4 צפייה בגלריה
אבו מאזן נואם באירוע 75 שנים לנכבה של האו"ם
אבו מאזן נואם באירוע 75 שנים לנכבה של האו"ם
אבו מאזן באו"ם. גם טען כי ישראל הכריחה את יהודי ארצות ערב לעלות ארצה
( צילום: EPA)
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) תועד בהתבטאות אנטישמית חדשה. בתיעוד שפורסם היום (רביעי) מכינוס של מועצת המהפכה של הפת"ח ברמאללה, נשמע אבו מאזן אומר כי "היטלר נלחם ביהודי אירופה בגלל עסקאות ההלוואה בריבית שלהם, זה לא היה קשור לאנטישמיות". עוד אמר אבו מאזן כי "יהודים מארצות ערביות לא רצו להגר, אבל ישראל הכריחה אותם לעשות זאת".
ביד ושם כינו את דברי אבו מאזן "מן ההתבטאויות האנטישמיות ומכחישות השואה החמורות ביותר והבזויות ביותר שהושמעו על ידי מנהיג כלשהו". עוד נמסר כי "ההסכמה בהם התקבלו הדברים בפורום בו הם נישאו חמורה לא פחות. אסור שדברים דוחים אלו יעברו בשתיקה".
שגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור התייחס לדברים, ואמר: "2022: ברלין, עבאס טוען כי ישראל ביצעה בפלסטינים 50 שואות; 2023: רמאללה, עבאס טוען כי יהודים לא הושמדו בגלל דתם אלא בשל חיבתם לכסף; 2024: ספוילר: ניו יורק, עבאס טוען שיהודים הכניסו את עצמם לתאי הגזים ולכבשנים באושוויץ". פרושאור הוסיף כי "ההתבטאויות החוזרות ונשנות הללו הן מחרידות. אין די במילים - יש לפעול ביד קשה נגד ההסתה שמתחילה בספרי לימוד אנטישמיים ומסתיימת ברצח יהודים כעניין שבשגרה".
4 צפייה בגלריה
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן בדיון במועצה של מועצת הביטחון בסוגייה הפלסטינית
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן בדיון במועצה של מועצת הביטחון בסוגייה הפלסטינית
"כמו שעבאס מאשים את היהודים בשואה, כך הוא מאשים אותם בכל בעיות מזרח התיכון". גלעד ארדן באו"ם
(צילום: רויטרס)
מקבילו הגרמני של פרושאור, שטפן סייברט, גינה גם הוא את יו"ר הרשות הפלסטינית. "ההצהרה האחרונה של הנשיא עבאס על היהודים והשואה היא עלבון לזכרם של מיליוני גברים, נשים וילדים שנרצחו. לפלסטינים מגיע לשמוע את האמת ההיסטורית מהמנהיג שלהם, לא עיוותים כאלה", כתב בחשבון הטוויטר שלו.
בהודעה באנגלית בחשבון הטוויטר שלו, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן ביקר בחריפות את אבו מאזן: "אלו הפנים האמיתיות של ההנהגה הפלסטינית. כמו שעבאס מאשים את היהודים בשואה, כך הוא מאשים את היהודים בכל הבעיות במזרח התיכון. בזמן שהוא מפיץ אנטישמיות טהורה, הוא גם משלם למחבלים פלסטינים על רצח ישראלים ומשבח בפומבי את הטרור הפלסטיני".
הביקורות לא פסחו גם על המערכת הפוליטית, ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כתב בטוויטר: "עוד נאום שערורייתי ואנטישמי של מכחיש השואה העלוב אבו מאזן. לא רק שהוא תומך טרור נאלח שמגיש ללא הפסקה תלונות לבית הדין הפלילי בהאג ומאשים את חיילי צה"ל בפשעי מלחמה, אלא גם כתב ופרסם דוקטורט שלם על הכחשת השואה. היום הוא הוכיח שוב שהוא אויב מושבע של מדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
ישיבת סיעה ישראל ביתנו
אביגדור ליברמן. "אבו מאזן הוכיח היום שוב שהוא אויב מושבע של מדינת ישראל"
(צילום: שלו שלום)
בשנה שעברה, שלושה שבועות לפני ציון 50 שנה לטבח י"א חללי מינכן, אבו מאזן הגיע לביקור בברלין ונועד עם הקנצלר אולף שולץ. בזמן נאומו לצד הקנצלר הגרמני, נשאל אבו מאזן אם הוא מתכוון להתנצל בפני ישראל וגרמניה על מעשיהם של המחבלים הפלסטינים לפני 50 שנה, והשיב כי "אם אתם רוצים להסתכל על העבר, בבקשה: ישראל ביצעה '50 שואות' בפלסטינים".
גם ב-2018, במהלך נאום שנשא, השמיע אבו מאזן, ולא בפעם הראשונה, תיאוריות קונספירטיביות על הקשר של היהודים לארץ ישראל. "מדינות אירופה לא היו נגד היהודים רק בשל הדת שלהם, אלא בשל הפעילות החברתית שלהם והנגיעה שלהם בהלוואות, ריביות, בנקים ועוד", אמר אבו מאזן.
4 צפייה בגלריה
"מדינות אירופה היו נגד היהודים בשל הנגיעה שלהם בהלוואות, ריביות, בנקים". קריקטורה אנטישמית
"מדינות אירופה היו נגד היהודים בשל הנגיעה שלהם בהלוואות, ריביות, בנקים". קריקטורה אנטישמית
"מדינות אירופה היו נגד היהודים בשל הנגיעה שלהם בהלוואות, ריביות, בנקים". קריקטורה אנטישמית
(מתוך התערוכה "תעשיית השנאה" במוזיאון משואה)
הוא טען גם כי היטלר הציע ליהודים פיצוי כספי בתמורה להגירה מאירופה לפלשתינה, כולל אפשרות לקחת איתם את כל נכסיהם ולמכור את הנדל"ן שלהם ביבשת. לדבריו, "הוא (היטלר) רצה שהלאום היהודי שנמצא שם (בפלשתינה) יהיה מועיל עבורו".
בניגוד להתבטאויות אלו, ב-2010 נפגש אבו מאזן עם מנהיגי יהדות ארצות הברית, הבהיר כי הוא מכיר בשואת יהודי אירופה והדגיש כי שלח נציגים פלסטינים לטקסים רשמיים באירופה לזכר השואה, על מנת להשריש את ההכרה בכך בקרב הציבור הפלסטיני.
ביום השואה ב-2014 עשה אבו מאזן צעד תקדימי ופרסם הודעה שבה הצהיר כי "השואה היא הפשע הנתעב ביותר נגד האנושות שאירע בעידן המודרני". דבריו של הנשיא הפלסטיני פורסמו בשפה הערבית בכל כלי התקשורת הפלסטיניים. בכך הפך אבו מאזן למנהיג הפלסטיני הראשון שיוצא בהצהרה פומבית על השואה שאינה משתמעת לשתי פנים.