ארגון הבריאות העולמי של האו"ם הודיע אמש (חמישי) כי החל מיום ראשון הקרוב יהיו בעזה "הפוגות הומניטריות" כדי לאפשר לחסן את מאות אלפי ילדים ברצועה נגד נגיף הפוליו שעלול להתפשט בתחומה. ריק פיפרקורן, נציג ארגון הבריאות העולמי בשטחים הפלסטיניים, ציין כי ההפוגות במרכז הרצועה יימשכו שלושה ימים. לאחר מכן יהיו הפוגות למשך שלושה ימים בדרום עזה ובהמשך בצפון הרצועה. לדבריו, ההפוגות יחולו בין 06:00 בבוקר ל-15:00 אחרי הצהריים.
פיפרקורן ציין עוד כי ייתכן שאנשיו יזדקקו לימים נוספים כדי להשלים את מבצע החיסונים ברצועה. לדבריו, "אנחנו שואפים לחסן 640 אלף ילדים מתחת לגיל 10". הוא הוסיף כי המבצע וההפוגות ההומניטריות תואמו עם הרשויות הישראליות ובהסכמת צה"ל וחמאס.
"זו לא הדרך האידיאלית, אבל זו דרך יעילה כדי לקדם את הנושא", אמר פיפרקורן. "זה יקרה וצריך לקרות כי יש לנו הסכם". גורם רשמי בישראל אמר כי צפויה הפוגה טקטית כדי לאפשר את מבצע החיסונים, אך הדגיש כי התוכנית לא הושלמה באופן סופי.
1 צפייה בגלריה
ביוב זורם ברחובות דיר אל-בלח במרכז רצועת עזה
ביוב זורם ברחובות דיר אל-בלח במרכז רצועת עזה
ביוב זורם ברחובות דיר אל-בלח במרכז רצועת עזה
(צילום: Eyad BABA / AFP)
שלשום טענה לשכת ראש הממשלת כי לא מדובר ב"הפוגת אש" לצורך מתן החיסונים, אלא "אך ורק בהקצאת מקומות מסוימים ברצועה". בנוסף, לפי הלשכה, "הדבר הוצג בקבינט, וקיבל את תמיכת גורמי המקצוע".
בסוף השבוע שעבר דיווח ארגון הבריאות העולמי על מקרה ראשון של חולה בפוליו מסוג 2 ברצועת עזה זה 25 שנים: תינוק בן 10 חודשים נותר משותק בחלק התחתון של רגלו השמאלית כתוצאה מהנגיף. למרות שמצבו יציב כעת, המקרה מעורר דאגה רבה לנוכח המצב ההומניטרי הקשה בעזה.
אף שפוליו מסוג 2 אינו מסוכן יותר מסוגים 1 ו-3, הוא הזן שאחראי לרוב ההתפרצויות בשנים האחרונות, במיוחד באזורים עם שיעורי חיסון נמוכים. תשתיות הבריאות בעזה הרוסות והתנאים הסניטריים ירודים, הביוב זורם בחלק מהמקומות ברחובות. עובדות אלו מגבירות את הסיכון להתפשטות המחלה.
סוכנויות האו"ם קראו לישראל ולחמאס להסכים להפסקת אש הומניטרית בת שבוע כדי לאפשר מבצע חיסונים נרחב. פיליפ לזריני, ראש אונר"א (סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים), הדגיש כי "פוליו אינו מבחין בין ילדים פלסטינים לישראלים", וכי עיכוב בהפסקת האש ההומניטרית יגביר את הסיכון להתפשטות בקרב ילדים.

"לחסן את כפיר ואריאל ביבס"

בתוך כך, ראש תחום הבריאות בפורום משפחות החטופים והנעדרים פרופ' חגי לוין פנה לארגון הבריאות העולמי בבקשה דחופה לחסן את החטופים שנמצאים בשבי חמאס בעזה. "רצועת עזה חווה כעת התפרצות של נגיף הפוליו עם סיכונים נוספים למחלות זיהומיות אחרות עקב הידרדרות התנאים והמשך העימות", כתב פרופ' לוין.
הוא הוסיף: "תמיכה במבצע חיסוני הפוליו בעזה חיונית לא רק לשליטה בהתפרצות הנוכחית, אלא גם לשמירה על בריאות כל האנשים באזור, כולל החטופים שנותרו בסיכון חמור. אמנם יש מאמץ לערוך מבצע חיסון נגד פוליו בעזה, אבל חיוני שהוא יכלול גם את החטופים, ובמיוחד ילדים כמו כפיר ביבס בן השנה וחצי ואריאל ביבס שבאחרונה מלאו לו 5. כמו כן יש לטפל בצורכי החיסון של החטופים המבוגרים, שרבים מהם זקוקים לחיסוני פוליו וטטנוס חיוניים".
פורסם לראשונה: 20:43, 29.08.24