מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס מחרתיים (יום ג') ב-17:00 (שעון ישראל) לישיבה שתעסוק במלחמה בין ישראל לחמאס, ולקראת הדיון הפיצה ארצות הברית טיוטת החלטה ראשונה, המגנה בחריפות את חמאס. טיוטת ההחלטה קוראת לשחרר מיד וללא תנאי את כל החטופים, והיא מברכת על הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה וקוראת להמשיכו.
2 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
מועצת הביטחון של האו"ם. רוסיה צפויה לסכל
(צילום: רויטרס)
הכותרת
בין ישראל, איראן והפלסטינים: הדילמה של מדינות ערב
30:45
בהצעת ההחלטה שגיבשה ארה"ב מוזכר פתרון שתי המדינות כפתרון המועדף לסכסוך בין ישראל לפלסטינים, והיא קוראת לכל מי שפועל נגד הטרור לציית לחוק הבינלאומי הנוגע לעניינים הומניטריים ולשמירה על זכויות האדם. הצעת ההחלטה כוללת גם גינוי לגילויי האנטישמיות שהתעוררו ברחבי העולם בעקבות המלחמה.
לצורך ניסוחה של הצעת ההחלטה התייעצו האמריקנים עם שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן וקיבלו חלק מהערותיו, אולם אין לדעת עדיין אם הם לא יכניסו בה תיקונים נוספים. זאת משום שמטרתה של וושינגטון היא לגייס לצדה שמונה מחברות המועצה האחרות ולהגיע לתשעה קולות, הרף המינימלי הדרוש לאישורה. כך או כך, ההערכה באו"ם היא שגם אם יגויסו די מדינות תומכות, רוסיה תנצל את זכות הווטו שלה כדי לסכל את אישור ההחלטה.
2 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
השגריר באו"ם גלעד ארדן. חלק מהתיקונים התקבלו, אך האמריקנים צפויים לבצע עוד שינויים
(צילום: EPA)
בטיוטת ההחלטה האמריקנית נכתב כי חמאס אינו מייצג את זכותו של העם הפלסטיני לכבוד ולהגדרה עצמית וכי הוא הוגדר על-ידי כמה מחברות המועצה כארגון טרור. עוד מובעת בה דאגה עמוקה מהמצב ההומניטרי בעזה ומהשפעתו הקשה על האוכלוסייה האזרחית, במיוחד על ילדים. בטיוטה מודגש הצורך לתת לאוכלוסייה המקומית גישה מלאה, מהירה ובטוחה לסיוע הומניטרי.