עיריית פריז ערכה אתמול (יום א') משאל עם שבו נשאלו התושבים אם העיר צריכה להמשיך לאפשר להשכיר קורקינטים חשמליים. התוצאות היו חד-משמעיות: 89% התנגדו, 11% הצביעו בעד.
ראש העיר, אן הידלגו, הזמינה בינואר את התושבים להכריע בנושא שאותו הגדירה "מפלג ביותר". הידלגו ציינה כי באופן אישי היא מעדיפה לאסור על השכרת הקורקינטים, אך "תכבד את הכרעת הפריזאים". כמו בערים גדולות אחרות בעולם, תושבים רבים בפריז מתלוננים כי הקורקינטים מהווים מטרד וסכנה להולכי הרגל. בשנה שעברה היו בעיר מאות תאונות של קורקינטים חשמליים.
11 צפייה בגלריה
פריז משאל עם על השכרת קורקינטים חשמליים
פריז משאל עם על השכרת קורקינטים חשמליים
מצביעים במשאל העם בפריז. בשנה שעברה: מאות תאונות קורקינטים
(צילום: AFP)
גם בפריז, לעיתים קרובות מי ששוכרים את הקורקינטים רוכבים על המדרכות בניגוד לכללים וללא קסדה, חונים במקומות אסורים ומשאירים את כלי הרכב בפארקים. במקרים רבים הרוכבים עוברים באור אדום, ומסיעים אדם נוסף בניגוד לתקנות. לצד המתנגדים, ישנם תושבים שטוענים כי בהשוואה לנסיעה בתחבורה הציבורית בעיר מדובר בפתרון יעיל, מהיר וידודתי לאיכות הסביבה.
משאל העם הוגדר כ"התייעצות נדירה" של העירייה עם תושביה. שיעור ההצבעה היה נמוך: מתוך 1.38 מיליון בעלי זכות בחירה רק 103,000 הצביעו. ראש העיר הבהירה בינואר כי התוצאות לא ישפיעו על בעלי קורקינטים פרטיים – שהשימוש בהם בפריז שכיח. "הם לא מהווים בעיה", הבהירה.
11 צפייה בגלריה
פריז משאל עם על השכרת קורקינטים חשמליים
פריז משאל עם על השכרת קורקינטים חשמליים
הקלפיות במשאל העם
(צילום: AFP)
בשנת 2018 החלו חברות להשכרת קורקינטים חשמליים לפעול בפריז. ב-2020, בעקבות תלונות, צמצמה פריז את מספר החברות הרשאיות להעניק את השירותים לשלוש בלבד. בהסכם בין העירייה לאותן חברות, שנחתם לשלוש שנים, היא דרשה מהן להגביל את מהירות הקורקינטים ל-20 קמ"ש, והקצתה אזורים מיועדים לחניית קורקינטים. סוכנות הידיעות הצרפתית AFP ציינה בדיווח שלה כי תוקף ההסכם בין פריז לאותן חברות יסתיים בספטמבר. לפי AFP, בספטמבר תהפוך עיר האורות לבירה האירופית הראשונה שאוסרת על פעילותן של חברות להשכרת קורקינטים שיתופיים.
"אני מעדיף להצביע נגד, בגלל שפריז נמצאת בבלאגן", אמר איברהים, תושב העיר בן 47, וציין כי הקורקינטים מהווים "סכנה". גם אודרי, רופאה בת 38, הצביעה נגד המשך השכרת הקורקינטים. "בעבודה שלי רואים הרבה תאונות שנגרמות על-ידי קורקינטים, אז אנחנו עדים להשפעה השלילית".
חלק מהתושבים אמרו כי הם מעדיפים שהעירייה תחמיר את הכללים על השימוש בקורקינטים, ולא תאסור לחלוטין על השכרתם. "הצבעתי בעד כי אני נגד הבחירה הבינארית שמופיעה במשאל הזה. אני לא רוצה שרוכבי הקורקינטים יעשו ככל העולה על רוחם במדרכות, אבל לאסור על השימוש לא נמצא בראש סדר העדיפויות", הסביר פייר בן ה-35. לקראת ההצבעה שלחו חברות הקורקינטים השיתופיים הטבות ללקוחותיהן, ועדדו אותם להצביע בעד המשך ההשכרה.
ארנו קילבסה, שהקים ארגון שמסייע להולכי רגל שנפצעו מפגיעת קורקינטים, בירך על התוצאות. "אנחנו מאושרים. זה מה שנלחמנו בשבילו במשך יותר מארבע שנים", אמר קילבאסה, שאשתו ובתו הקטנה נפגעו על-ידי רוכב קורקינט. "כל הפריזאים אומרים שהם עצבניים כשהם הולכים על המדרכה ועצבניים כשהם חוצים את הכביש. צריך להביט לכל עבר. בגלל זה הם הצביעו נגד".