ח"כ בצלאל סמוטריץ' בריאיון: שקד מקדמת מדיניות אנטי ציונית, זו בכייה לדורות
(צילום: משה מזרחי, משי בן עמי)

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' טען היום (ב') כי ההחלטה לבטל את הקמת שדה התעופה ברמת דוד היא טעות קשה ונעשתה משיקולים פוליטיים. "רם בן ברק, תושב עמק יזרעאל בעצמו, רץ כל מערכת הבחירות על הטיקט הזה ודרש להכניס זאת בהסכמים הקואליציוניים", טען סמוטריץ'. בריאיון לאולפן ynet תקף יו"ר הציונות הדתית את מדיניות הממשלה ואת איילת שקד: "תמשיך לקדם מדיניות אנטי-ציונית שמוכרת את המדינה לתנועה האסלאמית".
סמוטריץ' טען כי ההחלטה על בניית כ-1,300 יחידות דיור מעבר לקו הירוק היא "ניסיון לפזר מסך עשן באותו שבוע שבו מוכרים את המדינה ואת הציונות לתנועה האסלאמית. זורקים קצת עצמות לימין ולהתיישבות כדי לקבל מחיאות כפיים. אני תמיד שמח על בנייה ביו"ש, אבל אותי זה רחוק מלהרגיע, אני חושב שהממשלה הזאת מסוכנת למדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"ממשלה מסוכנת לישראל". בצלאל סמוטריץ'
(צילום: קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
איילת שקד בכנס השלטון המקומי
איילת שקד בכנס השלטון המקומי
"נזקים אדירים ובלתי הפיכים". איילת שקד
(צילום: מוטי קמחי)
סמוטריץ' תקף בחריפות את מפלגת ימינה ובעיקר את שרת הפנים איילת שקד. "היינו שותפים לדרך עד הרגע שהם עזבו את הדרך. אני לא זזתי מילימטר וממשיך באותה הדרך על בסיס אותם ערכים. ימינה ערקה מהמחנה והפנתה את הגב ואת העורף למצביעים, לערכים ולדרך. הופכים את ישראל לבת ערובת של תומכי טרור אנטי-ציונים. הפקרת הגליל והנגב - שקד מקדמת שורה של תוכניות בגליל, של עשרות אלפי יחידות דיור ביישובים הערביים. אני לא נגד אבל לפי מה שאני מבין התכנון הזה חסר יעד אסטרטגי לחלוטין, אין שמירה על מסדרונות אסטרטגיים, על צירים, הולכים לחנוק את ההתיישבות היהודית שהיא דלילה ממילא במרכז הגליל. בסוף זו ממשלה לא ציונית".
"שקד התגלתה כאלופה בדיבורים וחלשה מאוד במעשים", אמר סמוטריץ'. "העובדה היא שהיא שותפה בכירה בממשלה הזאת, היא זו שמחזיקה את הממשלה, היא יכולה בכל רגע נתון לפרק אותה אבל היא קיבלה החלטה אסטרטגית שהקריירה הפוליטית והעתיד הפוליטי שלה ושל בנט חשובים מכל דבר אחר. כדי להיות ראש ממשלה בכל מחיר עם שישה מנדטים הם מכרו את כל הערכים שלהם וחברו לשמאל הקיצוני ולתומכי הטרור ועכשיו הם רואים את הסקרים, מבינים שאין להם שום עתיד פוליטי, אז היא מנסה כנראה לפלרטט עם הימין כדי לנסות לשמור לעצמה אי-אלו מחילות חזרה לחיק הימין, אבל בפועל היא מתחזקת את הממשלה הזאת".
4 צפייה בגלריה
שלט מכירה של פרוייקט ליד אריאל
שלט מכירה של פרוייקט ליד אריאל
שלט על בנייה באריאל
(צילום: AP)
אתם אומר שאי אפשר לסמוך עליה שתעזוב את הממשלה? "אין שום סיכוי בעולם, זו נאיביות, היא תמשיך לקדם מדיניות אנטי-ציונית שמוכרת את המדינה לתנועה האסלאמית, הדברים האלה גוררים נזקים אולי בלתי הפיכים וארוכי טווח עשרות שנים קדימה, זו תהיה בכייה לדורות. היא חתומה על הדבר הזה ואני לא בונה עליה לשום מהלך לאומי ציוני". סמוטריץ' התייחס לפרסומים לפיהם יו"ר הקואליציה עידית סילמן מגששת את דרכה ליש עתיד. "אני פחות מכיר אותה, היינו תקופה מאוד קצרה ביחד ואני לא מצטער על זה. אבל אני לא מדבר רק עליה. מי שמסתכל פה במסדרונות רואה שיש גישושים כל הזמן, הם מבינים שאין עתיד על הספינה הזאת".
ח"כ גולן, מרצ: חבל שחברים בקואליציה עוסקים בקישוש קולות
(צילום: משי בן עמי)

שר התחבורה לשעבר טען כי החלטת הממשלה לסכל את בנייתו של שדה התעופה בעמק יזרעאל היא פוליטית. "כולם יודעים שצריך לייצר שדה משלים לנתב"ג, שקרוב לקיבולת הנוסעים המקסימלית שהוא יכול להעביר בשנה - קרוב ל-25 מיליון, וכבר בקיץ הקרוב יהיו טיסות שיידחו. גם בראייה אסטרטגית-ביטחונית-גיאו-פוליטית לא נכון למדינת ישראל שמתמודדת עם האתגרים שהיא מתמודדת איתם, להתבסס אך ורק על שדה אחד.
4 צפייה בגלריה
מטוס ברמת דוד
מטוס ברמת דוד
מטוס ברמת דוד
(צילום: זהר שחר)
"21 חלופות נבחנו, נמצאו שתי אפשריות. צריך להבין שהמרחב האווירי של ישראל קטן מאוד, מורכב מאוד, הוא ברובו שייך למערכת הביטחון ומאוד קשה לנהל את המרחב הזה. נבחרו שתי חלופות אפשריות, אחד בנבטים ואחת ברמת דוד. חלופת נבטים נפסלה לאחר שמערכת הביטחון מתנגדת בכל תוקף. ראשי הרשויות בדרום מבינים את הפוטנציאל הכלכלי החשוב, הם נאבקים שהשדה יקום שם אבל ללא הצלחה, גם הממשלה הזו מבינה שזה לא יהיה שם. רמת דוד נשארה החלופה היחידה. היא כמעט לא גורמת לפגיעה נוספת, כבר היום טסה שם טייסת צבאית, הפעילות החקלאית תוכל להישאר, זה פוטנציאל צמיחה דמוגרפי וכלכלי מטורף לאזור הזה. עשרת אלפים מקומות עבודה ליוצאי צבא בלבד. מה שעשו עכשיו, ואנחנו אלופים בדבר הזה, הקימו עוד צוות שהרי לא יגמור בתשעה חודשים, אני לא יודע כמה שנים ייקח לו לגבש חלופות, בסוף הוא יחליט איזה משהו, ואני מזכיר – 21 חלופות נבחנו וירדו. אני לא נגד לבחון חלופות חדשות אבל אני חושב שלא נכון לעצור את התכנון הקיים לפני שיש חלופה אחרת. הרי השרה מיכאלי עכשיו ביטלה והקימה צוות, יבוא השר אחריה יבטל יקים צוות וחוזר חלילה אנחנו נישאר בלי שדה משני".
התוצאה תהיה, לדברי סמוטריץ', התייקרות דרמטית של מחירי הטיסות. "מכיוון שזה היצע וביקוש וברגע שלא יהיה מקום ופחות חברות יטוסו לכאן מחירי הטיסות יתייקרו לכל אזרחי ישראל". סמוטריץ' גם טען כי ההחלטה היא פוליטית והובלה על ידי רם בן ברק. "בן ברק, תושב עמק יזרעאל בעצמו, רץ כל מערכת הבחירות על הטיקט הזה ודרש להכניס זאת בהסכמים הקואליציוניים. אין כאן החלטה מקצועית. אני אומר לך שהשרה מיכאלי עשתה דיונים, המל"ל בשנתיים האחרונות ישב שוב על הסוגיה ותיקף את אותן החלטות בצורה מאוד מאוד יסודית. זו לא שיש כאן איזו החלטה מקצועית. יש כאן החלטה פוליטית שנובעת מהמחויבות לבן ברק. למדינת ישראל מבחינה אסטרטגית זה רע מאוד וכולנו נשלם ביוקר".