אכזריים, מתוחכמים – ולא פוחדים משוטרים. אלה הם האנשים ששולטים בפשע המאורגן בישראל לפי העיתונאי לירן לוי, שהגיע לשיחה מיוחדת עם מנויי +ynet.
משפחות הפשע בישראל - ההרצאה המלאה
לוי, כתב המשטרה של ynet ו"ידיעות אחרונות", הסביר במהלך השיחה על השינויים שעברו משפחות הפשע בארץ – בעיקר מאז פרשת 512, שבמהלכה נעצרו ראשי ארגוני הפשע הבכירים בישראל. "אחרי הפרשה הזו הפוקוס עבר למגזר הערבי. יש עדיין גם משפחות פשע יהודיות, אבל התחזקו משפחות כמו אבו-לטיף, חרירי וג'רושי".
הרצאות נוספות למנויים:
דרכי הפעולה השתנו גם הן: "הם נהיו הרבה יותר אכזריים, והם למדו את השיטות של המשטרה". מי שכרגע עומדים במוקד העניין המשטרתי הם בעיקר אנשי משפחת אבו-לטיף, משפחה דרוזית מכפר ראמה שהפכה לאימת הצפון. חלק מאנשיה הצליחו לחמוק ממעצרים ולברוח לחו"ל – לטורקיה ולמרוקו – אבל ממשיכים לנהל משם את הארגון.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
השליטה בפשע אולי עברה מגזר, אבל מתברר שבתחום הזה דווקא שוררת אחווה בין העמים. "בסופו של דבר כל ארגון פשע עובד בטריטוריה שלו ובחברה שלו, אבל יש שיתופי פעולה בין ארגונים, גם בין ערביים ליהודיים". לוי מספר גם שאפילו במהלך מבצע שומר החומות, כשכל הארץ בערה והיחסים בין ערבים ויהודים הגיעו לשפל, בין ארגוני הפשיעה לא נוצרו חיכוכים. "שם העסקים עבדו כרגיל – בהתאם לאינטרסים".
2 צפייה בגלריה
זירת האירוע בכפר כנא
זירת האירוע בכפר כנא
זירת אירוע בצפון לאחר ניסיון חיסול
(צילום: כב״ה צפון)
עם המשטרה, מן הסתם, מערכת היחסים היא אחרת: "משפחות הפשע לא מכבדות את המשטרה. העבריינים לא מפחדים ממנה. הם מסתכלים עכשיו על מה שקורה – על הפגיעה במעמד שלה, על הנטישה של שוטרים – ואני מניח שהם מחייכים. כל מה שעובר עכשיו על המשטרה גורם למשפחות הפשע הרבה נחת". אבל הפושעים עדיין מעוניינים במודיעין על המשטרה, שמושג על ידי גיוס אנשים מבפנים. "ארגוני הפשע כל הזמן מנסים להשיג חפרפרות בתוך המשטרה כדי לקבל מידע, ועם השכר הנמוך ששוטרים מקבלים – לא תמיד קשה להשיג את העזרה הזו".
רובנו מרגישים רחוקים מכל ההתרחשויות האלימות סביב עבריינים כבדים, אבל לאנשים הללו יש השפעה על חיי היומיום בישראל. כי כמו שיש שיתופי פעולה, יש גם מלחמות בין ארגונים, והמלחמות הללו מגיעות לרחובות – בעיקר במהלך ניסיונות חיסול שחוזרים שוב ושוב לכותרות. גל החיסולים מדגים, לדבריו של לוי, עד כמה קל לפשוע בישראל של היום. "קל מאוד להשיג כיום נשק בלתי חוקי ומטענים. אפשר להשיג בדארקנט, אפשר ללמוד באינטרנט איך ליצור מטען. מאוד קל לחולל פשיעה פה, וכל הרציחות שקרו לאחרונה מוכיחות את זה".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהמבצע המשטרתי למעצר נאסר חרירי
תיעוד מהמבצע המשטרתי למעצר נאסר חרירי
''הם לא פוחדים מהמשטרה''. מבצע מעצר של בכיר בארגון פשע
(צילום: דוברות המשטרה )
במהלך השיחה, שהועברה בשידור חי בזום, לוי גם ענה על שאלות שהגיעו מהצופים. בין היתר נשאל על ההתנהלות הכלכלית של הארגונים, והבהיר שגם אם הם לא עובדים עם בנקים, יש להם אנשי כספים וידע שמאפשר להם להלבין מיליונים. "ראשי ארגוני הפשיעה הם אנשים חכמים. אם הם לא היו מתעסקים בפשיעה הם היו יכולים להיות אנשי עסקים או אנשי היי-טק. הם מבריקים. הם פשוט בחרו בנתיב הלא נכון של החיים".
אז מה מבדיל בין כנופיות לארגונים מסודרים? איפה פועלות משפחות הפשע, והאם ניתן למגר את האלימות שלהן? תשובות לשאלות הללו ואחרות אפשר למצוא בשיחה עם לוי, שההקלטה שלה מובאת פה במלואה.