8 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי, מארק ישראל סלם, אלעד מלכה, רויטרס/Amir Cohen)
ישראל נמצאת בעיצומו של גל טרור רצחני שגבה את חייהם של קרוב ל-70 בני אדם מתחילת שנת 2022, יותר ממחציתם ב-2023. הנתונים הגבוהים מעמידים במבוכה את חברי הממשלה הנוכחית, שרבים מהם תקפו בחריפות את התנהלות ממשלת בנט-לפיד, כינו אותה "רופסת, כנועה ומסוכנת" - ואף ניצלו באופן ציני פיגועי טרור כדי לעשות הון פוליטי. אלה הן תגובותיה המכילות של הממשלה הנוכחית לגל הטרור הפוקד את ישראל, לעומת מתקפותיה הנשנות נגד קודמתה.
8 צפייה בגלריה
35 קורבנות הטרור ב-2023
35 קורבנות הטרור ב-2023
35 קורבנות הטרור ב-2023
(צילום: באדיבות המשפחה, shutterstock)
ה"הופעות" הזכורות הן אלה בעיקר של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שלא פספס כמעט שום זירת פיגועים כדי לתקוף את בנט ולפיד - ובעיקר את השר לביטחון פנים דאז עומר בר לב.
למעשה, מלבד שנת 2006 (165 הרוגים במלחמת לבנון השנייה) ו-2014 (75 הרוגים במבצע צוק איתן), שנת 2023 היא כבר כעת השנה הקטלנית ביותר מאז ימי האינתיפאדה השנייה, שנמשכה כשש שנים ובמהלכה נרצחו יותר מ-1,000 ישראלים. הפיגועים השנה, שמהם נפצעו גם כ-140 בני אדם נוספים - חלקם באורח קשה ורבים עדיין משתקמים - הותירו אחריהם משפחות רבות מרוסקות וכואבות, שחלקן אף איבדו יותר מקרוב אחד.
יש לציין כי הרוב המוחלט של חברי הכנסת מהאופוזיציה הנוכחית אינם עושים את החיבור בין פיגועי הטרור לתפקוד הממשלה, אלא מסתפקים בהודעות אבל על מותם של אזרחים או איחולי החלמה לפצועים.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד פרסם פוסט בפייסבוק שבו הסביר, כלשונו, "למה ממשלת המרכז טיפלה טוב יותר בטרור מממשלת 'ימין על מלא'?". לדבריו, "בין שתי התקופות הללו לא חל במדינה שום שינוי סטטיסטי דרמטי. מספר התושבים לא השתנה, לא הייתה מלחמה משמעותית. גם הדמויות המקצועיות לא השתנו - אותו מפכ"ל, אותו ראש שב"כ, אותו אלוף פיקוד המרכז. יש רק הבדל משמעותי אחד בין שבעת החודשים האחרונים של 2022 לשבעת החודשים הראשונים של 2023: זו לא אותה ממשלה".
 הוא ציין: "הגיע הזמן להודות שהבטחת הבחירות המרכזית שלהם - להחזיר את הביטחון האישי - היא כישלון טוטאלי. במהלך מערכת הבחירות נהג איתמר בן גביר לזעוק מול כל מצלמה 'מי כאן בעל הבית?'. שבעה חודשים ועשרות נרצחים אחר כך הגיע הזמן לשאול - באמת מי?".
לפיד סיכם: "חלק מרכזי בתפיסה של ממשלת המרכז היה הכבוד לדרג המקצועי. פעלנו איתם באופן צמוד ומתוך כבוד לידע ולניסיון שלהם. היה ברור שגם בתקופות ביטחוניות מתוחות לא יהיה מצב שהדרג המדיני - שרים וח"כים - יתקפו את הדרג המקצועי".
הוא הדגיש: "איש מאיתנו לא העלה בדעתו לפקפק במקצועיות או במניעים של הרמטכ"ל או של ראש השב"כ. גם נפתלי בנט וגם אני עודדנו את הקצונה הבכירה להביע את עמדתה בחופשיות ולהביא לשולחן פתרונות יצירתיים. הם ידעו שגם אם מהלך מסוים לא יצליח, הדרג המדיני לעולם לא יאשים אותם".
בכירים בממשלת בנט הוסיפו: "כאשר החל גל הפיגועים, ראש הממשלה בנט, לצד שר הביטחון, הרמטכ"ל וראש השב"כ, פעלו באופן מקצועי ועקבי למלחמה בטרור, עד שהגל נשבר. כיום ניכר שהממשלה לא מתנהלת כלל. שר ביטחון לאומי שמצייץ את עצמו לדעת, ממשלה שתוקפת את הרמטכ"ל ואת ראש השב"כ ללא הרף, הדלפות רציפות מתוך הקבינט. ככה לא נלחמים בטרור".