הגדוד שעליו פיקד איבד 41 קצינים וחיילים בקרבות ב-7 באוקטובר. באחד הקרבות הראשונים של התמרון הקרקעי הם חיסלו 20 מחבלים, אחר כך כבשו את הפרלמנט של חמאס, פשטו על בניין המשטרה הצבאית וגם השתלטו על רחבת המסדרים שממנה יצאו המחבלים לטבח. אתמול (שלישי) נפל בקרב בשג'אעיה מפקד גדוד 13 בחטיבת גולני סא"ל תומר גרינברג, בן 35 מאלמוג.
בקרב שבו נהרג נפלו גם אל"מ יצחק בן בשט, בן 44 משדה יעקב, מפקד חפ"ק מח"ט גולני; רס"ן רועי מלדסי, בן 23 מעפולה, מפקד פלוגה בגדוד 13; רס"ן משה אברהם בר-און, בן 23 מרעננה, מפקד פלוגה בגדוד 51 בגולני; סרן ליאל חיו, בן 22 משוהם, מפקד מחלקה בגדוד 51; סמל ערן אלוני, בן 19 מאופקים, לוחם בגדוד 51, סמל אחיה דסקל, בן 19 מחיפה, לוחם בגדוד 51; רס"ן בן שלי, בן 26 מקדרון, מפקד פלגת לוחמים ב-669; רס"ל רום הכט, בן 20 מגבעתיים, לוחם ב-669. בקרב אחר נהרג סמ"ר אוריה יעקב, בן 19 מאשקלון, לוחם בגדוד 614 של חיל ההנדסה הקרבית.
4 צפייה בגלריה
9 הלוחמים שנהרגו
9 הלוחמים שנהרגו
תשעת הלוחמים שנפלו בקרב בשג'אעיה
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
סמ"ר אוריה יעקב ז"ל
סמ"ר אוריה יעקב ז"ל
סמ"ר אוריה יעקב שנהרג בקרב אחר בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
סא"ל תומר גרינברג עם בתו בטקס קבלת הפיקוד על גדוד 13 בחטיבת גולני בחודש יולי
סא"ל תומר גרינברג עם בתו בטקס קבלת הפיקוד על גדוד 13 בחטיבת גולני בחודש יולי
סא"ל תומר גרינברג עם בתו בטקס קבלת הפיקוד על גדוד 13 בחטיבת גולני בחודש יולי
(צילום: דובר צה"ל)
השיחה האחרונה בין סא"ל גרינברג לסא"ל חאבקה
(צילום: דובר צה"ל)

"גדוד 13 גיבורים, דור יום הכיפורים אחד לאחד"

כתבנו יואב זיתון עם פרטים נוספים על הקרב בשג'אעיה
(צילום: שמוליק דודפור)

סא"ל גרינברג נכנס לתפקידו כמג"ד 13 בגולני ביולי האחרון, ותועד מניף ומחבק בטקס החלפת הפיקוד את בתו הקטנה ארבל. שלושה חודשים אחר כך החלה המלחמה, שביום הראשון שלה איבד הגדוד שלו 41 לוחמים בקרבות קשים, בעיקר באזור נחל עוז. התיעודים שלו מהמלחמה מראים את גבורתו, ואת גבורת לוחמיו.
כמה ימים לאחר תחילת התמרון ניהלו לוחמי גדוד 13 לחימה קשה מול חוליות מחבלים בצפון הרצועה, שבמהלכה עשרות מחבלים ירו טילי נ"ט, השליכו מטענים ותקפו את הכוח. סא"ל סלמאן חבקה, מג"ד 53 - גיבור הקרב על בארי - חבר לסא"ל גרינברג וסייע לחלצו מהקרב הקשה. כמה שעות אחר כך, נהרג סא"ל חבקה. דובר צה"ל פרסם אז את השיחה האחרונה בקשר בין השניים, שבמהלכה אמר סא"ל גרינברג לסא"ל חבקה: "תודה רבה סלמאן. כל פו"ם אני חילצתי אותך, עכשיו אתה באת לעזור לי".

"אתם לא מפונקים, ולא דור האייפון"

ב-11 באוקטובר, ארבעה ימים אחרי מתקפת חמאס, פנה סא"ל גרינברג ללוחמיו בגולני ואמר להם: "חבר'ה, גדוד 13 גיבורים. דור יום הכיפורים, אחד לאחד. עוד 10 שנים יהיה מג"ד גיבור לגדוד 13, עם לוחמים גיבורים, חלקכם כבר תהיו הורים. הוא יקפיץ את הגדוד ביום כיפור ויספר עליכם, ויראה תמונות של ההרוגים שלנו. אז כנראה שאתם לא כאלה מפונקים, ולא פחות גיבורים, וכנראה שאתם לא דור האייפון. אז כל הכבוד לכולם, אני גאה אחד אחד במי שעומד פה, אבל זו רק ההתחלה".
המג"ד ללוחמיו, לפני תחילת התמרון: "41 לוחמים מחפים עלינו מלמעלה"
(צילום: דובר צה"ל )

מתאר את הקרב בתחילת המלחמה
(צילום: דובר צה"ל)

סא"ל גרינברג בקשר, אחרי הקרב בתחילת התמרון
(צילום: דובר צה"ל)

שבועיים אחרי פתיחת המלחמה, לפני תחילת התמרון, אמר סא"ל גרינברג: "אני מרגיש ש-41 לוחמים מחפים עלינו מלמעלה. גבורתם של נופלי גדוד 13 מלווה אותנו בכל צעד שנעשה. אנחנו נערכים לכניסה קרקעית לרצועה, עם אימונים מפרכים ועיבוד עצמי וקבוצתי שלבסוף יכינו אותנו להילחם ולנצח. הפעם, אנחנו אלה שנפתיע. נגיע בריכוז מאומץ, עם כל היכולות המתקדמות והסטנדרט הגבוה של הגדוד, ונהיה אלו שמנצחים!".

"מחבלי חמאס קפצו עלינו מפירים וירו RPG"

ב-2 בנובמבר, כמה ימים אחרי הכניסה הקרקעית, חיסלו לוחמי הגדוד כ-20 מחבלים בליל קרב בעזה. המג"ד אמר אז כי "מחבלי חמאס קפצו מתוך פירים, הקיפו אותנו ממספר מקומות, ירו עלינו RPG וניסו להגיע לנמ"רים שלנו ולהניח עליהם מטענים. בזכות היערכות טובה הצלחנו לפגוע בהם, להרוג את חלקם ולהדוף את השאר. הפעלנו אש מהאוויר, הפעלנו ארטילריה ממרגמות והסתערנו עליהם עם הנמ"רים. התוצאה הייתה שהם הרוגים ואנחנו ממשיכים בתמרון עד הניצחון".
סא"ל גרינברג בפשיטה על בניין המשטרה הצבאית של חמאס
(צילום: דובר צה"ל )

השיחה בין סא"ל גרינברג למג"ד 13 לפני 60 שנה

4 צפייה בגלריה
לוחמי גולני בפרלמנט בעזה
לוחמי גולני בפרלמנט בעזה
גדוד 13 בפרלמנט של חמאס, עם דגלי ישראל וגולני
כמעט שבועיים אחר כך הוא פיקד על פשיטה על בניין המשטרה הצבאית של חמאס: "פתחנו בהתקפה מאוד עוצמתית על היעד, ולאחר שטיהרנו את המקום התחלנו לעשות שם סריקות ונדהמנו לגלות שבמקום יש ציוד של חיילי צה"ל. לקחנו כמובן את כל הציוד הצה"לי, השמדנו את המקום והעברנו מסר - למקומות שמהם יוצאים מרצחים אנחנו נגיע, נתקוף אותם, נשמיד אותם ונעביר מסר שלא כדאי להתעסק עם עם ישראל".
ב-13 בנובמבר כבש גדוד 13 את הפרלמנט של חמאס וארבעה ימים אחר כך השתלט הגדוד בפיקודו על רחבת המסדרים של מוצב קטיבה שבלב עזה, וערך בה טקס סמלי קרבי סמלי לקראת המשך הלחימה. "הרחבה ממנה יצאו מחבלים ארורים לטבח של ה-7 באוקטובר נמצאת כעת בידי לוחמי גולני", אמר אז סא"ל גרינברג.

אביו של עמית בן יגאל: "תומר אהוב, מצדיע לך"

שמוליק שאולוב, חברו של גרינברג, ספד: "היום אני נפרד מחבר מפקד ואדם מדהים, בן אדם כזה שתמיד חייך וצחק ותמיד ידע איך להוציא ממך חיוך גם שקשה. היום הוא נפל בהגנה על מדינת ישראל ועל עם ישראל שהוא מגן בגופו בשביל שלנו יהיה עתיד טוב יותר. תומר גרינברג מפקד גדוד 13 היה לוחם על. הלב פשוט נקרע. יהי זכרו ברוך".
ברוך בן יגאל, אביו של לוחם סיירת גולני עמית בן יגאל שנפל בשומרון ב-2020, אמר: "לא ייאמן ולא מאמין ולא רוצה להיפרד ממך. אני כותב ובוכה. תומר גרינברג מפקדו הנערץ של עמית הבן שלי. תומר היה מפקד בית הספר של סיירת גולני בשטח 100, עמית היה תחת פיקודו מדריך לוחמה. מאז נפילתו של עמית, תומר הקפיד להגיע אלינו ולהשתתף בכל האירועים לכבודו של עמית בן יגאל. תומר אהוב, תודה לך, מצדיע לך. משפחת גרינברג, מהיום אתם חלק מהמשפחה שלנו".
עמאד חבקה,אביו של סגן-אלוף סלמאן חבקה שנפל בקרבות ברצועת עזה, אמר: "זה בוקר עצוב, התעוררנו לשמוע חדשות לא טובות עוד גיבורים שהלכו, תומר וסלמאן מכירים מזמן. תומר סייע לו באיזה תקרית, סלמאן החזיר לו בעזה. כבר אין את סלמאן שיעזור ואין את תומר, ככה מתנהגים גיבורים, זו תורת הלחימה והמסירות למה שכולם אהבו לעשות להגן עלינו ולהילחם למען ביטחון המדינה".
אשירה, אלמנתו של גרינברג, נשאלה לפני כמה שבועות בתוכנית עם נשות לוחמי גולני בגלי צה"ל "איך את לא אומרת לו 'עזוב אותך ובוא הביתה'". היא השיבה: "הכאב שלו הוא הכאב שלי, אני לא רוצה שהסוף של הסיפור הזה יהיה 'עזוב בוא הביתה'. ברגע האמת כולם מתגייסים וכולם מסתכנים, אני אתמודד. זו הצורה של כולנו ושחררתי".