טיל הקרקע-קרקע ששוגר על ידי החות'ים היה במעקב מכ"מי מערכת "חץ" מהרגע הראשון ששוגר הבוקר (יום א') מתימן, בשעה 06:21. מהתחקיר הראשוני שביצע צה"ל עולה עוד כי בוצע תהליך יירוט של הטיל - שבסיומו אחד המיירטים אמנם פגע במטרה, אבל לא השמיד אותה באופן מלא.
3 צפייה בגלריה
כפר דניאל
כפר דניאל
אש שפרצה בעקבות הנפילה הבוקר ליד כפר דניאל, באזור לוד
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
השריפה באזור כפר דניאל
(צילום: דוברות כבאות והצלה )

הסיבה לכך נמצאת כעת במוקד התחקיר של צה"ל. הטיל התפרק באוויר, וחלקיו נפלו בשטח פתוח ליד כפר דניאל שבאזור לוד - שם אותר מכתש. בניגוד לתקרית הנוכחית, בדרך כלל ביירוט מושמדת המטרה באופן מלא. מסלול השיגור היה ישירות מתימן לישראל, ולפי צה"ל הטיל שוגר מגזרת החוף בצפון תימן.
לעבר הטיל שוגרו כמה מיירטים - "חץ" ו"כיפת ברזל" - לפי תורת הלחימה של היירוט במטרה מסוג זה, כדי להגדיל את הסיכוי ליירוט. בצה"ל ציינו כי מערך ההגנה האווירית מתמודד זה כשנה עם עשרות אלפי נסיונות יירוט מסוגים שונים, בהם טילים מדויקים, רקטות, כטב"מים, טילי שיוט ורחפנים מכל הזירות. בצבא מדגישים כי ההגנה האווירית לעולם לא הרמטית.
בחיל האוויר שוללים במפורש את טענת החות'ים שמדובר בטיל היפר-סוני. "לאויבינו ככל הידוע לנו אין טיל היפר-סוני", אמרו הערב. הטיל ששוגר מוכר למערכת הביטחון, וכבר שוגר בעבר - אבל חיל האוויר נמנע מפרסום שם הדגם.
3 צפייה בגלריה
אזעקת צבע אדום בכביש 1, אזור גוש דן
אזעקת צבע אדום בכביש 1, אזור גוש דן
שיגור אחד המיירטים לעבר הטיל. המטרה נפגעה רק באופן חלקי
3 צפייה בגלריה
נזק בתחנת הרכבת במודיעין
נזק בתחנת הרכבת במודיעין
הנזק לתחנת הרכבת פאתי מודיעין, מרסיסי יירוט
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
טיל היפר-סוני, יצוין, הוא כל טיל שמהירותו גבוהה פי חמישה או יותר ממהירות הקול, אך טילים בליסטיים רבים מגיעים למהירויות הללו - ובעגה הצבאית הכוונה לטיל בעל יכולות תמרון במהירות שכזו. טילים בליסטיים לרוב אינם בעלי יכולת תמרון מיוחדת, והם נעים במסלול בליסטי שנקבע מראש, ומכאן שמם. חלק מהטילים ההיפר-סוניים הם טילי שיוט, אבל יש גם טילים בליסטיים עם ראש קרב מתמרן. איראן טענה לפני כשנה כי ייצרה טיל היפר-סוני, ובישראל הופנתה תשומת לב רבה לכך עוד לפני כן, כשרוסיה שיגרה לראשונה טילים כאלה במלחמה באוקראינה.
בעקבות שיגור הטיל נפלו שברי יירוט בשטחים פתוחים במרכז ובתחנת הרכבת "פאתי מודיעין", שם נגרם נזק למדרגות הנעות - ולמרבה המזל איש לא היה במקום בעת הפגיעה. כוחות כיבוי פעלו לכבות שריפה שפרצה בעקבות הנפילה בשטח הפתוח סמוך לכפר דניאל. הירי הוביל לאזעקות ביישובים רבים במרכז, חלקם כאלו שלא נשמעו בהם אזעקות כל השנה, כמו רמת גן. גם בנתב"ג הופעלה אזעקה, ובדיווחים בכלי תקשורת בעולם הבליטו את העובדה הזו.
ראש הממשלה בנימין נתניהו רמז הבוקר שישראל תגבה "מחיר כבד" מהחות'ים, אבל היקף התגובה והעיתוי שלה עדיין לא ברורים. ההערכה בישראל היא שבסופו של דבר תהיה תגובה כלשהי, אם כי מן הסתם במערך השיקולים תיכלל גם העובדה שהמתקפה כשלה בסופו של דבר ולא הביאה לנפגעים.
דובר החות'ים לוקח אחריות על שיגור הטיל הבליסטי למרכז ישראל

נתניהו מבטיח לגבות "מחיר כבד" אחרי המתקפה
(צילום: נועם מטרי, לע״מ)

כך או כך, בישראל חוששים משחיקה בהרתעה בעקבות שיגור הטיל, בפרט אחרי התקווה שהייתה בעקבות ההפצצות של חיל האוויר בנמל חודיידה בתימן - בתגובה למתקפת הכטב"ם הקטלנית על תל אביב בחודש יולי - שהדבר יביא לשקט מסוים בגזרה הזו. המתקפה הנוכחית תחייב למעשה את ישראל לתגובה משמעותית, כיוון שבלעדיה הדבר "יזמין" מתקפות נוספות. התקיפה בנמל חודיידה, נזכיר, באה לא רק אחרי המתקפה על תל אביב אלא גם אחרי חודשים ארוכים של התגרויות מצד החות'ים שישראל הבליגה עליהן.
כיוון שמדובר באירוע חריג למדי, סביר להניח שהוא יעלה לדיון בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני מחר, שתעסוק גם בזירה הצפונית אך מלכתחילה נקבע שתעסוק בכל זירות ומטרות המלחמה. ראש הממשלה נתניהו כבר רמז כאמור לתגובה חריפה, אם כי ניסח את דבר באופן זהיר יחסית, ואמר בפתח ישיבת הממשלה הבוקר: "הם (החות'ים) כבר היו צריכים לדעת שאנחנו גובים מחיר כבד על כל ניסיון לפגוע בנו. מי שזקוק לתזכורת בעניין זה, מוזמן לבקר בנמל חודיידה. כל מי שתוקף אותנו לא יחמוק מנחת זרוענו".
החות'ים, שמאז תחילת המלחמה בעזה פתחו במה שהם מכנים "קמפיין תמיכה" בפלסטינים ותוקפים גם שלל ספינות אזרחיות ליד חופי תימן, הבטיחו אחרי שיגור הטיל היום להמשיך לתקוף את ישראל. עבד אל-מלכ אל-חות'י, מנהיג המורדים ששולטים על חלקים נרחבים בתימן, אמר: "הפעולה שביצעו היום כוחותינו, בה נעשה שימוש בטיל תימני מתקדם, היא במסגרת השלב החמישי של ההסלמה. מה שיגיע גדול יותר. פעולותינו ימשיכו כל עוד יימשכו התקיפות ויימשך המצור על עזה. נמשיך לתאם עם ההתנגדות בעזה".