הפיגועים והמתיחות לאחרונה בירושלים העלו מחדש לכותרות את לוחמות מג"ב שפזורות בעיר ונמצאות בזירות בזמן אמת. שלוש לוחמות שהיו מעורבות באירועים האחרונים בבירה סיפרו ל-ynet על התחושות והאתגרים: "כל בוקר כשאני קמה למשמרת אני לוקחת בחשבון שיכול להיות שינסו לפגוע בי".
6 צפייה בגלריה
 לוחמות מג"ב ירושלים העיר העתיקה
 לוחמות מג"ב ירושלים העיר העתיקה
בלאי, קומנדנט ומלול. שומרות החומות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
סמ"ר לינה קומנדנט משרתת כבר תקופה ארוכה בגזרת שער שכם בירושלים. "המשימה העיקרית שלנו זה למנוע את החיכוך בין האזרחים שמתרחשים על בסיס יום יומי. אזרחים יוצאים ונכנסים בשער שכם, זורקים מילים אחד לשני ורבים ביניהם, וזה כולל גם אלימות. התפקיד שלנו זה להתערב ולהפריד ביניהם".
למרות העימותים האלימים בעבר בשער שכם, קומנדנט לא חוששת וסומכת על עצמה. "כמו כל עבודה, אין לי חששות. אני מסתכלת על לוחמות כמו הדס מלכא והדר כהן ז"ל שחירפו את נפשן בשביל לשמור על האזרחים, ואני פה בשביל זה".
מלכא וכהן ז"ל, שנרצחו שתיהן בפיגוע משולב בשער שכם בהפרש של שנה וחצי, הן שמות שנשמעים רבות בקרב צעירות שהחליטו להתגייס לשירות קרבי במג"ב.
6 צפייה בגלריה
הדס מלכא הדר כהן
הדס מלכא הדר כהן
הדר כהן והדס מלכא ז"ל. "גאווה שהלוחמות האלה קיפחו את חייהן בשבילנו"
"אלו שמות שמחלחלים במהלך השירות וזו גאווה שהלוחמות האלה קיפחו את חייהן בשבילנו", סיפרה סמ"ש רבקה בלאי. "צריך להירתע מלוחמות, אנחנו לא 'סתם', כמו שטענו בעבר. אנחנו מוכנות וערוכות לכל תרחיש, והמפגעים צריכים לחשוש מאז שיש לוחמות במג"ב".
בלאי משרתת כלוחמת ומפקדת בגדוד העתיקה של מג"ב, שאחראי על גזרת העיר העתיקה. "היו הרבה מאוד אירועים בשנה האחרונה. חלקם אירועים מאוד מטלטלים כמו הפיגוע בשבת שעברה. אלה אירועים שמתלקחים ממש מהר".
6 צפייה בגלריה
 רבקה בלאי לוחמת מג"ב ירושלים העיר העתיקה
 רבקה בלאי לוחמת מג"ב ירושלים העיר העתיקה
בלאי. "כל בוקר כשאני קמה למשמרת אני לוקחת בחשבון שיכול להיות שמפגע ינסה לפגוע בי"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"כל בוקר כשאני קמה למשמרת אני לוקחת בחשבון שיכול להיות שיגיע מפגע כלשהו וינסה לפגוע בי", הוסיפה בלאי. "בשביל זה התגייסתי, בגלל הסיבה הזאת. כי אם אני עומדת בשער שכם ובעיר העתיקה ואני רואה אדם תמים שבסך הכל בא להתפלל, והוא רואה אותי ומרגיש בטוח – עשיתי את שלי וזה גורם לי לרצות עוד יותר להילחם".
אחד האירועים המטלטלים שעברה בלאי במסגרת תפקידה היה הפיגוע בצומת ההוספיס, שבו נדקרו שני לוחמי מג"ב בעיר העתיקה. "הייתי בהמון אירועים, אבל זה היה אירוע שטלטל אותי. הוקפצתי לשם וראיתי את שני החברים המאוד טובים שלי עומדים בשוק ומדממים, זה היה מטלטל".

"מעדיפה שיחקרו אותי מלמות בגלל מחבל"

לא רחוק משתיהן משרתת סמ"ר אוראל מלול, לוחמת ומפקדת בפלוגת חלמיש של מג"ב, שמוצבת בגזרת עיסווייה. "אני משרתת בגזרה בעייתית שיש הרבה הפרות סדר כמו זיקוקים, בקבוקי תבערה ועוד".
במהלך השנה האחרונה הייתה מלול נוכחת בניסיון הלינץ' שעבר יהודי שאיבד שליטה על רכבו סמוך לשער האריות. "היו שם הפרות סדר קשות. עבדנו קשה וזרקו עלינו בלוקים ושולחנות, כל דבר. היה מאתגר אבל השתלטנו על האירוע כמו שצריך".
מלול גם הייתה מעורבת בעצירתם של משפחת המחבל מהפיגוע בשבת שעברה, שבו נדקר צעיר חרדי. "יש קצת חששות, אבל עולים על מיגון ונכנסים לכפר עם רעל בעיניים כי אנחנו רוצים לתת ביטחון בכפר, כדי שדברים לא יצאו משליטה".
6 צפייה בגלריה
 אוראל מלול לוחמת מג"ב ירושלים העיר העתיקה
 אוראל מלול לוחמת מג"ב ירושלים העיר העתיקה
מלול. "גם אם אני אמות במסגרת השירות, עשיתי את זה נטו בשביל המדינה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם בשביל מלול, הדס מלכא והדר כהן ז"ל היוו השראה לשירות בתפקיד. "כל הטירונות חינכו אותנו על מעשיהן, בשביל זה התגייסתי. גם אם אני אמות במסגרת השירות, עשיתי את זה נטו בשביל המדינה. אני לא רואה את עצמי יושבת מול מחשב במשרד. זה תפקיד שאני מאוד אוהבת, תפקיד עם רעל בעיניים".
מלול משרתת באותה הפלוגה של רש"ט ש', הלוחמת שנטרלה את המחבל בשבת שעברה ונותנת לה את מלוא הגיבוי על ההתנהלות באירוע. "אין יותר גאווה מאיך שהיא התנהלה. אין לי בעיה שיחקרו אותי אם הייתי מתנהלת כמוה".
6 צפייה בגלריה
הלוחמים שניטרלו את המחבל מהפיגוע בשער שכם
הלוחמים שניטרלו את המחבל מהפיגוע בשער שכם
רש"ט ש'. "אין לי בעיה שיחקרו אותי אם הייתי מתנהלת כמוה"
(צילום: דוברות המשטרה)
"אני מעדיפה שיחקרו אותי מאשר שאמות בגלל מחבל", הוסיפה מלול. "אנחנו לא יודעים אם יש עליו מטען או לא. לפעמים הם משחקים אותה מתים ואז קמים. אני לא אקח את הסיכון שהוא ידקור אותי".
לפי בלאי החקירה לא פגעה במוטיבציה של הלוחמים, בזכות הגיבוי שקיבלו מקיר לקיר. "ישר אחרי שהאירוע הסתיים כולם נתנו לזה גב, וזה נתן ביטחון עצום ללוחמים בשטח. בן אדם שבא לפגע בי לא צריך להיות בין החיים. אני לא אחשוש לנטרל מחבל כי אולי אחר כך תגיע חקירה".

"האירועים האחרונים הוכיחו שלוחמות שוות ללוחמים"

השירות בגזרה נפיצה ומתוחה מעלה לא מעט אתגרים, ולצדם מתמודדות הלוחמות גם עם סטיגמות על שירות נשים בתפקידי לוחמה. בשטח, הן מספרות, אין באמת הבדל בינן לבין הלוחמים. "אנחנו לא יודעים מתי המפגע הבודד יפגע בנו ובשביל זה מלמדים אותנו ואנחנו פועלים על פי מה שחונכנו, שזה ישר לדרוך את הנשק, לצמצם את הסכנה ולחתור למגע", אמרה מלול. "אישה לא שונה משום גבר, במיוחד כשמהפקדים מגבים אותנו ומתדרכים אותנו כיצד לפעול".
6 צפייה בגלריה
 לינה קומנדנט לוחמת מג"ב ירושלים העיר העתיקה
 לינה קומנדנט לוחמת מג"ב ירושלים העיר העתיקה
קומנדנט. "האירועים האחרונים הוכיחו שלוחמות שוות ערך ללוחמים"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם קומנדנט נאלצת לדבריה להתמודד עם הסטיגמות שלוחמות פחות שוות מלוחמים. "אנחנו עושים את אותה עבודה. כאישה אולי יש קושי יותר בחלק הפיזי, למשל בקטטה בין גברים קצת יותר קשה לנו כי הם גדולים פיזית. אבל אם אני לא מצליחה להשתלט יש לי גז פלפל ולימדו אותנו כל מיני שיטות השתלטות. כמובן שלוחמות צריכות להוכיח את עצמן יותר, אבל האירועים האחרונים הוכיחו שלוחמות שוות ערך ללוחמים".
"רואים תפקוד מצוין של לוחמות בשטח, גם באירוע בשבת שעברה בשער שכם, שלוחמת נטרלה את המחבל, ואפשר לראות שם חתירה למגע שהיא מצוינת", סיפרה בלאי בגאווה. "חברה לוחמת שלי נטרלה לפני שלושה שבועות מחבל במו ידיה. זו ממש השראה לראות את הלוחמות האלה מנטרלות מחבלים, לא רק בשבילנו, אלא בשביל כל אישה".