המתח בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לקטאר, מהמתווכות המרכזיות במשא ומתן בין ישראל לחמאס, המשיך גם ביומיים האחרונים בהתכתשויות פומביות בין הצדדים. שלשום (ראשון), בנאום בפני ארגונים יהודיים, אמר נתניהו כי יש לדרוש מקטאר "ללחוץ על חמאס כדי שיותר מהחטופים שלנו ישוחררו". לדבריו, "קטאר יכולה ללחוץ על חמאס כפי שאף גורם אחר לא יכול".
בקטאר לא אהבו את האמירה. לדברי הקטארים, המאמצים שלהם נעשים מהיום הראשון למלחמה – ונתניהו בהצהרותיו האחרונות רק מנסה למשוך זמן ולהאריך את המלחמה. דובר משרד החוץ של קטאר, מאג'ד אל-אנסארי, התייחס אתמול לדברי נתניהו בציוץ בטוויטר וכתב: "ההצהרות האחרונות של ראש ממשלת ישראל, בהן הוא דורש מקטאר ללחוץ על חמאס לשחרר חטופים, הן ניסיון חדש להאריך את המלחמה מסיבות הידועות לכולם".
4 צפייה בגלריה
 נתניהו ואמיר קטאר, תמים בן חמד אל-ת'אני
 נתניהו ואמיר קטאר, תמים בן חמד אל-ת'אני
נתניהו ואמיר קטאר, תמים בן חמד אל-ת'אני
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout, דנה קופל)
אל-אנסארי הדגיש כי נתניהו יוצא בהצהרות, למרות שהוא יודע שקטאר מחויבת מהיום הראשון למאמצי התיווך לסיום המשבר ולשחרור החטופים. ההוכחה לכך, לדברי אל-אנסארי, היא הפסקת האש הזמנית שבמסגרתה שוחררו 109 חטופים ישראלים, מה שהראה כי "משא ומתן והגעה להסכם הם הפתרון היחיד להשבת החטופים, סיום המלחמה והשגת ביטחון באזור".
בציוץ הוסיף אל-אנסארי כי קטאר דוחה את ההאשמות של נתניהו, שהציג את הסיוע שהעניקה לפלסטינים בעזה כסיוע שניתן לחמאס, ואמר: "ידוע שזה בוצע בתיאום עם ישראל, ארצות הברית, מצרים, האו"ם וכל הגורמים הנוגעים בדבר". אל-אנסארי גם דאג להבהיר כי קטאר תמשיך במאמצי התיווך שלה ולא תשים לב להצהרות של נתניהו, "שניתן להבין אותן רק בהקשר של בריחה מהמשברים הפוליטיים האישיים של ראש הממשלה הישראלי".
בפנייה לנתניהו אמר אל-אנסארי: "אנחנו מבקשים ממנו להתמקד במשא ומתן ובמה שמשרת את ביטחון האזור ולעצור את המשך המלחמה, במקום לפרסם הצהרות כאלה בכל פעם כשזה מתאים לאג'נדה הפוליטית הצרה שלו".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת חברי הכנסת מצביעים נגד עופר כסיף
מליאת הכנסת חברי הכנסת מצביעים נגד עופר כסיף
קטאר נגד "האג'נדה הפוליטית הצרה" של נתניהו
(צילום: שלו שלום)
זו אינה הפעם הראשונה בשבועות האחרונים שדובר משרד החוץ הקטארי מגיב בצורה קשה לאמירות של נתניהו: בינואר פורסמו הקלטות בהן נשמע ראש הממשלה אומר כי במובן מסוים "קטאר יותר בעייתית מהאו"ם". ההקלטות פורסמו בזמן שנתניהו נמצא בסכסוך עם מתווכת נוספת במגעים מול חמאס, מצרים.
נתניהו נשמע בהקלטות אומר כי הוא לא מודה לקטאר על מאמצי התיווך שלה, כיוון שלדבריו היא "לא שונה במהות מהאו"ם" ו"אפילו יותר בעייתית במובן מסוים" – אך ציין שהוא "מוכן כרגע להשתמש בכל גורם שעוזר לי להביא את החטופים הביתה".
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
ראש ממשלת קטאר אל-ת'אני
(צילום: Mark Schiefelbein/Pool via REUTERS)
נתניהו הדגיש בהקלטות כי אין לו "אשליות" לגבי הקטארים ותמיכתם בחמאס: "הם מממנים אותם. אני מאוד כעסתי לאחרונה, ולא הסתרתי את זה מארצות הברית, שחידשה את החוזה על הבסיס הצבאי שלה עם קטאר. למה לא ביקשתם שיחזירו את החטופים? זה לחץ! כי קטאר, יש לה לחץ על חמאס, קודם כול, תפעילו לחץ על קטאר".
דובר משרד החוץ הקטארי הגיב בזעזוע לדברים: "נתניהו רק חוסם ומערער את תהליך הגישור מסיבות שנראות כמשרתות את הקריירה הפוליטית שלו, במקום לתעדף הצלת חיי חטופים".
גם ראש ממשלת קטאר, מוחמד א-ת'אני, התייחס בריאיון שקיים בסוף ינואר להאשמות שהופנו כלפי דוחא בנוגע למימון חמאס. א-ת'אני אמר כי קטאר תומכת בשלום ובפלסטינים, ואין לזה קשר למפלגות פוליטיות ברצועה. לדבריו הקטארים לא מממנים את חמאס. "אני מאמין כי כל האנשים מבינים את התהליך ושזה רק ניסיון להטעות את הציבור", הוסיף.
קטאר, כידוע, העבירה סכומי כסף גדולים לשלטון חמאס בעזה בשנים האחרונות. לטענת קטאר הסכומים הועברו לשיקום הרצועה ולתושבים, אך חמאס הוא זה שהחליט לאן הועברו הכספים.

משפחות החטופים דורשות "פגישה בהולה"

ועל רקע המו"מ התקוע, משפחות החטופים דורשות "פגישה בהולה" עם שר הביטחון יואב גלנט, לאחר שהשר גדי איזנקוט אמר כי ישנו "קושי הולך וגובר בהשגת מטרות המלחמה, ובכללן החזרת החטופים", במסמך שעיקריו פורסמו אמש ב"חדשות 12".
4 צפייה בגלריה
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת בכיכר החטופים בתל אביב
(צילום: REUTERS /Susana Vera)
לפי מטה המשפחות, קרובי החטופים דורשים לדעת אם גלנט "עדיין רואה עצמו מחויב להשבת החטופים, והיכן מוצבת מטרה זו יחד עם מטרות המלחמה הנוספות". לדברי המטה, "אם בקשת המשפחות לא תיענה עד להתכנסות קבינט המלחמה מחר בערב, כלל המשפחות ימתינו לשר בכניסתו לישיבת הקבינט בבסיס הקריה בתל אביב, וידרשו לקבל תשובות ברורות לשאלות המדאיגות העולות ממכתבו של השר איזנקוט".
המטה סיכם כי "כזכור, לפני 11 יום, משפחות החטופים דרשו פגישה דחופה עם ראש הממשלה וחברי קבינט המלחמה - דרישה שעד כה לא נענתה על ידי מרבית חברי קבינט המלחמה".
פורסם לראשונה: 23:18, 19.02.24