2 צפייה בגלריה
ספיר עגיב
ספיר עגיב
החיילת שכתבה לרמטכ"ל
"יש בחיי משולש שמנחה אותי: דת, מדינה ומשפחה - אלה הדברים שבשבילם אני חיה ובשבילם אני אמות". כך כתבה לרמטכ"ל אביב כוכבי רב"ט ספיר עגיב, בוגרת אולפנה מגבעת שמואל שמילדות חולמת להגיע לסיירת מטכ"ל.
"כשלמדתי בבית הספר החלטתי שאני רוצה להיות האישה הראשונה בסיירת מטכ"ל, והתחלתי להתאמן ולהיכנס לכושר קרבי", כתבה החיילת שמשרתת כמדריכת סימולטור בחיל האוויר ומנסה להתקבל לטיס אחרי שנשרה מקורס חובלים. במכתב שהועבר באמצעות עורכי דינה רויטל אפלבוים ועמיחי ויינברגר נכתב כי "בתמימותי כתבתי מכתבים לצבא כדי שיאפשר לי להגיע ליום סיירות, אך קיבלתי תשובה שלילית. אבסורד שבשנת 2022 נשים אינן יכולות לשרת ביחידות מיוחדות ומשם להגיע לעמדות פיקוד בכירות".
המכתב ששלחה ספיר עגיב לרמטכ"ל

מכתבה של ספיר נשלח לרמטכ"ל בתזמון לא מקרי. במהלך היום (שלישי) תציג צמרת צה"ל לציבור את תשובתה לעתירה שנידונה בבג"ץ בעניין שילוב נשים ביחידות מיוחדות הנכנסת בימים אלו ליישורת האחרונה. התשובה הנרחבת תוגש במקביל גם לשופטים, ובקרב חלק מהעותרות, שבינתיים התגייסו לצה"ל ונאסר עליהן להתראיין, מקונן החשש שצה"ל יבטיח שוב לבג"ץ שורה של בחינות, ועדות ובדיקות שיימשכו שנים כדי לבדוק אם בנות יכולות לשרת בחטיבות חי"ר או ביחידות כמו 669.
שופטי בג"ץ עשויים להסתפק בכך, לדחות את העתירה ולשלוח את צה"ל לעוד שנה-שנתיים של בחינות אינסופיות, בדומה לשני הפיילוטים שנעשו לטנקיסטיות ונמרחים מ-2018 ללא הכרעה בשל התנגדות של חוגים בימין למהלך. התנגדות דומה נשמעה גם בימים האחרונים מצד רבנים בכירים בציונות הדתית, אך מבחינת רב"ט ספיר עגיב אין שום מניעה שלוחמת דתייה כמוה תשרת ביחידות מובחרות.
פרופ' נעמה קונסטנטיני, שכיהנה כיועצת לקצין הרפואה הראשי וכיועצת היוהל"ם בענייני פעילות גופנית ומגדר, תמכה בעתירת החיילות. בחוות הדעת המקצועית שהגישה לבג"ץ כתבה קונסטנטיני כי "צה"ל בוחר לגייס גברים ליחידות מובחרות רק כי הם גברים, למרות שגם הם לא חסינים מפציעות ואינם בהכרח כשירים גופנית. נשים יכולות לשרת בכל תפקידי הלחימה בצה"ל, וזאת לאור ניסיוני רב השנים כרופאת ספורט ובעיסוקי כמקדמת אינטגרציית הנשים בצבא.
2 צפייה בגלריה
סיום קורס לוחמות מפקדות טנקים
סיום קורס לוחמות מפקדות טנקים
הפיילוט נמרח מ-2018 ללא החלטה. הטנקיסטיות הראשונות
(צילום: דובר צה"ל)
"הדרישה לאינטגרציית נשים נובעת מתשתית ערכית וחוקית", הוסיפה הפרופ'. "על צה"ל לקיים גיוס על בסיס פרטני, בהתבסס על כישורים רלבנטיים ויכולות של האינדיבידואל כחלק מחברה שלמה ולא כחלק ממגזר מסוים. האדם הנכון צריך להיות במקום הנכון. ב-2016 פתח צבא ארה"ב את כל תפקידי הלחימה שלו לנשים. הצבא הבריטי פתח את תפקידי הלוחמה בשריון ב-2016 לנשים וב-2018 את חיל הרגלים. צה"ל מבצע הדרה מושתתת על בסיס אבחנות אסורות".
קונסטנטיני הדגישה כי אכן יש הבדלים פיזיולוגיים בין שני המינים, אך קיימים פערים גם בין גברים לגברים ונשים ונשים. "נתונים פיזיולוגיים של גברים לא מבטיחים הצלחה אוטומטית בכל מקצוע צבאי", היא פסקה. "אין עוררין שבמרבית מרכיבי הכושר הגופני יש לגבר הממוצע יתרון על פני האישה הממוצעת, אך ברם, נכון הדבר לגבי הממוצע; ישנן נשים עם יכולות מעל לממוצע כמו שיש גברים עם יכולות מתחת לממוצע". פרופ' קונסטנטיני הביאה דוגמאות גם מעולם הספורט שבו נשים מגיעות לתוצאות גבוהות בתחרויות ביחס לספורטאים רבים, ומציינת כי שינויים בשיטת הפיקוח, הניטור והמיון של לוחמות, יכולות לאפשר שירות ביחידות נוספות עם אפשרויות פציעה נמוכות בהרבה עבור נשים.
בדובר צה"ל מסרו כי "בנושא שילוב נשים בתפקידי לחימה נוספים נערכה בחינה מקיפה על ידי צוות מקצועי. הצוות המקצועי העביר לרמטכ"ל את מסקנותיו והמלצותיו בעניין. התייחסות צה"ל תימסר לבית המשפט, במסגרת העתירה, כמקובל ותוצג לציבור בהקדם. המכתב התקבל בלשכתו של הרמטכ"ל וייענה במישרין לפונה".