ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון תוקף בחריפות את חברי מפלגתו השמרנים בממשלה בלונדון, על רקע העובדה שזו לא שללה נחרצות את הקריאות הגוברות בממלכהוגם בארה"ב – לאמברגו נשק על ישראל. בטור שפרסם אמש (ו') בצהובון השמרני "דיילי מייל", תקף ג'ונסון את ראש הממשלה לשעבר ושר החוץ כיום דייוויד קמרון – שנוקט בקו תקיף מול ישראל – והזהיר שמהלך "מטורף" שכזה עלול להעניק לחמאס ניצחון במלחמה. הוא הוסיף גם שלחמאס כלל לא אכפת מעקרונות הדין ההומניטרי: "הם צוחקים עלינו", כתב.
2 צפייה בגלריה
(צילום: דובר צה"ל, REUTERS/Ammar Awad)
"אם אתם רוצים דוגמה למשאלת המוות של תרבות המערב, אני נותן לכם את ההצעה הנוכחית של חברי הממסד הבריטי, ולפיה המדינה הזו צריכה לאסור מכירות נשק לישראל", כתב ג'ונסון. "אם אתם רוצים דוגמה לשיגעון הממשלה, נראה שעורכי הדין של משרד החוץ עסוקים בגיבוש הרעיון – שלא נשלל למיטב ידיעתי על ידי שר החוץ עצמו", הוסיף. קמרון, יצוין, הזהיר בחודש שעבר מהאפשרות שאם ישראל תימצא כמי שמפרה את הדין הבינלאומי בעזה, לא ניתן יהיה למכור לה נשק.
הטור שפרסם ג'ונסון מגיע על רקע הלחץ הגובר בממלכה לאסור מכירות נשק לישראל, אף שהיקף הייצוא לישראל קטן מאוד מבין כלל ייצוא הנשק הבריטי (0.4% בלבד). הלחץ הזה גבר משמעותית בעקבות התקרית שבה צה"ל הרג בשוגג שבעה עובדי סיוע ברצועת עזה – שלושה מהם אזרחים בריטים. בעקבות האסון, שצה"ל התנצל עליו ומסר כי נבע מזיהוי שגוי ומהפרת נהלים, חתמו השבוע 600 משפטנים, בהם גם הנשיאה בדימוס של בית המשפט העליון הבריטי, על מכתב שבו דרשו מראש הממשלה רישי סונאק לעצור את מכירות הנשק – והזהירו משותפות לפשעי מלחמה ואף רצח עם.
במפלגת הלייבור שבאופוזיציה דרשו מהממשלה לפרסם את ההערכה המשפטית שלה בנוגע לציות הישראלי לחוק הבינלאומי, ודרשו לעצור את מכירות הנשק אם לפי ההערכה הזו ישראל מפרה את החוק. גם אלכס יאנגר, מי שעמד בעבר בראש סוכנות הביון הבריטית (MI6), קרא לעשות שימוש במכירות הנשק כמנוף לחץ על ישראל. ראש הממשלה סונאק עצמו מתנגד לפי שעה לקריאות, אך כאמור שר החוץ שלו לא דחה אותן.
ג'ונסון הזכיר בטור שלו דיווח שפורסם השבוע ברשת בלומברג, ולפיו גם בתוך ממשלת השמרנים יש מחלוקת בסוגיה, וכי "לפחות" שלושה שרים בלונדון מתנגדים נחרצות לאמברגו נשק. הוא כתב שהעובדה שרק מעטים מהשרים מביעים התנגדות למהלך מדאיגה במיוחד: "הדיבוק התפשט בצורה רחבה למדי, ומהר מאוד. ההצעה להטיל אמברגו נתמכת כעת על ידי מחוקקים מכל הצדדים, על ידי ראש ה-MI6 לשעבר, על ידי חלק משופטי העליון, על ידי 600 משפטנים, וכולם זועקים שעלינו להפנות את גבנו לדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון".
2 צפייה בגלריה
ציון 35 שנים להקמת ארגון הטרור חמאס בעזה
ציון 35 שנים להקמת ארגון הטרור חמאס בעזה
סינוואר. המערב מתפורר וראשי ההידרה יוכלו לצמוח מחדש
(צילום: רויטרס)
ג'ונסון מביע שאט נפש מההצעה הזו, ומזכיר את זוועות טבח 7 באוקטובר ואת העובדה שחמאס עדיין מחזיק בשבי ביותר מ-130 חטופים, בהם גם התינוק כפיר ביבס. "בואו נהיה ברורים מה המשמעות של אמברגו נשק, עכשיו, כשישראל נמצאת תחת האיום הקיומי החמור ביותר שזכור לי בתולדותיה. אם נאסור על עצמנו למכור נשק, המשמעות היא בהכרח שאנחנו לא חושבים שאף מדינה שמכבדת עצמה צריכה למכור לישראלים. ואם אנחנו חושבים שכולם, כולל ארה"ב, צריכים להפסיק את הסיוע הצבאי, אין ספק מה המשמעות של הדבר. יש רק מסקנה הגיונית אחת: אנחנו מוכנים לאפשר תבוסה צבאית של ישראל, וניצחון של חמאס", כתב – וציין שהגדרת הניצחון עבור חמאס היא לשרוד, ותו לא.
ג'ונסון מציין גם כי מטרת חמאס היא להביא בסופו של דבר להשמדת ישראל ולמחיקת העם היהודי כולו, וכי האכזריות במהלך טבח 7 באוקטובר נועדה לאלץ את ישראל להגיב בעוצמה – וכך לפגוע בלגיטימציה שלה בעולם כולו. "זו הסיבה שהם לקחו חטופים: הם רצו לאלץ את ישראל להילחם. זו הסיבה שהם מסרבים להחזיר את החטופים. זו הסיבה שהם תכננו את המלחמה בקפדנות, ותכננו בציניות את ההגנות שלהם באופן שנועד להגדיל כמה שיותר את אובדן החיים הפלסטיני, ולפגוע כמה שיותר בתמיכת המערב בישראל.
"זו הסיבה שהם בנו כ-650 ק"מ של מנהרות, וזו הסיבה שהם פעלו להסתיר את עצמם מתחת למסגדים, בתי חולים, בתי ספר ויעדים אזרחיים אחרים. הם פועלים באופן אקטיבי לנצל את ההרג והסבל של אזרחיהם שלהם, ולמקסם את הכאב והיגון שלהם על מנת לגבש דעת קהל בינלאומית נגד ישראל – ואנחנו נופלים לזה".
ג'ונסון הדגיש כי אינו מזלזל בסבל של תושבי עזה, אך דורש לזכור מי אשם בכך: חמאס. הוא הביע גם צער כבד על הרג עובדי הסיוע בשוגג על ידי צה"ל, ודרש לחקור זאת: "הישראלים חייבים להסביר מה קרה, ולהביא לדין את מי שאחראי למה שבהכרח היה טעות מחרידה. אבל עם כל הכאב והזעם שלנו על מה שקורה בשטח בעזה, אסור לנו לשכוח את ההבדל המוסרי הבסיסי בין ישראל לחמאס", כתב – ופירט בהמשך על מאמצי ישראל להימנע מפגיעה באזרחים.
"ישראל מנסה לצמצם למינימום את מספר הנפגעים. חמאס מנסה למקסם אותם – כולל בצד שלו. חמאס יודע שהמחזה האיום הזה, של סבל הנשים והילדים הפלסטינים, שובר את הלב שלנו במערב ומחליש את נחישותנו. ברגע שבו הם רואים אותנו נמסים, נחלשים, הם יכולים לשמוע בקולנו – הן בלונדון והן בוושינגטון – את ההססנות הגוברת. הם שומעים את השיח הפתאומי על החרמת ישראל, והם חושבים שהם יכולים להשיג את יעדם: לשלול מישראל את תמיכת המערב ולגרום לכך שיהיה בלתי אפשרי עבור ישראל להשלים את משימתה.
"אם המערב ימשיך להתפורר – ובפרט אם בריטניה וארה"ב יתפוררו – הישראלים לא יוכלו להיכנס לרפיח. הם לא יוכלו להשלים את היעד שלהם: חיסול חמאס ככוח צבאי בעזה. ראשי ההידרה יורשו לצמוח מחדש. חמאס יוכל לעשות עוד 7 באוקטובר, ואז עוד אחד. מעל הכול, שאר העולם – כשהספק לגבי כוח הרצון של המערב כבר גדול – יראה שבסופו של דבר לא היו לנו האומץ או הסבלנות האסטרטגית להתייצב למען הדמוקרטיה. ושאנחנו מאפשרים לג'יהאדיסטים לנצח".