בלעדי: מאמן הכדורגל חיים סירוטקין (53), שפגע עם רכבו במפגינים בעצרת מחאה שהתקיימה בתל אביב בתחילת אפריל - הואשם אתמול (רביעי) בעבירות של מעשי פזיזות ורשלנות, ובחמישה מקרים של נהיגת רכב בקלות ראש אשר גרמה לחבלה של ממש. בשל חוסר יכולת להוכיח כי התכוון לדרוס, הוא לא הואשם בדריסה מכוונת. לידי ynet הגיע תיק החקירה, הכולל את עדויות הנפגעים, עדותו של סירוטקין עצמו ורעייתו, וגם הדוחות שקבעו שלא הייתה תקלה ברכב.
תיעוד הדריסה מתוך הרכב

לפי האישום, מפגינים נעו על הכביש לצומת הרחובות שאול המלך ומנחם בגין וחסמו את נתיב התנועה בו, ובעקבות זאת הנאשם עצר בצומת. בשל החסימה, התפתח עימות מילולי בין סירוטקין ורעייתו למפגינים, כשבני הזוג גידפו את המוחים. שוטר הורה לו לנסוע אחריו בנסיעה איטית במטרה לחלצו באופן בטוח מהצומת, כשכל אותה העת ממשיכים סירוטקין ורעייתו לגדף את המפגינים, כשלפתע האיץ ברכב באופן רשלני, נמהר וחסר זהירות - ותוך שהוא סוטה ימינה ושמאלה פגע בחמישה מפגינים כולל מפגינה שנפצעה וסבלה משברים בצלעות.

"שמעתי בום וראיתי רכב נוסע לכיווני בסללום"

את החקירה ניהלה יחידת מפלג הונאה ת"א, שאספה עדויות מהנפגעים ומעדי ראייה. ל', עדת ראייה בת 59 מתל אביב, סיפרה לחוקרים: "הלכתי עם חברה לתמוך בהפגנה של משפחות החטופים בשער בגין. בסוף הנאומים ביקשו מהמפגינים ללכת לכיוון ארלוזרוב. כשהגעתי לצומת התחלתי לחצות עם עשרות אנשים. בחציית החלק השני שמעתי בום וראיתי רכב שנוסע לכיווננו. הוא נראה כאילו הוא מנסה לדרוס אנשים. נסע בסללום. הוא עבר מרחק קצר ממני. אני וחברה שלי קפצנו אחורה ולא נפגענו. נפגעו פיזית שני אנשים לפחות ועוד אנשים שהיו נסערים. זה לא נראה כמו טעות, הוא נסע לתוך האנשים ולא עצר כשצעקו והתחיל לברוח".
אחת הנפגעות סיפרה כי בעת שצעדה לצד המפגינים "זה היה ממש כמה שניות ולא הצלחתי אפילו להבין מה קורה, פתאום ראיתי פגוש של ג'יפ לבן, הוא פשוט בא במהירות ודהר אליי, והעיף אותי באוויר. נפלתי על כל הצד השמאלי שלי והייתי בהלם, לא הבנתי מה קורה וראיתי אותו ממשיך בדהרה. ראיתי שתי נשים שוכבות ממש לידי, אחת מדממת מהראש ולא זזה. התחלתי לבכות והרגשתי ממש כמו בפיגוע, וחשבתי שאולי היה פיגוע".
הדריסה ממבט על

עדה אחרת סיפרה שראתה התקהלות סביב הרכב, אך לא ייחסה לכך חשיבות: "שוטר עמד בסמוך לרכב. פתאום שמעתי קול של גז וראיתי שהרכב פורץ קדימה לכיוון הרבה צועדים, כשאני עם הפנים לרכב. כשראיתי שהרכב פוגע באישה הזזתי את הראש הצידה תוך שאני צורחת בעצמי. הכול היה כל כך מהר, הצד השמאלי של הרכב היה ממש מולי ונחבלתי מאזור הפנס הקדמי או מאזור הדלת של הנהג ונפלתי על הרצפה. הפלאפון והתיק שלי עפו לכל כיוון ועברה לי בראש מחשבה שהוא יחזור לכיוון שלי. לידי שכבה הפצועה הנוספת שנפצעה בינוני, האישה שראיתי אותו נכנס בה וממשיך לנסוע כשהיא על גבי הרכב".
עדה נוספת סיפרה שניסתה להתחמק מהדריסה: "ניסיתי לזוז והרכב פגע בחלק התחתון של גבי. עפתי מהעוצמה ונפלתי על הכביש, קיבלתי מכה בגב ובראש. אם הנהג לא היה מסובב את ההגה לימין הוא לא היה פוגע בי. זה היה נראה שהנהג כיוון את ההגה לכיוון שלי". עד נוסף סיפר כי ראה בחורה שישבה בצד הנהג והייתה "מאוד נסערת": "היא הוציאה את הראש מהחלון, קיללה וצרחה. הנהג גם קילל והיה נסער ועצבני. ללא שום התראה מוקדמת הוא שם רגל על הגז, התחיל לנסוע, וראיתי שבכל מקום שהוא עבר פתאום מישהו שוכב על הרצפה. כמה שניות אחרי גם השוטר היה בשוק. היה ברור לכל הצועדים שמדובר באירוע דריסה מכוון בשילוב פגע וברח".

סירוטקין: "הגז נתקע, זו טעות אנוש"

סירוטקין עצמו העיד כמה פעמים, וטען כי "זה לא היה במתכוון. אני דורש שיבדקו את הרכב". חוקר שאל אותו "מה קרה עם הרכב שאתה רוצה שנבדוק?", וסירוטקין השיב כי "נתקע הגז - הרכב פתאום קפץ וצעקתי". לדבריו: "אני, אשתי ועוד שני אנשים נוסעים לחבר, יושבים אצלו מתארגנים, ונוסעים ליום הולדת במסעדה. שתיתי רק כוסית ערק (אין טענה שנהג בשכרות, ג.מ). אני נוהג, ליד חבר שלי, מאחורה הבנות".
סירוטקין המשיך: "מטורף, נסעתי לרחוב שאני לא מכיר. הייתי ראשון בנתיב נסיעה ובדיוק עברו אנשים והחלו לצעוק. הבנתי שנקלעתי לתוך הפגנה. היה שם שוטר, הוא עצר לידי, מדבר איתי מהחלון, אומר לי 'אל תיסע', ואני לא נוסע. פתאום הרכב קפץ ונתן 'פול גז'. אני צועק וניסיתי לברוח בין האנשים, אתם צריכים לבדוק את הרכב. אם הייתי רוצה הייתי דורס, אני לא יודע להסביר, לא הייתה לי כוונה. אני איש שומר חוק, עובד עירייה. לא ברחתי מהמקום, התחמקתי מאנשים ועצרתי בצד".
2 צפייה בגלריה
הנהג הדורס מובא להארכת מעצרו בשלום תל אביב
הנהג הדורס מובא להארכת מעצרו בשלום תל אביב
"אין לי הסבר למה האוטו לא הגיב". סירוטקין
(צילום: מוטי קמחי)
2 צפייה בגלריה
לירז מאיר שמשון וייס
לירז מאיר שמשון וייס
עורכי הדין לירז מאיר ושמשון וייס
(צילום: ינאי יחיאל, מוטי קמחי)
בחקירה נוספת, לאחר שהוצג לו סרטון המתעד את התקרית, טען: "עולה אפשרות שאתם טוענים שהרכב תקין. אז יש אפשרות שיכול להיות שבגלל החיישנים האוטו לא הגיב לי, וכשהאוטו זינק קדימה, כשזזו האנשים, יכול להיות שבמקום ללחוץ על הברקס לחצתי על הגז. באותו רגע אולי חשבתי שהאוטו לא נעצר כי הגז נתקע לי, אבל לאורך כל הדרך מה שהיה לי חשוב זה שלא יידרסו אנשים. לרגע לא הייתה לי כוונה לפגוע באף בן אדם, אני מצטער אם מישהי נפגעה שם, זו טעות אנוש". הוא הוסיף כי "לאורך כל השניות האלה אני בידיעה שהגז נתקע ואני לא יכול לעצור את האוטו. זה היה חמש שניות מהגיהינום, לא משהו מתוכנן".
השוטרים אימתו את סירוטקין עם העובדה שבדיקת הרכב לא מצביעה על תקלה בגז, בבלמים או במנגנון, וכי הדו"ח מצביע שהסיכוי לתקלה אפסי. הוא משיב: "אני זה שישב באוטו, זה שחווה את החוויה. אין לי הסבר למה האוטו לא הגיב למרות שהשוטר אמר לי בבירור לנסוע ואני לא הצלחתי להזיז את האוטו. רואים בבירור שהאוטו מזנק ואני מזיז את ההגה שאנשים לא ייפגעו".
רעייתו לא הצליחה להסביר לחוקרים מדוע בעלה דרס מפגינים, וסיפרה בעדותה: "ראינו המון אנשים שהגיעו משום מקום וניסו לפתוח לי את הדלת. נהיה בלגן, היה המון זועם, קללות, זה היה ממש מפחיד. היו המונים שרצו לעשות לנו לינץ' (טענה שלא נתמכת בראיות נוספות, ג.מ). מישהי ניסתה לפתוח את הדלת וצעקתי שהבן שלי לוחם בעזה והראיתי לה. היא אמרה לי 'למות' ו'שכל החיילים ימותו', ועשתה לי אצבע משולשת. מפה בלאק אאוט, לא יודעת מה קרה".
כאמור, בדיקות הבוחנים והראיות שללו לפי חומר הראיות את הטענה לתקלה מכנית ברכב. נציג חברת "לובינסקי" סיפר לחוקרים: "שטיחון הנהג לא היה קבוע לרצפה אבל לא יכול להסביר סיבה שהדוושה נלחצה. היה כבל מתחת למושב אבל לא ראיתי חסימה או בעיה שיכולה להיות. ביצענו סריקה של כל המחשבים, לא ראינו אף תקלה קבועה שיכולה להסביר האצה. במחשב המנוע, כולל דוושת התאוצה, לא היו בכלל תקלות".
אולם, בכל זאת הוצג בחקירה סרטון מהרכב, שבו נראה בזמן אמת סירוטקין אומר "נתקע לי האוטו, נתקע לו הגז". מדובר בראייה מחזקת לכך שלא הייתה לו כוונה בדריסת האנשים. מכיוון שלא ניתן להוכיח כוונה, הוגש אישום על פזיזות, רשלנות וקלות דעת.
עורכי הדין שמשון וייס ולירז מאיר, סנגוריו של סירוטקין, מסרו: "ברור היום על פי עובדות כתב האישום שהוגש שלמרשי לא הייתה כל כוונה לדרוס מפגינים או לגרום להם לנזק. כעת אנו צפויים להליך משפטי בבית המשפט שבמסגרתו נמשיך לעמוד על חפותו ואנו משוכנעים שנצליח לשכנע את בית המשפט בחפותו של מר סירוטקין".