2 צפייה בגלריה
 לראשונה - צה"ל קבע תנאי סף לנשים לשרת בחטיבות חי"ר וביחידות מובחרות
 לראשונה - צה"ל קבע תנאי סף לנשים לשרת בחטיבות חי"ר וביחידות מובחרות
"לשילוב נשים בסיירת מטכ"ל יש חשיבות רבה בשל הפסיפס האנושי". ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר בשנים 2016 עד 2019, אלוף-משנה (במיל') ח', מבקש מבית המשפט העליון להעיד מחר (שלישי) - ולהבהיר: "אין צורך בפיילוטים, ניתן למיין מיד נשים ליחידה וליהנות מתרומתן הייחודית". בתצהיר במיוחד שהוגש היום במסגרת בג"ץ הלוחמות, טוענים אל"מ ח' וסגנו באותה תקופה, סגן-אלוף (במיל') א', כי ניסו לבצע את המהלך בעצמם, אך נתקלו בהתנגדות מצד בכירים בצה"ל.
השניים מבקשים להעיד באופן אישי לטובת העותרות בדיון המרכזי שייערך מחר בבוקר בבג"ץ מול הרכב בראשות הנשיאה אסתר חיות. הם כבר ביקשו בעבר לחוות את עמדתם כידידי בית המשפט, ולא ברור עדיין אם השופטים יסכימו לשמוע את דבריהם בדיון שיועבר בשידור ישיר מירושלים. נציגי המדינה יטענו בשם הצבא כי יש לדחות את העתירה מפני שהצבא החל בעבודת מטה מסודרת בנושא, ששיאה הוא פיילוטים שכבר יצאו לדרך.
דיון בבג"ץ הלוחמות, דצמבר 2022
(צילום: אלכס גמבורג, דוברות הרשות השופטת, פורום דבורה)

"לפי עמדתנו, מכוח ניסיוננו המבצעי והמקצועי, נשים יכולות לשרת בהצלחה כלוחמות בסיירת מטכ"ל ושילובן כלוחמות יניב תרומה ייחודית ומשמעותית", ציינו השניים בתצהיר, "הצפנו כבר במהלך כהונתנו את הצורך הביצועי בשילוב נשים ביחידה, ואת היתרונות הגלומים בשילובן, אך הדבר לא התממש". שני הקצינים הבכירים גם הציגו לבית המשפט ניתוח של אופי פעילות הסיירת, ובעיקר את הליכי המיון הקפדניים והמקצועיים, האיתור וההכשרה, לרבות היכולות הפיזיות הנדרשות. כל אלו, לשיטתם, רלוונטיים גם לבחינה מיידית של נשים לשירות ביחידה: "קיימים ביחידה כלים ומיומנות לפעול לאיתור וגיוס, לאחר מיון, של המועמדים הראויים ליחידה - נשים וגברים כאחד".
אל"מ ח' וסגנו לשעבר טוענים עוד כי אין צורך בפיילוטים כפי שכבר החל הצבא לבצע באופן מדורג ואיטי ביחידות אחרות שנבחרו לניסוי, כמו יחידת החילוץ של חיל האוויר 669 והיחידה המובחרת של חיל ההנדסה הקרבית יהל"ם. לדבריהם, "יש שונות מהותית בין יחידות אלו לסיירת מטכ"ל. לא נודעת משמעות לתוצאות הפיילוטים על שאלת גיוסן של נשים לשורות הסיירת. בהתאם לכך, לא קיימת הצדקה או צורך אובייקטיבי להמתין לתוצאות הפיילוט בטרם מתן החלטה בעניין גיוס נשים לסיירת מטכ"ל". הם הוסיפו: "יוזכר כי לשילוב נשים בסיירת מטכ"ל יש חשיבות רבה בשל הפסיפס האנושי הייחודי שעליו מתבססת היחידה ויכולותיה המגוונות. שילוב נשים בסיירת טומן בחובו פוטנציאל שיפור ביצועי לוחמה, והוא יביא לשיפור ניצול הערך המרבי של היחידה".
2 צפייה בגלריה
 לראשונה - צה"ל קבע תנאי סף לנשים לשרת בחטיבות חי"ר וביחידות מובחרות
 לראשונה - צה"ל קבע תנאי סף לנשים לשרת בחטיבות חי"ר וביחידות מובחרות
"שילוב נשים בסיירת טומן בחובו פוטנציאל שיפור ביצועי לוחמה". ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
לפני כשנה פורסם ב-ynet כי גם מפקד סיירת מטכ"ל הנוכחי, אל"מ י', הביע תמיכה בשילוב נשים ביחידות מובחרות כשאמר בכנס סגור כי "לא הגיוני שלא בוחנים 51% מהאוכלוסייה שלנו, וכשזה קורה, אנחנו בבעיה". דבריו נאמרו על רקע זינוק כ-200% בכמות הלוחמות בצה"ל בשמונה השנים האחרונות, אך רובן ככולן לגדודים מעורבים קיימים כמו קרקל, תותחנים וחילוץ והצלה של פיקוד העורף.
בחודשים אלו מוקם גדוד חי"ר גבולות חדש, פנתר, שיהיה לראשונה אחראי על גזרה קבועה ביהודה ושומרון, ליד טול כרם. הדיון בבג"ץ הלוחמות ליחידות המובחרות נידון זה כשנה וחצי בבית המשפט העליון, לאחר עתירה שהגישה קבוצת מל"שביות וחיילות שביקשו לשרת בסיירות או ביחידות עילית הסגורות לנשים. בתווך, צה"ל גיבש לראשונה, ובתום עבודת מטה, קריטריונים לשירות ביחידות מבוחרות לטובת פיילוט - אך עשה זאת במשורה, ל-669 וליהל"ם בלבד. העותרות חוששות כי בדומה לפיילוט הטנקיסטיות, גם כאן תהיה מריחה של צה"ל שתגרור את הפיילוטים שהחלו בחודשים האחרונים, על פני שנים.
מפורום דבורה, שמקדם שילוב נשים בצבא, נמסר כי "כיום, 18% מהמערך המבצעי של צה"ל מאויש על-ידי נשים לוחמות ביחידות השונות, המשמעות היא שיום-יום הלוחמות תורמות לפעילות המבצעית של צה"ל שאינו יכול לוותר עליהן. האפשרות של נשים לשרת ביחידות הלוחמות וכן ביחידות המיוחדות נובעת הן מכוח החוק והן מיכולת לתרום מבצעית. ההצטרפות של מפקדים בכירים לשעבר מסיירת מטכ"ל לעמדת העותרות מחזקת העתירה ואת קריאתנו כי על צה"ל לפתוח את כל היחידות בפני גברים ונשים כאחד, בהתאם לכוונת המחוקק ובהתאם לצרכים המבצעים. מפקדים אלה ואחרים תומכים בעמדה ששילוב נשים ביחידות המיוחדות זה גם אפשרי וגם נדרש. הגיעה העת שצה"ל יעבור למיין על פי קריטריון מקצועי ולא על פי קריטריון מגדרי ויקיים את לשון החוק המורה לו ככלל לפתוח את כל היחידות לשירות נשים וגברים כאחד".