(צילום: נויל האריס)

בתום 14 שעות חקירה, שוחררו הערב (שני) ראש העיר מהמרכז ושלושת מקורביו בתנאים מגבילים - בעוד שחקירת הפרשה נמשכת ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433. לפי החשד, הם מעורבים בעבירות של מרמה והפרת אמונים, סחיטה באיומים, שימוש לרעה בכוח המשרה, מתן שוחד וקשירת קשר לביצוע פשע. ראש העיר הורחק ליומיים מהעירייה, ונאסר על המעורבים להיפגש זה עם זה. שמו של ראש העיר נאסר לפרסום עד יום רביעי בבוקר.
החקירה נפתחה לפני כשנה, בעקבות תלונה ולפיה ראש העיר דרש לפטר או להרחיק ממקומות עבודה הפועלים מול העירייה את מתנגדיו או את בני משפחתם. לפי החשד, הוא איים על המוסדות שקיבלו תקציב מהעירייה כי ישלול את התקציב אם לא יפטרו את מתנגדיו - ואף הציב זאת כתנאי להעברת תקציבים למוסדות המעסיקים אותם ומתוקצבים על-ידי הרשות שבראשה הוא עומד. את החקירה מלווה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.
1 צפייה בגלריה
משרדי להב 433
משרדי להב 433
משרדי להב 433
(צילום: אוראל כהן)
לפי המשטרה, "מקורביו של ראש העיר חשודים שפעלו בשליחותו כדי לממש את רצונו וכוונותיו". עוד נמסר, כי "משטרת ישראל תמשיך לפעול בכל מקום בו יעלה חשד לשחיתות ציבורית, הפוגעת בסדרי שלטון ותחקור במטרה לחשוף תהליכים פסולים, להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם העבריינים".
עורך דינו של ראש העיר, עפר ברטל, מסר כי "ראש העיר משיב לכל שאלות החוקרים ולא מתחמק מדבר. כפי הנראה, ללא ידיעתו - נעשה שימוש בשמו על ידי מספר אנשים כדי לאיים על אחרים והדברים עוד יתבררו. אנו מציעים לכולם להמתין בסבלנות לתום החקירה, על מנת להיווכח שלא היה בהתנהגותו כל דופי".
במרכזה של פרשת שחיתות שלטונית אחרת ברשויות המקומיות, נעצר ראש העיר אור עקיבא, השר לשעבר יעקב אדרי. לפי החשד, הוא לקח שוחד של מאות אלפי שקלים בשישה מקרים שונים. לאדרי הודיעה הפרקליטות כי נשקלת האפשרות להעמידו לדין בכפוף לשימוע - ולאחר שעבר אותו, הוא ממתין לתוצאותיו. גם ראש העיר קריית מוצקין חיים צורי הואשם בכפוף לשימוע בעבירות שחיתות. לפי החשד, הוא הציע עבודה בעירייה לתושב שמתח עליו ביקורת ברשתות החברתיות, והשתמש במאגרי מידע של העירייה לטובת מסע הבחירות שלו.
ראש עיר אחר שנאשם בעבירות שחיתות הוא צבי גנדלמן, ראש העיר חדרה, שלפי האישום נגדו היה מעורב בהחלטות שקידמו אינטרסים של קבלן והעניק לו גישה ישירה ללשכתו. גנדלמן הושעה מתפקידו לחצי שנה בינואר האחרון.