ראש מועצת חורפיש אנואר עמאר מיהר להגיע לזירת פיצוץ הכטב"מים במגרש הכדורגל ביישוב שלו - ולא שיער שכעשר דקות לאחר מכן הוא יהיה עד לתקיפה נוספת, בעת שאנשי מד"א טיפלו בפצועים. הוא תיעד את עצמו משתטח על הקרקע עם הגעת הכטב"ם הנוסף. צפו בתיעוד הבלעדי:
תיעוד: ראש מועצת חורפיש משתטח על הקרקע בזמן המתקפה

4 צפייה בגלריה
ראש המועצה של חורפיש בזמן האזעקה
ראש המועצה של חורפיש בזמן האזעקה
עמאר משתטח על הקרקע בזמן המתקפה. "הגיע הזמן לעשות לזה סוף"
4 צפייה בגלריה
חורפיש לאחר הנפילה במקום
חורפיש לאחר הנפילה במקום
חורפיש, לאחר הנפילה במקום
(צילום: נחום סגל )
עמאר סיפר: "באנו לחלץ את הפצועים וכטב"ם נפל עלינו, יש פה הרבה פצועים, אירוע קשה ומורכב מאוד. זו המציאות שלנו, ככה אנחנו חיים פה יום-יום. אנחנו ממתינים שהממשלה תחליט מה לעשות, הגיע הזמן לעשות לזה סוף. אי-אפשר להמשיך תחת החיים הארורים האלו".
לדבריו, "הילדים בטראומה, מרטיבים במכנסיים בלילה, אי-אפשר לחיות ככה. הממשלה הזאת לא יודעת לקבל את ההחלטה. אנחנו מגן הצפון, שומרים על המדינה פה, והם לא מבקרים אותנו אלא את אלו שיושבים במלונות. את האנשים פה שנמצאים בפחד אף אחד לא מבקר. אף אחד משרי הממשלה וראש הממשלה לא ביקרו אותנו חוץ משר אחד, שר הנגב והגליל. לאף אחד לא אכפת מאיתנו".
דובר צה"ל אישר אמש כי שני כטב"מי נפץ הם אלה שפגעו במגרש בחורפיש. "האירוע מתוחקר", נמסר מדובר צה"ל. עוד נמסר כי מטוסי קרב תקפו לאורך היום שורת מטרות של חיזבאללה בשטח לבנון. בין המטרות שהותקפו, מספר תשתיות טרור במרחבים א-נקורה ואל מטמורה, מבנים צבאיים במרחב עייתא א-שעב ועמדת תצפית במרחב אל-חיאם. כמו כן, כוחות צה"ל ביצעו ירי ארטילרי להסרת איום במרחבים חלתא, חמול, חולא, אל-ג'יבין ומרווחין שבדרום לבנון.
(צילום: נחום סגל )

באופן אבסורדי, החל מהיום תיכנס לתוקף החלטת צה"ל לדלל את כיתות הכוננות ביישובים הסמוכים לגבול לבנון - בהם גם חורפיש. משמעות ההחלטה היא שהחל ממחר, כיתת הכוננות ביישוב תקוצץ ב-50% - ומספר החיילים ביישוב יצומצם מ-40 ל-20. עמאר זועם: "כאילו חזרנו לגן עדן. אני מבקש לעצור את הצמצום בכיתות הכוננות. רף הלחימה עולה והסיכון עולה. מספיק לפרק. לפרק גדודים, לפרק חטיבות. מספיק כבר. גם אותנו רוצים לפרק?".
12 בני אדם נפצעו מפגיעות ישירות במהלך המתקפה, מבלי שהופעלה אזעקה. לפי ההערכות, הכטב"מים התפוצצו במגרש הכדורגל ביישוב בהפרש של כמה דקות זה מזה, כדי לפגוע גם באנשי מד"א שזינקו למקום. תשעה מהפצועים פונו למרכז הרפואי לגליל בנהריה, כשאחד מהם במצב אנוש, אחד בינוני-קשה, אחד בינוני והיתר קל. שניים נוספים פונו למרכז הרפואי זיו בצפת כשהם במצב קל. בשל ההסלמה בצפון והאירוע הקשה, קבינט ניהול המלחמה יתכנס לדיון חירום הערב ב-20:00.
לפני פיצוץ הכטב"מים, ההתרעות, כאמור, לא הופעלו. מדובר צה"ל נמסר: "לפני זמן קצר זוהו שיגורים משטח לבנון שנפלו במרחב חורפיש. לא הופעלו התרעות. האירוע מתוחקר". חיזבאללה לקח אחריות על האירוע, שאותו תיאר כתגובה לתקיפת צה"ל אתמול בא-נקורה, שבה חוסל פעיל ארגון הטרור.
גאלב גדבאן, קב"ט מועצת חורפיש, אמר בהקלטה שהועברה לתושבים: "היו שתי נפילות בטווח של כ-10 דקות. יש פצועים במצבים שונים, חלקם פונה לבית חולים. לא להגיע למקום. יש הרבה סקרנים שמגיעים וזה חמור. נא להישאר במרחבים מוגנים".
הפגיעה בחורפיש

4 צפייה בגלריה
פגיעת כטב"מ בחורפיש
פגיעת כטב"מ בחורפיש
הזירה בחורפיש
(צילום: יאיר קראוס)
פאיז סרחאן, תושב היישוב וחבר כיתת הכוננות, סיפר: "שמעתי את הנפילות ולא חשבנו על שום דבר אחר אלא להגיע ולהציל חיים. זה הפך לשגרה אצלנו מאז 7 באוקטובר. צר לי מהתוצאה פה, הגענו להגיש עזרה. יש לנו מזל מאלוהים כי תוך כדי נפל עוד כטב"ם. האזעקה לא עבדה. זו השיטה של ארגון הטרור, הוא יורה וכשמגיע כוח חילוץ הוא שוב תוקף".
מחמוד שנאן, תושב היישוב, סיפר: "האווירה עכשיו מאוד קשה, של פחד וחרדה. הפגיעה הייתה ישירה, לא הופעלה שום אזעקה לפני כן. היה 'בום' חזק מאוד. מדובר באירוע עם הרבה נפגעים וכרגע האווירה מאוד מבהילה, הילדים בוכים וההורים נמצאים בהלם ולא יודעים מה לעשות".
"מאז מה שקרה נכנסנו למרחבים המוגנים", סיפרה כאמלה פארס, גם היא תושבת חורפיש. "התחושות ממש קשות, עדיין שומעים פיצוצים ותנועות כלי טיס. אנחנו מופקרים כאן לגורלנו".
פורסם לראשונה: 21:12, 05.06.24