לאחר שגורם מדיני אישר את מתווה הדיונים בנוגע לעסקת חטופים אפשרית, גורם בממשל האמריקני אמר היום (א') כי על הפרק עומד שחרור 80 נשים וילדים שנחטפו על ידי חמאס לרצועת עזה. הגורם בממשלו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אישר לרשת NBC כי מתקיימים דיונים, וכי בתמורה לשחרור החטופים ישוחררו בעסקה האפשרית נשים ונערים פלסטינים מהכלא הישראלי. לדבריו, וושינגטון בוחנת גם אפשרויות אחרות.
עם זאת, הגורם האמריקני הבהיר כי אין שום ודאות שאכן תושג עסקה, ושעות אחרי פרסום הדיווח ב-NBC התפרסם דיווח נוסף ב"וול סטריט ג'ורנל", ובו צוטטו שני גורמים מצריים בכירים שאמרו כי השיחות על עסקת חטופים הוקפאו בעקבות הקרבות שמתחוללים כעת ליד בתי חולים בעזה. לדברי הגורמים המצריים, הסיבה המרכזית להקפאת השיחות היא הקרבות ליד בית החולים שיפא, בית החולים המרכזי בעיר שמתחתיו שוכנת לדברי ישראל מפקדת חמאס.
1 צפייה בגלריה
התכנסות בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
התכנסות בכיכר החטופים והנעדרים בתל אביב
העצרת למען שחרור החטופים בתל אביב
(צילום: רויטרס /Ammar Awad)
הכותרת
המלחמה על ביטחון היהודים בעולם
26:33

הבכירים בקהיר ששוחחו עם "וול סטריט ג'ורנל" ציינו כי בכירים בחמאס אמרו הן למצרים והן לקטאר - שתי המתווכות המרכזיות במגעים הלא-ישירים בין ארגון הטרור לישראל - שאופן ההתנהלות של צה"ל בקרבות מעיד לכאורה ש"ישראל לא מעוניינת בשום עסקה". בעיתון האמריקני מציינים כי המשא ומתן על שחרור חטופים כבר הופסק פעמיים בעבר.
לפני ההקפאה לכאורה של השיחות, כך לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", המתווה שעמד על הפרק דומה לזה שדווח ב-NBC: שחרור של עד כ-100 נשים וילדים מהשבי בעזה, בתמורה לשחרור מצד ישראל של כ-100 נשים וקטינים מהכלא בישראל, כמו גם העברה של כמות מוגבלת של נפט לבתי החולים ברצועה והפוגות הומניטריות בלחימה.
גם הגורם המדיני שדיבר אתמול העלה מתווה דומה, ולדבריו יש הסכמה שבעסקת החטופים ישוחררו עשרות ילדים ואזרחים מתוך ה-239 בני הערובה שבשבי חמאס. בתמורה יהיו כמה ימי הפוגה, יוכנס דלק לרצועה בתנאי שיגיע ליעד שייקבע מראש וישוחררו אסירים, ילדים ונשים.
לסוגיה התייחס היום ראש הממשלה בנימין נתניהו, והוא אמר בריאיון לתוכנית "פגוש את העיתונות" ב-NBC כי "עשויה להיות" עסקה לשחרור חטופים עם חמאס. לדבריו, לא הייתה אף עסקה קרובה לביצוע לפני כניסת הכוחות לעזה. "שמענו שהייתה עסקה קרובה מאוד, אבל אז הבנו שהכול היה שטויות. אבל ברגע שהתחלנו במבצע הקרקעי זה התחיל להשתנות", אמר.
נתניהו נשאל על ידי המראיינת האמריקנית אם ישראל יודעת היכן כל החטופים נמצאים כרגע, והשיב: "אנחנו יודעים הרבה מאוד, אבל אני לא אפרט". לדבריו, אם עסקה תהיה אפשרית, "נדבר עליה כשזה יקרה. נודיע עליה כשאפשר יהיה להשיג אותה".
במגעים מעורבת גם ארה"ב, כשברקע העובדה שחלק מהחטופים הם אזרחים אמריקנים. לסוגיה התייחס היום גם היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ביידן, ג'ייק סאליבן, והוא אמר כי השיחות נמצאות כעת בשלב "רגיש" וכי ארה"ב עורכת שיחות עם צה"ל בניסיון למנוע פגיעה באזרחים פלסטינים בקרבות באזור בית החולים שיפא.
פורסם לראשונה: 17:31, 12.11.23