רגע אחרי שהכנסת החלה לקדם את ההכרזה על אונר"א כארגון טרור, עוברים הצעדים המדיניים נגדה גם לפסים מעשיים. רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הודיעה לסוכנות לפליטים פלסטינים של האו"ם כי עליה לפנות לאלתר את המבנים והקרקעות שבהם היא עושה שימוש בירושלים, ודורשת ממנה עשרות מיליוני שקלים רטרואקטיבית על השימוש שנעשה בהם בשנים האחרונות.
דובר אונר"א בראיון ל-ynet
(צילום: עידו ארז, ליאור שרון)

בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת, חשף בצהריים (רביעי) שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, המשמש גם כיו"ר רמ"י, כי כעת התקבל אישור הייעוץ המשפטי למהלך - והוא כבר יצא לדרך. לפני כשלושה חודשים ביקש השר לבחון אפשרות לסלק את אונר"א מהקרקעות ממניעים מדיניים-ביטחוניים, ובימים האחרונים נמצאה הדרך לעשות זאת - כתגובה לחריגה מחוזה ההתקשרות בין הצדדים מצד הארגון.
עד עתה ישראל העלימה עין מההפרות של הסוכנות ומהשימוש הלא חוקי שעשתה בנכסי המדינה, וכעת - על רקע המלחמה ברצועת עזה והמתיחות מול אונר"א - הוחלט לאכוף את החוזים. בכיר ברמ"י אמר ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי בשלב הבא יגיע תורם של מתקני הארגון שבהם לא נמצאה עילת פינוי כעת, באי חידוש ההתקשרות עמם.
במכתב ששלחה אתמול להנהלת אונר"א היועצת המשפטית של מרחב עסקי ירושלים ברמ"י, עו"ד ניצה טיטלבוים, נכתב: "בהתאם לבדיקתנו ולמידע המצוי בידינו, הנכם תופסים ומחזיקים ללא הסכמת רשות מקרקעי ישראל בחטיבת קרקע בשטח של כ-36 דונם המצויה בשכונת מעלה דפנה בירושלים".
1 צפייה בגלריה
ארכיון משאית אונר"א ליד מעבר רפיח
ארכיון משאית אונר"א ליד מעבר רפיח
"עליכם לפנות את הקרקע". משאית אונר"א ליד מעבר רפיח
(צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh/File Photo)
היועצת המשפטית הסבירה כי "מלוא שטח הקרקע הופקעה על ידי מדינת ישראל והליך ההפקעה הושלם על פי סעיף 19 בשנת 2006", וציינה ש"על הקרקע קיימים מבנים שנבנו ללא היתר כדין". בהודעה נכתב עוד: "הינכם נדרשים בזה להפסיק לאלתר כל שימוש שאינו כדין, להרוס את כל מה שבניתם בניגוד לכל דין, לפנות את המקרקעין מכל אדם ו/או חפץ ולהשיב את הקרקע לרשות, וזאת בתוך 30 יום ממועד מכתבי זה".
"כמו כן, בגין השימוש לעיל בשבע השנים האחרונות, הנכם נדרשים לשלם דמי שימוש בסך של 27,125,280 שקלים, וכן עליכם לשלם דמי שימוש שנתיים עד להפסקת השימוש בפועל", הוסיפה עו"ד טיטלבוים. "באם לא תעשו כן, שומרת לעצמה הרשות את הזכות לנקוט כנגדכם בכל האמצעים העומדים לרשות כדין, ויהיה עליכם לשאת בכל ההוצאות הכרוכות בכך. התראה נוספת לא תישלח".
מוקדם יותר היום התראיין ל-ynet דובר אונר"א עדנאן אבו חסנה, ואמר כי "ישראל חייבת לדעת שאם אנחנו לא נהיה בעזה יהיה מישהו אחר, גורמים קיצוניים יותר וקשים מאוד". דבריו מגיעים אחרי כמעט שמונה חודשים שלוחמי צה"ל המתמרנים ברצועת עזה מוצאים פעם אחר פעם במתחמים של הסוכנות ממצאים המעידים על פעילות טרור במקום. אבו חסנה הוסיף כי אונר"א היא "הדבר המתון היחיד" בעזה, וטען כי במתקני הסוכנות מתנהלת "עבודה נייטרלית", כלשונו.