גזר דין לעבדאללה דגמה הבוקר במחוזי באר שבע
(צילום: בראל אפרים)

בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר שש שנות מאסר על המחבל עבדאללה דגמה שהורשע בקשירת קשר לפשע ועבירה של ניהול בארגון טרור. במסגרת הסדר הטיעון שנחתם עימו נמחק הסעיף המרכזי - שידול לרצח - והוסכם שירצה עד 90 חודשי מאסר.
דגמה, שהפרקליטות טענה שהיה מעורב בתקרית שבה נהרגו רס"ן אלירז פרץ וסמ"ר אילן סביאטקובסקי, נעצר לפני כשנה לאחר שנכנס לישראל כדי לתרום מח עצם לאחיו החולה. פרקליטות מחוז דרום הגישה נגדו כתב אישום המייחס לו שידול לרצח וחברות וניהול בארגון טרור לפי חוק המאבק בטרור, ואחרי מעצרו אף התקשר ראש הממשלה בנימין נתניהו למרים פרץ ובישר לה על מעצר המחבל. אלא שלאחר ניהול הוכחות בתיק - הטענה קרסה מאחר שלא ניתן היה להוכיח בין מעשיו לבין התקרית.
דגמה נעצר במעבר לישראל
(צילום: רשות המעברים במשרד הביטחון)

2 צפייה בגלריה
עבדאללה דגמה
עבדאללה דגמה
עבדאללה דגמה
(צילום: בראל אפרים)
לפי כתב האישום, שרובו נמחק, דגמה הצטרף לגדודי חללי אל-אקצה בשנת 2002 ולקח חלק בניהול הארגון. הוא עסק באיתור וגיוס פעילים שעברו אימוני ירי כדי להרוג חיילי צה"ל, ובפרקליטות ציינו כי הוא תכנן הטמנה של מטען חבלה במשקל של 30-25 ק"ג ליד גדר הגבול בין עזה לישראל - ושידל את המחבל בסאם אבו דגמה לבצע את הפיגוע לפני 12 שנים.
באותו כתב האישום נכתב כי בשנת 2010 הוביל אבו דגמה פעילים נוספים שהטמינו את המטען במקום שתוכנן מראש ליד קו דיווח 161 בגדר הגבול. המטען לא התפוצץ, והפעילם החלו להתרחק מהמקום כשהם יורים לעבר החיילים שהוקפצו לאזור. מהירי נהרגו סגן מפקד גדוד בחטיבת גולני, רס"ן אלירז פרץ וסמ"ר אילן סביאטקובסקי, ונפצעו שני חיילים נוספים. אלא שבפרקליטות לא הצליחו להראות קשר בין מעשיו לבין התקרית.
2 צפייה בגלריה
אלירז פרץ ז"ל אילן סביאטקובסקי ז״ל
אלירז פרץ ז"ל אילן סביאטקובסקי ז״ל
אלירז פרץ ואילן סביאטקובסקי ז״ל
נציג הפרקליטות, עו"ד יריב צרי, טען כי אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש קשר עם הפיגוע שבסופו של דבר יצא לפועל, גם אם לא ניתן היה להוכיח את הקשר מבחינה משפטית. "יש כאן עסק עם מנהל בארגון טרור שהיה פעיל שנים ארוכות עם קו אידיאולוגי ברור שמוכיח ומראה את המסוכנות שבמעשיו. המדינה אפשרה לו לתרום מח עצם במטרה להציל את אחיו, ולבסוף זה לא הצליח והוא נפטר מהמחלה. מדינת ישראל מבחינה הומניטרית עזרה לאחיו של הנאשם".
סנגוריו של דגמה, עורכי הדין אורי דייגי וראוף נאג'ר מהסנגוריה הציבורית, הדגישו כי הפיגוע בוצע שנתיים אחרי התכנון המקורי וללא ידיעתו. השניים ציינו כי החליט לנקום ולפגוע בחיילי צה"ל לאחר שבמהלך פעילות מבצעית של צה"ל ב-2008 אחותו נהרגה לנגד עיניו. "זה משהו שצריך להשפיע על העונש", אמרו. "ההחלטה לחזור לפגוע בחיילי צה"ל הייתה קשורה למוות מאוד קשה כתוצאה ממעשי הצבא כחלק מפעולת מלחמה".
נתניהו מבשר למרים פרץ על לכידתו של דגמה

השופטים ציינו כי יש לקחת בחשבון שמדובר בנאשם שתרם מח עצם לאחיו לאחר שקיבל אישור כניסה, אף שככל הנראה יכול היה להבין שבמעשה זה יכול והוא מסכן את חירותו ועלול להיעצר. הרכב השופטים אף לקח בחשבון את נסיבות חייו, ובעובדה שנטל אחריות והביע צער על מעשיו שכן נעשו כדי לנקום את מותה של אחותו. "נתנו דעתנו ליתר נסיבות חייו של הנאשם ומשפחתו", כתבו השופטים בהחלטה. "בשנת 2007 הנאשם נלקח לחקירה על ידי חמאס ועבר עינויים. בהמשך נהרגה אחותו במהלך פעילות צה"ל ברצועת עזה והנאשם היה עד למותה, ובנוסף אחיו של הנאשם נפטר לאחר שחלה וטופל בבית חולים בשטח מדינת ישראל. הנאשם אף קיבל היתר כניסה לארץ לצורך תרומת מח עצם. בסופו של יום האח נפטר ממחלתו".