על-רקע התקדמות עסקת החטופים, שבמסגרתה שוחררו היום (ראשון) עוד 14 ישראלים משבי חמאס, מתחילים ראשוני השבים מרצועת עזה לעזוב את בתי החולים שקלטו אותם לאחר החזרה לארץ. "אנחנו עדיין במאבק לגמרי", סיפרה אסנת מאירי, בת דודתה של קרן מונדר ששוחררה מהרצועה ביום שישי יחד עם בנה אוהד ואמה רותי. "הדוד שלי לא חזר, ומבחינתי כל זמן שהילדות והילדים של החברות שלי לא בבית, אין לי חיים ואין רוגע".
5 צפייה בגלריה
אוהד מונדר
אוהד מונדר
משפחת מונדר
(צילום: דוברות מרכז שניידר)
הכותרת
איך מטפלים בחטופים ששוחררו?
29:04
קרן (54) ובנה אוהד (9), תושבי כפר סבא, הגיעו לבקר את הסבא אברהם והסבתא רותי (שניהם בני 78) בקיבוץ ניר עוז בסוף השבוע שבו אירע הטבח בדרום. הארבעה נחטפו יחד לרצועת עזה בשבת 7 באוקטובר. רועי מונדר (50), בנם הנוסף של אברהם ורותי, נרצח באותה שבת.
"אני מעריכה שהיום או מחר קרן ואוהד ישוחרר לביתם, לרותי זה בטח ייקח עוד יום-יומיים", סיפרה קרובת המשפחה מאירי. "לרותי, להבדיל, אין בית לחזור אליו והיא בודקת את האפשרויות. היא מאוד עטופה ויש כל מיני אופציות שעומדות בפניה. הם בבריאות טובה ויכולים להשתחרר, הבית בקיבוץ לא נשרף".
מאירי אמרה עוד: "הם מקבלים הרבה מאוד מבקרים, חברים וחברות מבית הספר, והמשפחה מכל הצדדים באים. לדודה שלי זה עושה טוב וזה טבעי. עוד יבואו ימים שהם יהיו בבית בפרטיות שלהם, יש להם תהליך שיקום. קרן ורותי חזקות ומדהימות, חששנו מזה שנצטרך לשתף אותן בזה שהן איבדו את רועי, והבנו שזה נודע להן כבר שם. יש אימהות שצריכות את הילדים שלהן בבית ולא היה להן את המזל של בת דודה שלי, שהם נשארו יחד".
מפגש משפחת מונדר
(צילום: אמיר מאירי )

חנה פרי (79) מקיבוץ נירים ועדינה משה (72) מקיבוץ ניר עוז, ששוחררו גם הן משבי חמאס ביום שישי שעבר, עזבו היום את בית החולים וולפסון בחולון. חנה התבשרה שבנה הבכור רועי נרצח בטבח ב-7 באוקטובר, עדינה כואבת על כך שלא הייתה בהלוויית בעלה סעיד נרצח לנגד עיניה והיא לא הצליחה להתאבל עליו בשבי העזתי.
איילת פרי, בתה של חנה, סיפרה רגע לפני שאמה עזבה את בית החולים: "אמא קצת חלשה אבל בסך הכול מרגישה טוב, היא צלולה. היו ימים מאוד מטלטלים יחד עם התרגשות מהחזרה שלה, נשאר מאחור אחי נדב בן 51 שעדיין בשבי. היינו צריכים לבשר לאמא שרועי, הבן שלה ואחי הגדול, נרצח ב-7 באוקטובר. היא חזרה למציאות שהיא מתוודעת אליה בחלקים. אנחנו חושפים אותה לכל האירועים בהדרגתיות וברגישות".
5 צפייה בגלריה
חנה פרי
חנה פרי
חנה פרי עוזבת את בית החולים וולפסון
( צילום: D.V.A Productions דימיטרי ירושצקי, דוברות וולפסון)
לחנה אין בית לשוב אליו בזמן הקרוב, מבית החולים היא עברה להתגורר באופן זמני אצל איילת. "נעטוף אותה בהרבה אהבה", אמרה הבת. "היום בעצם אנחנו מתחילים תהליך של שיקום, היא באמת בהלם. אז אנחנו בעיקר עונים על השאלות שלה, היא שואלת מה עם הקיבוץ ועם החברים, על הקיבוצים בסביבה. היא לא ידעה שכל העוטף פונה ושקהילת נירים באילת כרגע. צריך להבין, עבורם עכשיו זה היום שאחרי 7 באוקטובר. את ההלם שהיה לנו הם חווים כעת. ניתן לה את כל האהבה ונמשיך להיאבק שכולם יחזרו".
חנה יצאה מבית החולים כשצוות המחלקה ובני משפחתה הריעו לה ואחזו בדגלי ישראל. ד"ר ענת אנגל, מנכ"לית בית החולים, אמרה: "אלה רגעים של שמחה והתרגשות המהולים בכאב ותקווה לשובם של כל החטופים והחטופות. אין ספק שחנה מייצגת את החוסן של עם ישראל. אני מייחלת לרגעים נוספים כאלה".
5 צפייה בגלריה
סעיד ז"ל ועדינה משה
סעיד ז"ל ועדינה משה
סעיד משה שנרצח ועדינה משה
(צילום: באדיבות המשפחה)
ענת שושני, נכדתה של עדינה משה, סיפרה על המורכבות והתחושות הקשות: "סבתא מספרת מה עבר עליה כל התקופה הזו. כשהיא נלקחה לשבי, היא ראתה את סבא שלי נורה שוב ושוב, בזמן שהייתה שם הייתה עסוקה בהישרדות ולא נכנסה למחשבות על האם הוא חי או מת. כשהיא חזרה היא כבר ידעה שהוא מת, סיפרנו לה שקברנו אותו והיא לקחה את זה מאוד קשה. עד עכשיו היא לא מוכנה לראות אפילו תמונה של הקבר. האבל עליו זו ההתמודדות הכי קשה עבורה כרגע, יותר מהקושי על מה שעבר עליה שם".
בני המשפחה עוטפים את עדינה ואמרו כי עוד מצפה לה שיקום ארוך. "סבתא שלי אישה חזקה, היא נלקחה לעזה כשתלשו ממנה את כל התכשיטים שלה ותוך כדי שהיא רואה מחבל נכנס הביתה ומוודא הריגה בסבא שלי", סיפרה שושני. "היא הוחזקה בתנאים מאוד קשים, היא עוד מעכלת בכלל שהיא פה ועדיין לא החליטה איפה תגור. קשה לה מאוד לשמוח, הבית שלה נשרף כליל, היא איבדה את בעלה שבאמת היה החבר הכי טוב שלה, אז זו תהיה דרך ארוכה ולא פשוטה. זה שיקום שייקח זמן".
5 צפייה בגלריה
חנה פרי
חנה פרי
מרגלית מוזס עם חנה פרי
( צילום: D.V.A Productions דימיטרי ירושצקי, דוברות וולפסון)
באותה מחלקה בבית החולים וולפסון נמצאת גם מרגלית מוזס (77) שנחטפה מקיבוץ ניר עוז ושוחררה אף היא בסוף השבוע. יאיר מוזס, בנה של מרגלית, סיפר על מצבה: "פיזית אמא בסדר, לאט לאט היא שומעת כל מה שקרה פה ב-7 באוקטובר ולאחר מכן. זה יהיה שיקום ארוך, אחרי שתצא מבית החולים כנראה תעבור למקום ניטרלי, עד שתוכל לשוב לבית בקיבוץ. הבית לא נהרס לחלוטין אבל הוא נבזז ומבולגן. בניר עוז 40% מהבתים נהרסו כליל, אז אני מאמין שעד שהקיבוץ לא יחזור להיות מה שאנחנו מכירים, היא לא תשוב לשם".
לצד השמחה מהשחרור של אמא מרגלית, יאיר ובני משפחתו עדיין דואגים לאביו גדי (79) שנשאר מאחור. "אבא שלי עדיין בשבי, הם נלקחו כל אחד מהבית שלו, הם לא גרים יחד כי הם גרושים. אמא שמעה על זה כשהגיעה לפה והצטערה מאוד. אנחנו תומכים בה ומקיפים אותה ותוך כדי נאבקים שאבי יוחזר וכל החטופים. חייבים להמשיך ולשחרר את כל מי שאפשר, להיאבק עד שכולם ישוחררו".
5 צפייה בגלריה
ג׳ימי גלינור פאצ׳קו, שוחרר משבי חמאס עם עד וגלעד בן צבי
ג׳ימי גלינור פאצ׳קו, שוחרר משבי חמאס עם עד וגלעד בן צבי
גאלינור (ג'ימי) פאצ'קו עם בניו של אמיתי בן צבי, עדי וגלעד
(צילום: עדי וגלעד בן צבי)
מבית החולים שמיר-אסף הרופא בצריפין שוחרר היום גאלינור (ג'ימי) פאצ'קו, המטפל הפיליפיני של אמיתי בן צבי שנרצח בקיבוץ ניר עוז במתקפת הטרור. פאצ'קו, שנחטף לעזה ושוחרר משבי חמאס, הועבר לבית מלון בתל אביב. המטפל, נשוי ואב לשלושה ילדים, סיפר עם יציאתו מבית החולים כי הוא מתכוון לנסוע לביקור אצל משפחתו בפיליפינים, ולאחר מכן יחזור לעבודה בישראל, אולי אפילו בניר עוז.
משפחת אשר כץ מגיעה לביתם
(צילום: רענן בן צור)
פורסם לראשונה: 21:12, 26.11.23