תאגיד השידור הבריטי BBC חשף היום (ה') כי חמש נשים שעבדו בחנות הכלבו "הרודס" של המיליארדר המצרי מוחמד אל-פייד מאשימות אותו כי אנס אותן, ויותר מ-15 נשים נוספות טוענות כי תקף אותן מינית בדרכים אחרות. אל-פייד, שמת אשתקד בגיל 94, הופך בכך לאחת הדמויות הבולטות ביותר שהואשמו בניצול סמכות לצורך תקיפה מינית של נשים מאז עלייתה של תנועת MeToo בשנת 2017.
5 צפייה בגלריה
מוחמד אל-פאייד עונד כתר יהלומים ויקטוריאני בחנות "הרודס" ב-2001
מוחמד אל-פאייד עונד כתר יהלומים ויקטוריאני בחנות "הרודס" ב-2001
מוחמד אל-פייד. "אם היה אומר 'תקפצו' העובדים היו שואלים 'כמה גבוה?'"
(צילום: AFP)
אל-פייד נחשב במשך עשרות שנים לדמות בולטת בחיים הציבוריים בבריטניה, בין השאר בזכות בעלותו על חנות הכלבו היוקרתית בלונדון. בשנות ה-90 היה אורח קבוע בתוכניות בידור וטוק-שואו ששודרו בממלכה. הוא זכור גם כאביו של דודי אל-פייד, מי שהיה בן זוגה של הנסיכה דיאנה ונהרג איתה בתאונת דרכים בפריז ב-1997.
בעבר כבר הועלו נגד מוחמד אל-פייד טענות לתקיפות מיניות, וביולי 2023 אף החלה "הרודס" לגבש הסדרי פשרה עם כמה נשים שהתלוננו על מעשים שביצע בהן משנות ה-80 ועד לשנות ה-2000 המאוחרות. עם זאת חקירה שנפתחה נגדו ב-2015 בגין אונס לא הבשילה לכתב אישום, וב-BBC מדגישים כי הטענות נגדו מעולם לא היו רבות וחמורות כל כך כמו אלה שנחשפות כעת.
הטענות החדשות נגד אל-פייד מובאות בסרט התיעודי "אל-פייד: טורף מיני בהרודס" ובפודקאסט "עולם של סודות" מאת BBC. נשים שעבדו ב"הרודס" מספרות בהם כי אל-פייד תקף אותן מינית בלונדון, פריז, סן טרופה ודובאי. אישה אחת שהתראיינה לפרויקט התיעודי סיפרה שאל-פייד אנס אותה בביתו: "הבהרתי שאני לא רוצה שזה יקרה, לא נתתי לו את הסכמתי. רק רציתי שזה ייגמר". אחרת העידה כי הייתה רק נערה כשאל-פייד אנס אותה: "מוחמד אל-פייד היה מפלצת, טורף מיני בלי שום חמלה מוסרית", סיפרה. "כל הצוות בהרודס היה כמו צעצועים בשבילו. כולנו פחדנו כל כך. הוא טיפח פחד באופן פעיל. אם הוא היה אומר 'תקפצו', העובדים היו שואלים 'כמה גבוה?'".
5 צפייה בגלריה
הנסיכה דיאנה דודי אל פאייד
הנסיכה דיאנה דודי אל פאייד
הנסיכה דיאנה ובן זוגה דודי אל-פייד, בנו של מוחמד. נהרגו בפריז ב-1997
(צילום: AbacaPress/Splashnews)
לפי התחקיר, צמרת "הרודס" הייתה מודעת למעשיו של אל-פייד, אבל לא רק שלא טיפלה בהם, אלא אף סייעה להסתירם. "רשת השחיתות וההתעללות בחברה הזו הייתה אפלה מאוד ולא תיאמן", אמר עורך הדין ברוס דרמונד מהצוות המשפטי המייצג כמה מהנשים.

הן נכנסו דרך הדלת: "ילדה מסכנה, היום זו את"

מתחקיר ה-BBC עולה כי אל-פייד נהג דרך קבע לסייר בין קומותיה של חנות "הרודס" ולסמן לו עובדות בעלות מראה מושך, ואחר כך היה דואג שיקודמו וימונו לתפקידים בקומות המשרדים שלו במעלה הבניין. לפי ה-BBC לעובדים היה ברור מה מתרחש, ועובדת אחת שהוצגה כאליס (שם בדוי) סיפרה: "כולנו צפינו זו בזו נכנסות דרך הדלת ההיא וחשבנו 'ילדה מסכנה, היום זו את' והרגשנו שאין לנו שום יכולת לעצור את זה".
5 צפייה בגלריה
מומוחמד אל פאייד המלכה אליזבת
מומוחמד אל פאייד המלכה אליזבת
מוחמד אל-פייד עם המלכה אליזבת. "רשע, זה מי שהוא היה באמת"
(צילום: Tim Graham Photo Library via Getty Images)
על פי ה-BBC את התקיפות ביצע אל-פייד בין השאר במשרדי "הרודס", בדירתו בלונדון ובנסיעות לחו"ל, בכלל זה במלון ריץ בפריז שהיה בבעלותו. אחת הנשים, ג'מה, שעבדה כעוזרת אישית של אל-פייד בשנים 2009-2007, סיפרה שהוא נעשה מפחיד יותר במהלך נסיעות לחו"ל, וכי באחת הנסיעות לבירה הצרפתית אנס גם אותה. היא זוכרת שהתעוררה מבוהלת בחדר השינה שלה כשאל-פייד ניצב ליד מיטתה ולגופו רק חלוק משי. הוא ניסה להיכנס למיטה: "אמרתי לו, 'לא, אני לא רוצה שתעשה את זה'. הוא המשיך ופשוט ניסה להיכנס ובשלב מסוים היה מעליי ולא יכולתי לזוז לשום מקום. הייתי עם הפנים כלפי מטה והוא פשוט כפה את עצמו עליי". ג'מה מספרת כי אחרי שאל-פייד אנס אותה היא בכתה, והוא פשוט קם ואמר לה בתוקפנות לנקות את עצמה בחומר חיטוי: "ברור שהוא רצה לסלק כל סימן ממנו שיעיד שהוא היה קרוב אליי בכלל".
עובדת אחרת, רייצ'ל (שם בדוי), עבדה כעוזרת אישית של אל-פייד ב"הרודס" בשנות ה-90, ומספרת ל-BBC שערב אחד אחרי העבודה נקראה לדירת יוקרה שלו. שם הוא ביקש ממנה לשבת על מיטתו, הניח את ידיו על רגליה – ובכך סימן בבירור מה הוא רוצה: "אני זוכרת שהרגשתי את הגוף שלו עליי, את המשקל שלו. שמעתי אותו מפיק את הקולות האלה ופשוט הלכתי למקום אחר בראש שלי. הוא אנס אותי".
5 צפייה בגלריה
מוחמד אל-פאייד
מוחמד אל-פאייד
"זה היה סיוט, הייתי צריכה לשלם שכר דירה, ידעתי שאני צריכה לעבור את זה". אל-פייד
(צילום: AP)
אישה בשם סופיה, שעבדה כעוזרת האישית של אל-פייד בשנים 1991-1988, סיפרה ל-BBC כי ניסה לאנוס אותה יותר מפעם אחת, וכי מכעיס אותה שבזיכרון הציבורי יש הזוכרים אותו לטובה. "הוא היה מרושע, זה מה שהוא היה באמת", אמרה. על אחת התקיפות שספגה ממנו סיפרה: "זה היה סיוט ולא יכולתי לעזוב. לא היה לי בית לחזור אליו, הייתי צריכה לשלם שכר דירה. ידעתי שאני צריכה לעבור את זה ולא רציתי. זה היה נורא".

ציתותים לטלפון וביקור רופא: "למה צריך בדיקה למחלות מין?"

בתחקיר של BBC מציינים כי עובדים אחרים ב"הרודס" סיפרו שהתקיפות של אל-פייד נגד נשים כלל לא היו סוד, ושמי שטוען כי לא ידע עליהן – משקר. עובדים תיארו בפני הרשת אווירה של פחד ששררה ב"הרודס", והעידו שהם האמינו כי מצותתים לטלפונים שלהם ומצלמים אותם במצלמות נסתרות, מה שהגביר עוד יותר את חששן של הנשים להתלונן.
נשים שהתראיינו לתחקיר סיפרו ל-BBC כי לפני שהחלו לעבוד ישירות עבור אל-פייד נדרשו לעבור בדיקות אצל רופאים, בכלל זה בדיקות למחלות מין, וכי חלקן מעולם לא קיבלו את התוצאות. "אין שום סיבה לרצות לדעת מה מצבי הבריאותי מבחינת מחלות מין אלא אם אתה מתכנן לשכב איתי", אמרה לרשת אישה בשם קתרין, שעבדה בשירות אל-פייד ב-2005. "זה נשמע לי די מחריד עכשיו".
5 צפייה בגלריה
מוחמד אל פאייד
מוחמד אל פאייד
מאלכסנדרייה ללונדון. מוחמד אל-פייד
(צילום: Peter Macdiarmid/Getty Images)
הבעלים הנוכחיים של הרודס מסרו כי הם "מזועזעים לחלוטין" מהעדויות, והדגישו כי התרבות הארגונית בחנות שונה לחלוטין כיום בהשוואה לימיו של אל-פייד. עם זאת הדגישו: "כעסק אכזבנו את העובדות שלנו שנפלו קורבן למעשיו, ואנחנו מתנצלים על כך מעומק הלב".
אל-פייד נולד באלכסנדרייה שבמצרים. את אימפריית העסקים שלו בנה הודות לנישואיו לאחותו של מיליונר סעודי, סוחר נשק. ב-1974 עבר לבריטניה, ואת הרודס רכש ב-1985.