מצרים בכוננות לקראת תגובה של החות'ים: מקורות מצרים מסרו היום (שני) לעיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, כי כל היחידות המצריות בגבול נמצאות ב"כוננות מלאה כדי לפקח על המרחב האווירי המצרי", אחרי התקיפה הישראלית בתימן והציפייה לתגובה של המורדים החות'ים.
תיעוד התקיפה הישראלית בנמל חודיידה

המקורות מסרו כי "ההגנה האווירית מוכנה להפיל כל חפץ זר שייכנס למצרים". בנוסף, נמסר כי קיים חשש שהתעופה האזרחית תושפע מהפעולות שיבוצעו משטח תימן לכיוון ישראל. שלשום שיגרו החות'ים טיל בליסטי לאילת - שיורט על ידי מערכת "חץ 3", במה שנראה כתחילתה של תגובה לתקיפה בחודיידה.
לפי הדיווח ב"אל-אחבאר", נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי קיים שלשום שיחה עם סולטאן עומאן הית'ם בן טארק, ובה ביקש מהסולטאן סיוע בתיווך עם החות'ים, כדי לעצור את ההסלמה נגד ישראל. א-סיסי הזהיר כי "הגזמה" בפעילות של תימן נגד ישראל תוביל לפיצוץ המצב באזור - והתחייב מצדו להאיץ את המאמץ הדיפלומטי לעצירת התקיפות הישראליות בעזה.
מפה סודן

מצרים היא אחת הנפגעות העיקריות מפעולות המורדים החות'ים נגד ישראל ונגד כלי שיט בים האדום, שפגעו בסחר העולמי. יו"ר רשות תעלת סואץ, אוסמה רביע, מסר לרשת "אל-ערביה" בשבוע שעבר כי הכנסות התעלה ירדו בכ-23% במהלך שנת הכספים האחרונה (שהסתיימה ביוני 2024) ורשמה 7.2 מיליארד דולר. גם הבנק המרכזי של מצרים פרסם בתחילת החודש כי "הכנסות תעלת סואץ ירדו בין יולי 2023 למרץ 2024 ל-5.8 מיליארד דולר, בהשוואה ל-6.2 מיליארד דולר בתקופה המקבילה בשנה שעברה".
מוקדם יותר השנה, א-סיסי הודיע כי הכנסות המדינה מתעלת סואץ צנחו ב-50% בעקבות מתקפות המיליציה. "תעלת סואץ הביאה למצרים כמעט 10 מיליארד דולר בשנה, וההכנסות האלה ירדו ב-40%-50%, אך אנו עדיין חייבים להמשיך לשלם לחברות ושותפים", אמר א-סיסי.
2 צפייה בגלריה
ספינת המשא רובימאר שטבעה לאחר תקיפת החות'ים
ספינת המשא רובימאר שטבעה לאחר תקיפת החות'ים
ספינה שהוטבעה על ידי המורדים החות'ים בים האדום
(צילום:EPA /Yemeni Al-Joumhouriya TV HANDOUT)
2 צפייה בגלריה
חות'ים מפגינים בתימן
חות'ים מפגינים בתימן
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
סמוך לפרוץ המלחמה החליטו החות'ים לפתוח חזית נוספת - בנתיבי השיט הבינלאומיים - ואליה נגררו מדינות רבות שספינותיהן ספגו אש מהמתקפות בים האדום. מתקפות החות'ים גרמו לבעלי ספינות רבים להפסיק לעבור דרך הים האדום ותעלת סואץ, שדרכם עוברת בדרך כלל 12%-15% מהתנועה העולמית, לפי האיחוד האירופי. לפי האו"ם, היקף הסחר שעובר בתעלת סואץ ירד ב-42% בחודשים הראשונים מתחילת השנה.
באב אל-מנדב, מיצר השוכן בין תימן לבין ג'יבוטי ואריתריאה, מחבר למעשה בין שני חלקי כדור הארץ ומאפשר לספינות עמוסות סחורות שמגיעות מאסיה ואפריקה להגיע לאזור הים התיכון ומשם גם לאמריקה. בשל האיום הביטחוני באזור, ספינות רבות כבר עושות את החלופה למעבר במיצר - הקפה של כל יבשת אפריקה - מה שמאריך את ההפלגה בימים רבים ומייקר את כל התהליך. ספינות רבות ששטות בימים רגילים דרך מיצר באב אל-מנדב, ממשיכות גם לתעלת סואץ - אך כאמור כל זה השתנה בתשעת החודשים האחרונים.
אתמול הכריז מנהיג החות'ים, עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, על פתיחת "שלב חדש במלחמה". אל-חות'י אמר כי תקיפת הכטב"ם בתל אביב, שבה נהרג יבגני פרדר, הייתה למעשה "השלב החמישי" של החות'ים בהסלמה נגד ישראל - שלא הוכרז רשמית עד אז. "פנינו לשימוש בנשק חדש במבצע 'יפו'", אמר. "הכטב"ם הזה הוא כלי נשק מתקדם, עם יכולות ברורות ברמה הטקטית והטכנית, עם טווח ארוך ויכולת הרס שעולה על כל כלי טיס אחר".
לדברי מנהיג החות'ים, "אחינו בהתנגדות הפלסטינית בחרו את השם 'יפו' לכטב"ם. הגעתו למרכז מנהלי בסיסי הטרידה את האויב. אנחנו מכריזים כי תקיפת יפו (תל אביב) היא תחילתו של השלב החמישי של ההסלמה - ואנחנו רואים בכך משוואה חדשה".
פגיעת הכטב"ם בתל אביב
למרות הפגיעה הכלכלית בה, מצרים בחרה בחודשי המלחמה הראשונים שלא להצטרף לקואליציה שהקימה ארה"ב להתמודדות עם האיום החות'י על נתיבי השיט, ולא להשתתף בלחימה.
בתקשורת הערבית נטען בזמנו כי מצרים בחרה שלא להצטרף ממספר סיבות. האחת היא חשש מהחיבור לישראל ומהתגובות על הצטרפות לקואליציה שכזו. גורמים ערבים רבים טענו כי הקואליציה הוקמה כדי לסייע לישראל בראש ובראשונה "בתירוץ של הגנה על נתיבי שיט". ב"אל-ג'זירה" כתבו אז כי "במקום שוושינגטון תסיר את המצור מעזה, היא מגייסת מדינות כדי להגן על ישראל והמסחר הימי שלה. זו עוד סיבה המביאה מדינות כמו מצרים וסעודיה לא להצטרף לברית, שמטרתה העיקרית היא גיוס תמיכה בישראל".
סיבה נוספת היא שהאינטרס העיקרי של מצרים הוא למנוע עקירת פלסטינים לשטחה, ולכן היא מעוניינת בלחץ על ישראל "להסיר את המצור על עזה" ולעצור את המלחמה - לחץ שמגיע גם מהכיוון החות'י.
בינואר האחרון מקור מצרי מסר לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי, כי "מצרים לא מעוניינת להשתתף בקואליציה האמריקנית באזור וכי היא מעדיפה לשמור על עמדה מאוזנת שמאפשרת לה לתקשר עם שני הצדדים בזמן המלחמה, כדי להבטיח שהמלחמה לא תתרחב". עוד דווח בעיתון על מגעים מצרים עם גורמים חות'ים ואיראנים, כדי למנוע את הרחבת השפעת התקיפות על המצב באזור ועל תעלת סואץ. נמסר כי מצרים נתנה "הבטחה" לחות'ים כי היא מתקדמת בדיונים מול ישראל לגבי הגדלת היקף הכנסת הסיוע לעזה והחות'ים מצדם העריכו את אי-כניסתה לקואליציה.