נשיא איראן איברהים ראיסי אמר אתמול (שבת) כי החוק במדינה מחייב נשים לעטות חיג'אב, בעקבות פרסום של סרטון שעורר סערה: בתיעוד מחנות בצפון-מזרח איראן, ביישוב בקרבת העיר משהד הקדושה לשיעים, נראה גבר צועק על שתי נשים - אם ובתה - שנכנסו לחנות ללא כיסוי ראש. בתיעוד הוא נראה מתעמת עם השתיים, ולבסוף שופך יוגורט על ראשן.
צווי מעצר נגד התוקף - וגם נגד שתי הנשים

3 צפייה בגלריה
צווי מעצר ב איראן גבר שפך יוגורט על נשים ללא כיסוי ראש
צווי מעצר ב איראן גבר שפך יוגורט על נשים ללא כיסוי ראש
התיעוד מהחנות באיראן
הרשויות באזור פרסמו צווי מעצר לגבר התוקף - אך גם לאם ולבתה, שהפרו את קוד הלבוש ברפובליקה האיסלאמית. רשת BBC דיווחה אמש כי שתי הנשים, והגבר, נעצרו.
בחודשים האחרונים, נזכיר, התקיימה באיראן מחאה נדירה בהיקפה שבה מחו נשים על חוקי הצניעות. מפגינות רבות הסירו את כיסוי הראש שלהן כהתרסה נגד המשטר. "מחאת החיג'אב" פרצה בעקבות מותה של מהסא אמיני, צעירה כורדית בת 22. אמיני מתה כמה ימים אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן, בטענה ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה.
גם אחרי שמשטר האייתוללות דיכא את ההפגנות, עדיין ניתן לראות נשים ללא חיג'אב בקניונים, מסעדות ובתי עסק - למרות הסכנה שייעצרו על-ידי משטרת המוסר. הנשיא ראיסי אמר אתמול כי "אם יש כמה אנשים שאומרים שהם לא מאמינים בחיג'אב, זה טוב לנסות לשכנע אותם, אבל הנקודה החשובה ביותר היא שמדובר בדרישה שמופיעה בחוק". לדבריו, "החיג'אב כיום הוא נושא משפטי".
3 צפייה בגלריה
מהסא אמיני
מהסא אמיני
מהסא אמיני, שמותה הוביל ל"מחאת החיג'אב"
(צילום: מתוך הרשתות החברתיות)
הרשויות אמרו כי לבעל החנות, שהתעמת עם התוקף, נמסרה אזהרה. לפי הדיווחים ברשתות החברתיות החנות שלו נסגרה, למרות שהוא צוטט בסוכנת ידיעות מקומית באומרו כי הוא קיבל אישור לפתוח מחדש את העסק שלו, ואמור "לספק הסברים" לבית המשפט.
ראש מערכת המשפט באיראן, גולאם חוסיין מוחסני אג'י, איים קודם לכן כי נשים שלא יעטו חיג'אב יועמדו לדין "ללא רחמים". לדבריו, נשים שמופיעות בציבור ללא כיסוי ראש פוגעות בערכי המדינה.
3 צפייה בגלריה
חגיגות יום השנה ה-44 לתנועה האיסלמית בכיכר אזאדי, טהרן, איראן
חגיגות יום השנה ה-44 לתנועה האיסלמית בכיכר אזאדי, טהרן, איראן
הנשיא ראיסי. "עטיית חיג'אב זו דרישה בחוק"
(צילום: רויטרס)
בהצהרת משרד הפנים האיראני נמסר ביום חמישי כי המדינה לא מוכנה להתפשר בנושא החובה לעטות חיג'אב, וכי מדובר באחד העקרונות המרכזיים של הרפובליקה האיסלאמית.
משרד הפנים האיראני עודד אזרחים להתעמת עם נשים ללא כיסוי ראש. בעשרות השנים שחלפו מאז המהפכה האיסלאמית גרמו הנחיות שכאלה לתקיפות נשים מצדם של שמרנים - שלא נענשו על כך.
פורסם לראשונה: 19:40, 01.04.23