13 צפייה בגלריה
קולאז חטופים
קולאז חטופים
13 החטופות והחטופים ששוחררו משבי חמאס
אחרי שעות של עיכובים כחלק מהטרור הפסיכולוגי של חמאס, ולאחר 50 יום בשבי בעזה, הם סוף-סוף בישראל. אמש (שבת) בסביבות השעה 23:20 הגיעו 13 ישראלים חטופים - שמונה ילדים וחמש נשים - למעבר רפיח, ברכבי הצלב האדום. ביחד איתם הגיעו גם ארבעה זרים. כחצי שעה לאחר מכן הם שבו לשטח ישראל. לרשימת החטופים המעודכנת עם התמונות והסיפורים
12 מהמשוחררים נחטפו מקיבוץ בארי. הראשונים שזוהו על ידי חבריהם מבארי הם שרון ונעם אביגדורי. אחר כך זוהו גם נעם אור ואחותו עלמה, וגם הילדות החברות אמילי הנד וחברתה הילה רותם - אבל אמה רעיה רותם נשארה בשבי. גם נוגה ושירי וייס חזרו, וכך גם יהל ונווה שוהם, האמא עדי והסבתא ושושן הרן. כל אלו נחטפו מבארי, ואיתם חזרה גם מיה רגב שנחטפה ממסיבת הטבע - אבל אחיה הקטן איתי נותר בעזה. מיה רגב שהגיעה במצב רפואי מורכב פונתה לטיפול רפואי בבית החולים סורוקה.
13 צפייה בגלריה
הילה ודודה, אמילי ואביה
הילה ודודה, אמילי ואביה
הילה שוחררה ללא אמה - והתחבקה עם דודה, אמילי עם אביה תומאס
(צילום: דובר צה"ל)
המחבלים מעבירים חטופות לצלב האדום

הגעת החטופים למעבר רפיח
(צילום: רויטרס )

המפונים מקיבוץ בארי צופים בהשבת החטופים
(צילום: גיל יוחנן )

תיעוד בכרם שלום
(צילום: הרצל יוסף, דובר צה"ל )

בניגוד ליום שישי, הלילה החטופים ששוחררו לא חלפו בתחנת המעבר בבסיס חצרים - אלא הוטסו מכרם שלום ישירות לבתי החולים.
שרון ונעם אביגדורי
שרון אביגדורי, בת 52 מהוד השרון, נחטפה עם בתה נעם (12). הן הגיעו לסוף שבוע בבארי עם משפחתה של שרון, מטפלת רגשית המתמחה בילדים על הרצף האוטיסטי, ונחטפו עם שבעה בנות ובני משפחה נוספים. כמה מבני המשפחה, ובהם אבשלום הרן - אחיה של שרון - נרצחו.
13 צפייה בגלריה
שרון אביגדורי
שרון אביגדורי
שרון אביגדורי
(צילום: מטה משפחות החטופים)
13 צפייה בגלריה
נעם אביגדורי
נעם אביגדורי
נעם אביגדורי
(צילום: מטה משפחות החטופים)
האב חן אביגדורי היה ממובילי מאבק משפחות החטופים. אתמול, לאחר שחרור 13 החטופים בפעימה הראשונה, הוא כתב: "התמונות, ובעיקר התגובות אליהן, מילאו אותי בתקווה. יש מתווה. הוא עובד. ועכשיו - עוד ועוד ועוד. כל אזרח שיוצא משם על הרגליים הוא ניצחון. ניצחון של כולנו. של עם ישראל. של מדינת ישראל. ולכן - אסור לעצור. בואו לעצרת במוצאי שבת כי אשכרה יחד ננצח".
נעם ועלמה אור
בנוסף זוהו גם נעם אור, בן 16, ואחותו עלמה (13). השניים שוחררו מהשבי - אבל אביהם דרור נשאר בידי המחבלים. האמא יונת נרצחה בטבח בבארי ב-7 באוקטובר. הבן הבכור יהלי (18) ניצל מהתופת כי שהה באותה עת בצפון, שם הוא נמצא בשנת שירות. ליאם אור (18), בן הדוד של נעם ועלמה, נחטף גם הוא, ועדיין בשבי.
הילה רותם
הילה רותם נחטפה מהממ"ד בקיבוץ בארי עם אמה רעיה, ועם חברתה אמילי הנד, בת 9. אביה רמי סיפר כי בשיחה עם האמא רעיה היא ביקשה ממנו: "אל תאמר להילה שיש פה מחבלים, תאמר שיש מתקפת טילים". אחר כך כתבה האם לאחיה: "חוטפים אותנו".
13 צפייה בגלריה
הילה שושני רותם
הילה שושני רותם
הילה שושני רותם
רמי כבר כמעט איבד את התקווה לאחר שפורסמו ידיעות לפיהן אמילי הנד נרצחה, אבל אז הודיעו לו כי השתיים, וגם אמילי, נחטפו לעזה בחיים. אחרי 50 יום בשבי חמאס, תחגוג הילה בעוד יומיים יום הולדת 14 בשטח ישראל.
אמילי הנד
הריאיון ב-CNN של אביה של אמילי הנד היה אחד הרגעים קורעי הלב במלחמה. אז, לפני יותר מחודש, סיפר תומאס הנד על הרגע שבו נאמר לו שאותרה גופת בתו. "הם אמרו: 'מצאנו את אמילי, היא מתה', ואני פשוט אמרתי: 'כן, כן', וחייכתי. כי אלו החדשות הטובות ביותר מהאפשרויות שהכרתי. כי מה שעושים לאנשים בעזה יותר גרוע ממוות", אמר אז.
13 צפייה בגלריה
אמילי הנד נרצחה
אמילי הנד נרצחה
אמילי הנד
אבל כמה ימים לאחר מכן נמסר להנד כי מדובר בטעות בזיהוי. היום, שבוע לאחר שאמילי ציינה את יום הולדתה התשיעי בשבי חמאס, היא שוחררה בחיים ביחד עם חברתה הילה רותם - שבביתה שהתה בבוקר ה-7 באוקטובר.
אמה של אמילי, ליאת קרונברג, נפטרה מסרטן השד כשאמילי הייתה בת שנתיים וחצי. גרושתו של תומאס ואם שני ילדיו הגדולים, נרקיס הנד - שגידלה לאחר מכן את אמילי - נרצחה בטבח ב-7 באוקטובר.
מיה רגב
מיה רגב, בת 21 מהרצליה, היא הראשונה מבין החטופים והחטופות ממסיבת הטבע ברעים שמשתחררת מהשבי בעזה. היא נחטפה ביחד עם אחיה איתי מפסטיבל "נובה", מסיבה שהסתיימה בטבח הגדול בתולדות ישראל, שבו נרצחו יותר מ-350 איש.
13 צפייה בגלריה
מיה ואיתי רגב
מיה ואיתי רגב
מיה רגב עם אחיה איתי שנשאר בשבי חמאס
האמא מירית סיפרה כי המשפחה חזרה מטיול במקסיקו ביום שישי ב-23:00 בלילה, ושעה לאחר מכן כבר היו בדרך למסיבה. השיחה האחרונה של מיה לפני שנחטפה הייתה עם אביה. "היא אמרה לו 'יורים עליי, יורים עליי', ואז היא הוסיפה: 'זהו ירו עליי. אני מתה'", סיפרה האמא. אבל פתח לתקווה נראה כשמיה ואחיה איתי תועדו בטנדר של מחבלים. מיה שוחררה כעת מהשבי, אבל אחיה הקטן עדיין בעזה.
נוגה ושירי וייס
נוגה וייס (18) ואמה שירי נחטפו מביתן בבארי. אחרי 50 יום הן שוחררו, אבל האב אילן - חבר צוות החירום של הקיבוץ שיצא מהבית ב-7:15 בבוקר ה-7 באוקטובר - עדיין מוגדר נעדר.
13 צפייה בגלריה
אילן, שירי ונגה וייס
אילן, שירי ונגה וייס
אילן, שירי ונגה וייס. גורל האב לא ידוע
(מתוך פייסבוק)
עם כניסת המחבלים לבית, נוגה נכנסה מתחת למיטה בממ"ד. הדלת הייתה פתוחה, והמחבלים נכנסו וחטפו את שירי, כשבתה שהייתה עדה לכך עדכנה על הזוועה בקבוצת הוואטסאפ המשפחתית. לאחר ששירי נחטפה, שרפו המחבלים את הבית, ובעצת אחותה מיטל ברחה נוגה דרך חלון הממ"ד והתחבאה בסמוך. ב-11:30 היא כתבה שמחבל מתקרב אליה, ומאז נותק איתה הקשר. כעת היא ובתה שוב בשטח ישראל, אבל גורל האב עדיין לא ידוע.
עדי, יהל ונווה שוהם, ושושן הרן
50 יום הייתה שושן הרן, בת 67 מבארי, בשבי חמאס. היום היא השתחררה סוף-סוף, ביחד עם חמישה בני משפחה נוספים - בתה עדי שוהם (38) ונכדיה יהל (3) ונווה (8), תושבי מעלה צביה שבגליל התחתון; גיסתה שרון אביגדורי; ובתה של שרון, נועם. טל, בעלה של עדי והאבא של יהל ונווה, עדיין בשבי.
13 צפייה בגלריה
שושן הרן שבעלה נרצח עם נווה ו יהל שהם
שושן הרן שבעלה נרצח עם נווה ו יהל שהם
שושן הרן עם נווה ויהל שוהם
13 צפייה בגלריה
רכב של הצלב האדום מגיע למעבר רפיח
רכב של הצלב האדום מגיע למעבר רפיח
יהל הקטנה, בדרך הביתה
זהו יום מאושר עבור המשפחה, אבל הטרגדיה של שושן הרן קשה מנשוא - בעלה אבשלום נרצח, וגם אחותה לילך קיפניס וגיסה אביתר. פרט ללילך ולאביתר, שהיו בממ"ד אחר, כולם - וגם שרון ונועם אביגדורי - הסתתרו באותו ממ"ד.
יהל הייתה אחת מסמלי המאבק לשחרור החטופים, כשתמונתה הופיע על שער "המוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות". העורך אביב הברון כתב: "שמי אביב, עורך המוסף הזה. תמיד מאחורי הקלעים. אבל היום אני מפקיע את עמוד השער. זו יהל (3), בת אחייניתי. עכשיו בעזה עם יותר מ-200 ישראלים חטופים. תחזירו אותה ואותם. וננצח".
שלשום שבו לארץ במסגרת העסקה 13 חטופים ישראלים ו-11 עובדים זרים, מהם 10 תאילנדים ואחד פיליפיני. הם נבדקו עם שובם, ומצבם טוב.
13 צפייה בגלריה
מרגלית מוזס, חנה קציר, דורון כץ-אשר, אביב אשר, רז אשר, רותי מונדר, אוהד מונדר, קרן מונדר, עדינה משה, יפה אדר, דניאל אלוני ואמיליה אלוני (כולם נחטפו מניר עוז) וחנה פרי (נירים)
מרגלית מוזס, חנה קציר, דורון כץ-אשר, אביב אשר, רז אשר, רותי מונדר, אוהד מונדר, קרן מונדר, עדינה משה, יפה אדר, דניאל אלוני ואמיליה אלוני (כולם נחטפו מניר עוז) וחנה פרי (נירים)
החטופים הישראלים ששוחרו בפעימה הראשונה
הרמטכ"ל הרצי הלוי אמר אתמול, לפני שחרור החטופים הנוספים, כי "מיד בתום הפסקת האש נחזור לתקוף בעזה ולתמרן בה. נעשה את זה כדי לפרק את חמאס, ולייצר לחץ גדול מאוד כדי להחזיר כמה שיותר מהר חטופים - עד האחרון שבהם. יש לנו חובה להילחם ולסכן את החיים שלנו כדי שתושבי עוטף עזה יוכלו לגור שם בביטחון".
לדברי הלוי, "הפסקת האש הזו לא הייתה מתרחש אלמלא הלחץ שצה"ל כולו מפעיל. אנחנו לא נעצור עד שנשיב את כל החטופים, כי כל אחד מהם הוא שלנו, ויש לנו חובה מוסרית עליונה להביא אותם חזרה. את ההפוגה שיש לנו עכשיו אנחנו מנצלים כדי ללמוד, להכין טוב יותר את היכולות שלנו וגם כדי קצת לנוח".
פורסם לראשונה: 23:35, 25.11.23