פרופ' זרקא: "אנחנו לא במציאות של גלים, אלא תחלואה מתמשכת"
(צילום: לע"מ)

בתום דיון שערכו מומחי משרד הבריאות על העלייה האחרונה בתחלואת הקורונה, המליצו בצהריים (רביעי) חברי הצוות לטיפול במגפות לחזור למסכות במרחבים סגורים ובהתקהלויות - אך הדגישו כי אין צורך בינתיים בחיסון חמישי נגד הנגיף. במשרד הבריאות אמרו כי הנושא עוד יעלה לדיונים לאור התחלואה, אך המומחים מדגישים כי יש להשלים את המנה הרביעית לפני כן בקרב האוכלוסייה שטרם קיבלה אותו.
2 צפייה בגלריה
אין תור בהבימה
אין תור בהבימה
במשרד הבריאות עוקבים, אך לא נבהלים מהעלייה בתחלואה
(צילום: מוטי קמחי)
עוד נמסר כי מבחינת משרד הבריאות חבילת החיסון הבסיסית היא שתי מנות חיסון ומנת בוסטר, שניתן לחסן בה ילדים מעל גיל 5. החבילה, כך לפי המשרד, תהיה מחייבת לעובדי מערכת הבריאות. ההחלטות יהיו כפופות לאישורו של מנכ"ל המשרד נחמן אש. לאחר מכן כינס פרויקטור הקורונה סלמאן זרקא תדרוך בנושא ובו הסביר את החלטות הצט"מ. "אנחנו עדים בימים האחרונים לעלייה בתחלואת הקורונה וכמות הנדבקים עולה. רואים כמה התפרצויות במוסדות 'מגן אבות' ושם גם יש עלייה בתחלואה. הבדיקות עוברות ריצוף גנטי ואנחנו רואים שיש עלייה של תת ורייאנט ממשפחת האומיקרון", אמר הפרויקטור.
לדברי זרקא, מקדם ההדבקה שעומד כעת על 1.19 אינו יציב: "מקדם ההדבקה מושפע מכמות האנשים שבאים להיבדק. אני לא יודע להגיד אם הנתונים מעידים על תחילתו של גל חדש. אנחנו בתחלואה מתמשכת עם עליות וירידות מדי פעם. אני ממליץ לציבור ובמיוחד לאוכלוסייה בסיכון לשמור על עצמה ואת זה אפשר לעשות זאת על ידי מסכה, בטח במקומות סגורים, ולהיבדק אחרי חשיפה למאומת. המלצה לבדיקה היא חשובה לכל האנשים ולא רק לאוכלוסיית הסיכון. אם מישהו יוצא חיובי, עליו לשהות בביתו וכן להימנע ממגע הדוק עם אוכלוסיית הסיכון".
בנוגע להחלטה של הצט"מ שלא לאשר חיסון חמישי אמר פרופ' זרקא כי "חשוב להדגיש שחיסון נגד קורונה מורכב משלוש מנות, שתי מנות בסיס ומנת דחף. מי שטרם השלים שלוש מנות חיסון, מומלץ להשלים כדי למנוע מחלה קשה. בדיון שערכנו בצט"מ היום בנושא החיסונים התקבלה ההחלטה לחדד לכלל הציבור כי הגדרת מוגן מחייבת שלוש מנות חיסון ונעדכן את קופות החולים בהחלטה הזו בשביל לאפשר לכל המעוניינים להשלים סדרה זו. בינתיים אין המלצה על מתן חיסון חמישי. נמשיך לעקוב אחרי התחלואה וככל שתהיינה המלצות בנושא, נשוב ונעדכן".
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
ניצן הורוביץ בתדרוך עיתונאים בנושא חיסון נגד פוליו
מתנגד לטרמינולגיית הגלים. השר הורוביץ
(צילום: מוטי קמחי)
מוקדם יותר כינס ראש הממשלה נפתלי בנט דיון עם שר הבריאות ניצן הורוביץ ובכירי משרד הבריאות בשל העלייה בתחלואה. הדיון נמשך כשעה ובסיומו לא התקבלה החלטה על שינוי מדיניות כלשהו, אך חודדה המלצה לאוכלוסייה מבוגרת ולאנשים בסיכון לעטות מסכות בחללים סגורים.
במהלך הדיון אמר השר הורוביץ כי מערכת הבריאות צפתה את העלייה הנוכחית: "גם כשזה לא בכותרות אנחנו כל הזמן עוקבים ובוחנים את הנתונים ומנטרים תחלואה. זו שגרת הקורונה וכך נכון להתנהל". לדברי הורוביץ, "אני מציע להימנע מטרמינולוגיה של 'גלים', זו מחלה ויש לה עליות וירידות כל הזמן. צפינו את זה, צריך לנקוט באמצעי הזהירות הבסיסיים. מערכת הבריאות יודעת להכיל את זה".
דבריו נאמרו שעות לאחר שהפרויקטור ציין כי "לרוע המזל, נראה שישראל נמצאת בתחילת גל קורונה חדש - גל ה-BA5". מדובר באחד מתתי-הזנים החדשים של וריאנט האומיקרון, שהתגלה לראשונה בפברואר. על רקע הדיון המתוכנן היום של הצוות לטיפול במגפות, הדגיש זרקא כי "אנחנו שוקלים מתן חיסון חמישי".