המחאה בלבנון נמשכת: צמיגים בוערים והפגנות סוערות
(צילום: רויטרס)

הקריאות מהמערב לא עוזרות: למרות הפניות מארצות הברית, צרפת והאיחוד האירופי, שמפצירים בפוליטיקאים הלבנונים להגיע לפשרה ולהקים ממשלה, המערכת הפוליטית נותרת קפואה, ואחרי שסעד אל-חרירי נאלץ שלשום לוותר על האפשרות להקים ממשלה משום שהנשיא לא אישר את הרכב השרים המתוכנן, אתמול פרצו עימותים אלימים ברחובות כמה ערים בארץ הארזים.
מפגינים שיצאו אתמול לרחובות הבעירו צמיגים ונקלעו לעימותים עם כוחות הביטחון. בביירות נחסמו כבישים מרכזיים בעיר ומחוצה לה, והצבא הוזעק כדי לפזר בכוח את המוחים. בעיר השנייה בגודלה, טריפולי, תושבים שזעמו על הזינוק במחירים, על המחסור בדלק ובתרופות ועל הפסקות החשמל הממושכות תקפו חיילים.
5 צפייה בגלריה
הפגנות בלבנון
הפגנות בלבנון
צמיגים ופחי אשפה בוערים ברחובות. לבנון
(צילום: EPA)
הצלב האדום דיווח על 19 מפגינים שפונו לבתי החולים, ובצבא הודיעו כי 10 חיילים נרגמו באבנים וחמישה נוספים נפצעו מרימון יד שנזרק לעברם. מפקד הצבא, ג'וזף עאון, אמר כי ככל שהמשבר הפוליטי והכלכלי יעמיק – כך יחמיר גם המצב ברחובות. "תפקידנו כעת הוא לשמור על יציבות המדינה ולמנוע כאוס", אמר עאון בנאום לחיילים שפורסם גם בטוויטר של הצבא הלבנוני.
עאון הבהיר כי הוא מבין שהמשרתים בצבא סובלים אף הם מחוסר ודאות לנוכח קריסת הלירה הלבנונית – שערכה צנח כבר ל-23,400 לירות מול דולר אחד. חלקם נאלצו לעזוב את הצבא כדי לפרנס את משפחותיהם, ואחרים נאלצים לעבוד במשרה נוספת לצד עבודתם בצבא. "העם שלנו סומך עלינו, וכך גם הקהילה הבינלאומית. כולם מבינים שהצבא הוא המוסד היחיד שעדיין מתפקד", אמר עאון.
5 צפייה בגלריה
הפגנות בלבנון
הפגנות בלבנון
כוחות הביטחון מול המפגינים
(צילום: רויטרס)
בעוד כשבועיים תציין לבנון שנה לטלטלה הפוליטית שהחלה עם התפטרותו של ראש הממשלה חסן דיאב זמן קצר לאחר הפיצוץ בנמל ביירות שגבה את חייהם של יותר מ-200 בני אדם, פצע יותר מ-6,000 והחריב שכונות שלמות בבירה. מאז האסון בביירות הספיק נשיא צרפת עמנואל מקרון לבקר פעמיים בלבנון בניסיון לשכנע את הפוליטיקאים לגבש פשרה כדי להצליח להקים ממשלה חדשה, וכעת צרפת צפויה להטיל סנקציות על נבחרי הציבור הלבנונים בשל כישלונם לעשות זאת.
שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, אמר כי המנהיגים הלבנונים הם האחראים הבלעדיים למשבר. "יציבותה של לבנון הכרחית לכל האזור", אמר בורל, וציין כי חובה להשיג הסכם בין לבנון לבין קרן המטבע הבינלאומית כדי להציל את המדינה מקריסה מוחלטת. גם הממשל האמריקני הביע אכזבה מכישלון המגעים בלבנון, ומזכיר המדינה בלינקן צייץ בטוויטר כי על מנהיגי לבנון להתעשת במהרה כדי לשקם את ארצם. הנשיא מישל עאון צפוי לזמן את ראשי המפלגות להתייעצויות, והתקווה היא כי בסופן ייבחר אדם שיצליח הפעם להקים ממשלה חדשה.

שנתיים של סחרור: משבר של פעם ב-150 שנה

המשבר הכלכלי בלבנון פרץ בסוף 2019, ושורשיו נעוצים בעשרות שנים של שחיתות ושל ניהול כושל של המדינה מצד הפוליטיקאים בשנים שאחרי מלחמת האזרחים העקובה מדם, שהתחוללה בין 1975 ל-1990. לבנון צברה עוד ועוד חובות, לא עשתה די כדי לעודד תעשיות מקומיות, ואילצה כמעט את כל ענפיה הכלכליים להסתמך על ייבוא. בשנה וחצי האחרונות איבד המטבע הלבנוני יותר מ-90% מערכו, בנקים החלו למנוע מתושבים למשוך ולהעביר כספים, ואת לבנון פקדה אינפלציה אדירה.
מאז תחילת המשבר שקעה בעוני יותר מחצי מאוכלוסיית לבנון, והמדינה סובלת ממחסור חמור במוצרי יסוד. היא מתמודדת עם הפסקות חשמל שנמשכות שעות, עם היעדר דלק להנעת גנרטורים וכלי רכב, ועם מחסור חמור בתרופות ובציוד רפואי לבתי החולים ולבתי המרקחת. עשרות אלפי בני אדם איבדו את משרותיהם בלבנון מאז אוקטובר 2019, והבנק העולמי תיאר לאחרונה את המשבר שם כאחד המשברים החמורים ביותר שידע העולם ב-150 השנים האחרונות.
5 צפייה בגלריה
הפגנות בלבנון
הפגנות בלבנון
האזרחים הזועמים על הקריסה הכלכלית יצאו לרחובות
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
הפגנות בלבנון
הפגנות בלבנון
תוקפים משוריין צבאי
(צילום: AP)
המצב הכלכלי בלבנון מעורר בה גם מתיחות ביטחונית, ובשבועות האחרונים דווח על אירועי ירי בתור לתחנות דלק ועל ביזה של משאיות המעבירות מזון וציוד רפואי. לפני שבועיים פתחו חמושים בירי ברחובות טריפולי בעקבות שמועות שילדה מתה אחרי שהפסקת חשמל גרמה למכונת ההנשמה שלה לחדול מלפעול. הרשויות הכחישו את השמועות הללו.
המוני לבנונים זועמים על מנהיגי ארצם בשל חוסר הנכונות שלהם לפעול יחד כדי להקים ממשלה חדשה שתוכל להתחייב לגורמים הבינלאומיים לרפורמות בתמורה לכסף, וכך לפתור את המשבר. לבנון, נזכיר, מורכבת מערב רב של עדות, ועל בסיס זה מתנהלים רבים מחילוקי הדעות הפוליטיים בה. סעד אל-חרירי, שכאמור נאלץ השבוע לוותר על הקמת הממשלה אחרי חודשים של ניסיונות כושלים, נחשב למנהיג המחנה המתנגד לחיזבאללה השיעי. התורמים הבינלאומיים שמביעים נכונות עקרונית לסייע כלכלית לבנון מסרבים להזרים אליה כספים לפני שיושג בה הסדר פוליטי, בין השאר הסדר שיבטיח שהכסף ינוצל למטרות שלשמן הוא נועד.
אלא שהסדר כזה מבושש לבוא, ולכן גם הכסף נשאר בחו"ל. בין התורמים הפוטנציאליים יש רבים החוששים שכספם יתגלגל לידי גורמי טרור כמו חיזבאללה או אינם רוצים לבוא במגע עם ממשלה לבנונית שבה הוא לוקח חלק.
פורסם לראשונה: 23:55, 16.07.21