התקשורת האיראנית דיווחה שעשרות תלמידות אושפזו היום (ג') בעקבות "הרעלה מסתורית" בבית הספר. "היום בצהריים מספר תלמידות הורעלו בבית הספר לבנות 'חייאם' בעיר פרדיס שבמחוז טהרן", דיווחה סוכנות הידיעות "טסנים". עד כה פונו 35 תלמידות מפרדיס לבית החולים.
4 צפייה בגלריה
איראן הרעלת ילדות תלמידות בית ספר אילוסטרציה
איראן הרעלת ילדות תלמידות בית ספר אילוסטרציה
ילדות איראניות. מאות מקרי הרעלה מאז נובמבר
(צילום: Victor Jiang / Shutterstock)
מאז נובמבר דווח על מאות ילדות שהורעלו בבתי הספר באיראן, לאחר שאלמונים החדירו למוסדות חומרים רעילים. התלמידות התלוננו על קשיי נשימה, כאבי ראש, דופק מואץ, תשישות וקושי בתנועה. כמה מהן הריחו ריח חריף של פירות הדר, כלור או חומרי ניקוי. חלקן אושפזו בבית החולים.
תחילה הכחישו הגורמים הרשמיים את הטענות להרעלה מכוונת, ובמשרד החינוך אמרו שמדובר ב"שמועות". חלק העריכו כי בגלל החימום בכיתות, בשיאו של החורף, הילדות סבלו מהרעלת פחמן דו חמצני. אך בימים האחרונים אישרה איראן את החשד שמדובר בהרעלה מכוונת.
4 צפייה בגלריה
תלמידות איראניות שרות את הגרסה הפרסית לשיר בלה צ'או כחלק מ מחאת החיג'אב מחאה חיג'אב ב איראן
תלמידות איראניות שרות את הגרסה הפרסית לשיר בלה צ'או כחלק מ מחאת החיג'אב מחאה חיג'אב ב איראן
תלמידות באיראן מוחות במהלך "מחאת החיג'אב", אחרי מותה של מהסא אמיני
לפי הגורמים הרשמיים באיראן כ-30 בתי ספר הותקפו בארבע ערים לפחות, כשאדים רעילים נישאו באוויר וחדרו לכיתות. שר הבריאות של הרפובליקה האיסלאמית, בחראם עינולאהי, ציין כי התלמידות שחלו ונזקקו לטיפול רפואי סבלו מ"הרעלה קלה" והנסיבות נחקרות.
גורם בממשלת איראן אמר שלשום כי ההערכה היא שמטרת ההרעלות היא להביא לסגירת בתי הספר לבנות באיראן. פעילים איראנים השוו את האחראים למתקפות לאנשי הטליבאן באפגניסטן ולאנשי בוקו חראם באזור הסאהל באפריקה, שמתנגדים לחינוך של נשים ולזכותן לרכוש השכלה.
4 צפייה בגלריה
איראן הרעלת ילדות תלמידות בית ספר אילוסטרציה
איראן הרעלת ילדות תלמידות בית ספר אילוסטרציה
באיראן משווים את התוקפים לטליבאן ולבוקו חראם - ארגוני טרור שנאבקים בהשכלת נשים
(צילום: Pixiversal / Shutterstock)
ההרעלות היו יותר מחמישה חודשים אחרי מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני, שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן בגלל ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה. מותה של אמיני הוביל למחאת ענק ברחבי איראן, שבה הנשים האיראניות מחו נגד חוקי הצניעות ודרשו שוויון וחופש.
הפרלמנט האיראני ערך היום ישיבה על המתקפות, בישיבה הזכירו החברים את הערים קום ובורוג'רד במערב איראן. יו"ר הפרלמנט מוחמד קאליבף ציין כי שתי הערים "מתמודדות עם הרעלת תלמידות". שלשום פונו תלמידות בבורוג'רד לבית החולים, אחרי תקרית ההרעלה הרביעית בעיר בתוך שבוע.
4 צפייה בגלריה
העיר קום  ב איראן
העיר קום  ב איראן
העיר קום באיראן
(צילום: רויטרס )
ביום ראשון סגן שר הבריאות של איראן, יונס פנאהי, דיווח על מקרי הרעלה בבית ספר לבנות בעיר קום - במטרה לסגור את מוסדות החינוך לבנות. "אחרי הרעלת כמה תלמידות בבתי הספר בקום נחשף שכמה אנשים רצו לסגור את כל בתי הספר – במיוחד את אלו של הבנות", אמר סגן השר ולא סיפק פרטים נוספים. עד כה אין מעצרים בפרשת ההרעלות בקום ובערים האחרות.
ב-14 בפברואר הורי תלמידות שחלו מחו בקום מחו מחוץ לבניין העירייה כדי לדרוש הסברים. למחרת דובר הממשלה אמר שמשרדי החינוך והמודיעין של איראן מנסים לגלות את הסיבה להרעלות. אחמד אמירי פרחאני, מחוקק מהעיר קום, גינה את המתקפות בבתי הספר לבנות ואמר שהן לא משקפות את השקפותיהם של תושבי העיר, שלדבריו "תומכים בחינוך לנשים".