איתמר בן גביר בהר הבית, הבוקר
(צילום: מינהלת הר הבית )

השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר עלה היום (ראשון), להר הבית בפעם השנייה מאז נכנס לתפקידו בשלהי השנה שעברה. בן גביר נמנע מהגעה למקום, שנחשב לרגיש, ביום ירושלים, אך גם הגעתו ימים לאחר מכן הצליחה לעורר זעם בעולם הערבי. סעודיה למשל נמנעה מלציין את שמו של השר, ובהודעה שפרסם משרד החוץ בריאד נכתב כי "הממלכה הסעודית מגנה בתוקף את כניסתו של בכיר ישראלי למתחם אל-אקצא".
הם טענו כי התנהלותו של בן גביר "שיטתית", ומהווה הפרה בוטה של כל המוסכמות וההסכמים הבינלאומיים. לדברי משרד החוץ הסעודי, צעדו של השר לביטחון לאומי נתפס כ"פגיעה ברגשות מוסלמים ברחבי העולם". בריאד שיגרו מסר לישראל וציינו כי "משרד החוץ רואה בכוחות הביטחון הישראליים כנושאים באחריות המלאה להשלכות של המשך ההפרות האלה".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר עולה להר בהבית
איתמר בן גביר עולה להר בהבית
עליית בן גביר להר הבית הרגיזה את העולם הערבי. "פרובוקציה"
(צילום: תקשורת - עוצמה יהודית)
את "מצעד" הגינויים פתחה ירדן, שהגיבה לעליית בן גביר להר הבית כשעה לאחר שפורסמה בכלי התקשורת בישראל. "עלייתו של השר לביטחון לאומי הישראלי להר הבית ומתחם אל-אקצא היא הפרה של קדושת המקום, זהו צעד פרובוקטיבי שיש לגנות", טענו. הירדנים ציינו כי "זו עליית מדרגה מסוכנת המהווה הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ושל הסטטוס-קוו בירושלים והמקומות הקדושים".
גם בירדן התייחסו לכך שאין מדובר בפעם הראשונה ששרים ישראלים בכלל, ובן גביר בפרט, עולים להר הבית ואמרו כי "ההפרות החוזרות והמתמשכות כלפי אתרי הקודש בירושלים, הן המוסלמיים והן הנוצריים, לצד המשך הצעדים החד-צדדיים להרחבת ההתנחלויות והפלישה לאדמות פלסטיניות כבושות, עלולות להסלים את המצב ומהוות כיוון מסוכן שהקהילה הבינלאומית צריכה לפעול לעצירתו באופן מיידי".
מדינה נוספת שלישראל יש עימה הסכם שלום וגינתה את הצעד של בן גביר היא מצרים, ובמשרד החוץ בקהיר ציינו כי אל השר לביטחון לאומי "התלוו קבוצות קיצוניים". "הפעולות הפרובוקטיביות הללו מנוגדות לאחריות ולהבנה שמצופים מבכירים בממשלת ישראל", מסרו, "העליות הרצופות למסגד אל-אקצא, שמטרתן גיבוש מדיניות של חלוקה זמנית ומרחבית, לא ישנו את הסטטוס קוו המשפטי וההיסטורי הקיים שעל פיו אל-אקצא הוא הקדש איסלאמי".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר עולה להר הבית
איתמר בן גביר עולה להר הבית
הטענה המצרית: "הגיע מלווה בקבוצת קיצוניים"
(צילום: מינהלת הר הבית )
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה מיוחדת במנהרות הכותל לכבוד יום ירושלים
ישיבת ממשלה מיוחדת במנהרות הכותל לכבוד יום ירושלים
בן גביר עלה להר הבית בידיעתו. נתניהו
(צילום: EPA)
מצרים, שתיווכה רק לאחרונה להפסקת אש בין ישראל לג'יהאד האיסלאמי במבצע "מגן וחץ", סיימה את הודעתה בקריאה לבכירים בישראל "להפסיק לפעול בדרכי ההסלמה שמוסיפות למתיחות הקיימת בעיר".
בן גביר, נציין, עלה להר בידיעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו - שעודכן על כך ביום חמישי, ולא ניסה להניא את השר לביטחון לאומי מהמעשה. "אנחנו בעלי הבית כאן", אמר בן גביר ברחבת ההר. "כל האיומים של החמאס לא יעזרו, אנחנו בעלי הבית על ירושלים ועל ארץ ישראל כולה". בנוסף שיבח השר את פעילותם של השוטרים ואמר שהם "עושים כאן עבודה נפלאה".
ראש מינהלת הר הבית הרב שמשון אלבוים בירך על עלייתו של בן גביר להר, ואמר כי הצעד "מעניק משמעות לקריאה המרטיטה 'הר הבית בידינו' שבימים אלו מלאו לה 56 שנה". לדבריו, "השר בן גביר פעיל כבר מצעירותו לטובת עליית יהודים להר הבית, ומאז שנכנס לתפקידו כבר גרם לשיפורים משמעותיים, סילוק מאות מתנכלים וחיזוק שלטון ישראל בהר הבית".
נביל אבו רדינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, איים: "הסתערות השר הישראלי הקיצוני איתמר בן גביר לחצרות מסגד אל-אקצא המבורך, בפעם השנייה, היא בגדר תקיפה בוטה, ויהיה השלכות חמורות. הניסיונות של בן גביר ודומיו לשנות את הסטטוס קוו במסגד הם ניסיונות שסופם להיכשל".
4 צפייה בגלריה
משה גפני בועדת הכספים בנושא חוק הארנונה
משה גפני בועדת הכספים בנושא חוק הארנונה
גפני ביקש להפסיק את עליית הפוליטיקאים להר. "חילול הקודש במקום"
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דובר חמאס בירושלים מוחמד חמאדה הוסיף: "לא נשאיר את אל-אקצא לבד, הכיבוש יישא באחריות לפלישות הברבריות של שריו ומתנחליו. ההסתערות הברברית שביצע בן גביר - בליווי קבוצת מתנחלים קיצונים - לחצרות מסגד אל-אקצא המבורך הבוקר, מאשרת את עומק הסכנה הנשקפת ואת היהירות של שריה מהימין הקיצוני. מול התוקפנות הבלתי פוסקת הזו נגד המקומות הטהורים ביותר שלנו והמסגדים הקדושים, אנו מאשרים שלעמנו יש נחישות ונשימה ארוכה יותר מהכיבוש, ואנשינו לא ייכנעו מול התוקפנות הזו".
ביום חמישי, לפני מצעד הדגלים, עלו להר וסרלאוף - וגם אשתו של בן גביר, אילה. גם חברי כנסת מהליכוד הגיעו למקום, בהם אריאל קלנר, עמית הלוי ודן אילוז, ששרו את "התקווה" במהלך ביקורם בהר. באותו היום פנה אל ראש הממשלה נתניהו יו"ר סיעת דגל התורה ח"כ משה גפני, שביקש ממנו למנוע עלייה של פוליטיקאים להר.
בהודעה שמסר גפני לראש הממשלה הוא התייחס בין היתר גם לתגובות מצד מדינות העולם לעליית פוליטיקאים להר. גפני כתב כי "לאחרונה חברי כנסת ושרים עולים להר הבית. רק היום עלו לשם מספר רב של נבחרי ציבור מסיעות שונות בכנסת וההחלטה היא בידיך". גפני ציין: "הנני פונה ומבקש ממך למנוע את העלייה להר הבית, הן בנושא המדיני של התייחסות מדינות העולם לאפשר זאת, הן בנושא הביטחוני וההסתה הקיימת עקב כך בעיקר בעולם המוסלמי ולא רק בו, והעיקר כי אין סיבה לכך - היא לא מגלה ריבונות, להיפך. היא מהווה חילול הקודש במקום הקשור ביותר לעם היהודי והקדוש ביותר עבורו".