המשלחת הישראלית לשיחות המשא ומתן בראשות ראש המוסד דדי ברנע נחתה היום (רביעי) בקטאר, להמשך השיחות לקידום עסקת חטופים. על הפרק כעת: קיבוע וחיזוק ההסכמות בין הצדדים, שכבר אושרו במסגרת המתווה שהציג נשיא ארה"ב ג'ו ביידן - ואושר גם על-ידי מועצת הביטחון של האו"ם.
בנוסף, ייעשה ניסיון בשיחות לצמצם את הפערים בנושאים שעדיין במחלוקת בין ישראל לחמאס. לפי גורמים שמעורים בפרטים, "המו"מ יהיה מורכב - וייקח מספר שבועות". במסגרת ביקור המשלחת בקטאר, שבה לוקחים חלק גם ראש השב"כ רונן בר והאלוף במיל' ניצן אלון, היא תשתתף בפסגה עם ראש ה-CIA ביל ברנס וגורמים מצרים.
קרובי חטופים בכלובים מחוץ לכנסת, היום
(צילום: רוני גרין שאולוב)

2 צפייה בגלריה
דדי ברנע ראש המוסד בטקס לציון יום השואה והגבורה
דדי ברנע ראש המוסד בטקס לציון יום השואה והגבורה
ברנע נחת בדוחא. "המו"מ מורכב - וייקח מספר שבועות"
(צילום: עמית שאבי)
בינתיים, ייתכן שבניסיון לדחוק את חמאס לעבר עסקה, צה"ל ממשיך להפעיל לחץ בלחימה - ופיזר הבוקר כרוזים בעיר עזה שבצפון הרצועה, שבהם הוא קורא לאזרחים הנמצאים באזור לעזוב מיידית.
בכרוז נכתב: "לכל מי שנמצא בעיר עזה. מעברים בטוחים מאפשרים לכם לעבור במהירות וללא בדיקה מהעיר עזה למקלטים בדיר אל-בלח ובאל-זוואידה. רחוב עומר אל-מוכתאר ורחוב טארק בין זיאד נחשבים למסדרונות בטוחים לחצות מערבה לרחוב אל-ראשיד ומשם דרומה. רחוב אל-וחדה ורחוב חליל אל-וזיר נחשבים למסדרונות בטוחים למעבר מזרחה לשכונת זייתון ולכיכר העיר, ומשם לסלאח א-דין מדרום. העיר עזה תהיה אזור לחימה מסוכן".
יש לציין כי בשטחי העיר יש כרגע אלפי בני אדם, חלקם עקורים שאינם תושבים - והם מתבקשים יחד עם תושבים מקומיים שלא התפנו לעזוב מיד.
2 צפייה בגלריה
הצבא מפזר כרוזים בעיר עזה
הצבא מפזר כרוזים בעיר עזה
הכרוזים שפוזרו בעזה
שלשום פרשננו רון בן ישי ציין כי מורגשת פעילות התקפית מוגברת של צה"ל בצפון רצועת עזה, כדי להגביר במישרין את הלחץ הצבאי על חמאס להתגמש ולהתקדם בעסקה לשחרור חטופים. שר הביטחון יואב גלנט אף אמר במפגש עם משפחות החטופים: "הלחץ הצבאי יצר את התנאים שמאפשרים להתקדם לעסקה, מערכת הביטחון תדע גם לעצור וגם לחזור להילחם בכל מקום בעזה, ככל שיידרש. עלינו לנצל את הלחץ הצבאי כדי להניע את העסקה ולא להחמיץ אותה".
מלבד הקרבות שאוגדה 98 מנהלת בשכונת שג'אעיה זה כמה שבועות, החל צה"ל לפשוט על אתרים נוספים בכמה שכונות בצפון רצועת עזה.
במקביל למגעים, שהתנהלו בקהיר וכעת עברו לדוחא, המאבק לשחרור החטופים ולקידום עסקה נמשך. בני משפחות חטופים הפגינו מחוץ למשכן הכנסת כשהם בתוך כלובים. בנוסף, ברמקולים השמיעו קרובי המשפחה קולות זעקה בעוצמה גבוהה עם הקריאות "הצילו" וקולות בכי במטרה להמחיש את המתרחש בשבי.
חלק מהמפגינים חסמו את הכניסה לכנסת. במהלך ההפגנות ביום ראשון הורמה עינב צנגאוקר, אימו של החייל החטוף מתן, כשהיא בתוך כלוב במהלך אירועי המחאה הגדולים ברחוב קפלן בתל אביב.
(צילום: ירון ברנר)

ג'ימי מילר, בן דודה של שירי ביבס שנחטפה עם בעלה ירדן וילדיהם כפיר ואריאל, אמר הבוקר על רקע התנעת המשא ומתן לעסקה מול חמאס: "אני לא מאמין לדברים שאני לא רואה בעיניים. הלוואי ויקרה נס והפעם זה כן יצא לפועל, ונזכה לראות את החטופים שלנו חוזרים לארץ.
מילר הוסיף: "יש עקשנות של כל אחד מהצדדים, אם להפסיק או לא להפסיק את הלחימה. גם אם נפסיק, נמצא את הדרך איכשהו לחזור ללחימה. צריך לחשוב מחוץ לקופסה. אני בטוח שראש הממשלה מכיר את הרצונות של המשפחות, בתוך ליבו הוא יודע שזה הדבר הכי נכון לעשות גם מבחינתו האישית וגם לנו כמדינה. אם זה יימשך, לצערי הרב נזכה לראות כאן רק ארונות".
מקורות במצרים טענו כי "הושגה התקדמות ניכרת, שלא הסתמנה בסבבי המשא ומתן הקודמים – בצד של חמאס וגם בצד הישראלי". אלא שגורמים בישראל ציננו אמש את האופטימיות הזו וטענו שיש עוד סוגיות רבות שצריך ללבן ולכן בשלב זה לא כדאי להשלות את משפחות החטופים.