגני אלופים ו-12 רבי סרנים. מי שקורא לסגור אותם כבר לא אוהב, לא את המדינה ולא את צה"ל.
לפני שאתה בא לתקוף, לסתום, להחפיש, לשסע ולהרוס, יעלון, של נעליך מעל רגליך.
ד"ר יחיאל לייטר הוא אסטרטג מדיני ועמית בכיר בפורום שילה. הוא יוזם, יחד עם תת־אלוף (במיל') דדי שמחי, מיזם של אחדות בעם