אלפי ילדים בסיכון - או שבני משפחה שלהם נמצאים בסיכון - לא למדו אפילו יום אחד בבית הספר מאז פרוץ מגפת הקורונה, או שהתייצבו בכיתות לתקופות קצרות בהפוגות שבין הגלים. כעת, עם ביטול מתווה הבידודים, נראה שהם ימשיכו לשהות בבתים - מנותקים מהחברים ובלי סיוע בלימודים.
סעיף מתוך המתווה החדש של הממשלה קומם במיוחד את הורי הילדים: "תלמיד שנמצא בסיכון גבוה לתחלואה קשה בשל מחלת רקע, או שאחד מבני משפחתו הגרעינית מצוי בקבוצת סיכון, יורשה לא להגיע ללימודים בחודש הקרוב". כלומר, לא רק שאין פתרון עבור הילדים בסיכון - מתברר שאפילו לא מבינים את המצוקה שלהם.
ביטול הבידודים - כתבות נוספות:
1 צפייה בגלריה
מיכל וליאור רוזנטראוב
מיכל וליאור רוזנטראוב
"המערכת פשוט מוותרת עליהם". מיכל וליאור רוזנטראוב
בעקבות כך קוראת למשרד החינוך עמותת משפחות SMA - מחלת ניוון שרירים - למצוא פתרון מהיר עבור הילדים שנמצאים בקבוצת סיכון. "לא ניתן לפטור את הילדים מחובת הגעה לבית הספר בלי להציע חלופות חינוכיות וחברתיות", זועקים ההורים. "משרד החינוך שולח את הילדים השייכים לקבוצות סיכון לשבת בבית, מנותקים מהלימודים ומבודדים חברתית".
מיכל רוזנטראוב, מנכ"לית עמותת משפחות SMA ואמה של ליאור, תלמידה שמרותקת לכיסא גלגלים, אמרה שהמתווה החדש הוא מבחינתה הקש ששבר את גב הגמל, אחרי שנתיים של סבל. "כאמא, העומדת גם בראש העמותה, אני נחשפת להורים רבים שחייבים להגן על ילדיהם, ומתמודדים גם עם השלכות על בריאותם הנפשית בשל הצורך להישאר בבתים", היא אמרה. "מאשרים לילדים שלנו לא להגיע לבית הספר, בלי להציע פתרון להמשך שילובם בכיתות. מישהו במשרד החינוך עצר וחשב איך הילדים עצמם מרגישים? לא מספיק שהם מתמודדים עם מחלות, עכשיו גם המערכת פשוט מוותרת עליהם".
בתה של מיכל, ליאור, נעזרת בכתיבה במערכת פיקוד מבט במחשב. עכשיו היא החליטה לכתוב מכתב פתוח לשרת החינוך יפעת שאשא ביטון. "כבוד השרה, נעים מאוד. אני ליאור רוזנטראוב, בת 13 בכיתה ח', ומאובחנת ב-SMA", כתבה. "אני בבית ספר רגיל ובכיתה רגילה לגמרי ואפילו תלמידה מצטיינת. לפני הקורונה הייתי הולכת לבית הספר ונפגשת המון עם חברות, אבל עכשיו אני לא יכולה ומתקשה להשלים את החומר הנלמד בכיתה. אז תודה רבה באמת שאתם 'מאשרים' לנו, הילדים בסיכון, לא להגיע לבית הספר בחודש הקרוב, אבל אני במקומכם הייתי מנסה למצוא פתרון, כדי שלא נרגיש כאילו אתם מבטלים את זכותנו כתלמידים בגלל המוגבלות שלנו. גם ככה הקורונה כבר עלתה לנו על העצבים, אז עכשיו אתם גם רוצים להרחיק אותנו מהכיתה ומהחברים?".
אולפן ynet: יפה בן דויד נגד מתווה הבידודים החדש
(צילום: חגי דקל)

גם הודיה וגילי ניסנקורן, ההורים של דריה בת החמש שחולה ב-SMA, של עלמה שלומדת בכיתה ג' ושל טליה בכיתה ה', כועסים. "נדהמנו מהמתווה החדש שמפקיר ילדים בסיכון ואת המשפחות שלהם", הם אמרו.
דריה מונשמת לאורך כל היממה, ובשל מצבה הבריאותי היא לא הולכת כבר שנתיים לגן. כדי לא לסכן אותה, שתי אחיותיה נאלצות אף הן להישאר בבית. "מערכת הנשימה של דריה חלשה וקורונה מסכנת אותה", הסבירו ההורים. "הבנות לא הולכות לבית הספר כי שם הן עלולות להידבק ולהדביק אותה. הבנות שלנו נמצאות תחת חוק חינוך חובה, אך לא מקבלות מענה לימודי. המתווה החדש אומר למעשה ש'איש איש לנפשו' ושהמדינה לא סופרת ילדים בסיכון. לא רואים את הילדים, פשוט זורקים אותם".
תגובת משרד החינוך: "תלמידים בקבוצת סיכון יוכלו לקבל מענים חינוכיים שונים, בין היתר באמצעות השלמת חומרי לימוד".