מתברר שהצו שארצות הברית הוציאה נגד ארבעת המתנחלים הוא לא סוף הסיפור, אלא רק תחילתו. הארבעה, דוד חי חסדאי, עינן טנג'יל, שלום זיכרמן וינון לוי, מסתכנים גם בחקירה של התובע הכללי של בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, קארים חאן, כשבנוסף הם מסתכנים גם בצעדים שינקטו נגדם בנקים ישראליים.
3 צפייה בגלריה
הרס בחווארה
הרס בחווארה
מכוניות שרופות בחווארה. ארכיון
(צילום: עידו ארז)
עו"ד ניק קאופמן, שעבד כסנגור בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, מסביר: "מבחינת הארבעה, התוצאה אינה מסתכמת אך ורק בהקפאת כספים בארה"ב. הבנקים בישראל, מטעמי רגולציית-יתר ותלותם במערכת הבנקאות בארה״ב, עלולים, אף הם לסגור את חשבונותיהם. תוכניות הסנקציות של משרד האוצר האמריקני רבות ומגוונות והניסיון מלמד כי אלה הנתונים לסנקציות במדינות שבהן מתנהלת חקירה של בית הדין הבינלאומי הפלילי הופכים לחשודים עיקריים. אין ספק כי המהלך תואם מול התובע בהאג שמבין, עתה, כי הדרך סלולה בפניו לפעול נגד ארבעת המתיישבים ללא חשש להתנגדות מארה"ב. בדרך זו, יוכל התובע קארים חאן לאזן את כוונתו לפעול נגד המחבלים האחראים לטבח בעוטף עזה".
לבכירים אמריקנים היו שיחות "כנות מאוד" עם מקביליהם הישראלים לגבי מקרי האלימות של המתנחלים הקיצונים ביהודה ושומרון, כך אמר אמש (חמישי) דובר מחלקת המדינה האמריקנית מתיו מילר. במהלך תדרוך כתבים הוא הוסיף כי ארה"ב נקבה במספר מקרים ספציפיים וביקשה מישראל לפעול נגד אותם קיצונים.
כאמור, הארבעה, דוד חי חסדאי, עינן טנג'יל, שלום זיכרמן וינון לוי - פעילי גבעות מוכרים - "מעורבים במעשים המאיימים על היציבות, השלום והביטחון באזור", כך לשון הצו.
3 צפייה בגלריה
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
עימותים אלימים בין מתנחלים לפלסטינים ביהודה ושומרון
(צילום: מאבק על כל דונם)
הממשל פירט את מעשי ארבעת הגורמים הנכללים ברשימה. חסדאי, כך צוין, "יזם והוביל מהומה שכללה הצתת כלי רכב ומבנים, תקיפת אזרחים פלסטינים וגרימת נזק לרכוש בחווארה, שהביאה למותו של אזרח פלסטיני". טנג'יל, נכתב, "היה מעורב בתקיפת חקלאים פלסטינים ופעילים ישראלים באבנים ובאלות. התקיפה הובילה לפציעות שהצריכו טיפול רפואי". זיכרמן, לפי עדויות וידאו, "תקף פעילים ישראלים וכלי רכב בגדה המערבית, חסם אותם ברחוב וניסה לשבור חלונות של כלי רכב חולפים ובתוכם פעילים. זיכרמן פינה לפחות שניים מהפעילים ופצע את שניהם".
לוי, נמסר, "הוביל קבוצת מתנחלים שעסקו בפעולות שיצרו אווירה של פחד בגדה המערבית. הוא הוביל בקביעות קבוצות של מתנחלים ממאחז חוות מיתרים, שתקפו אזרחים פלסטינים ובדואים, איימו עליהם באלימות נוספת אם לא יעזבו את בתיהם, שרפו את שדותיהם והרסו את רכושם. לוי ומתנחלים נוספים בחוות מיתרים תקפו שוב ושוב יישובים רבים בגדה המערבית".
לדברי וושינגטון, הצו נועד "לטפל באיום על הביטחון הלאומי של ארה"ב, שנגרם בשל אלימות של מתנחלים קיצונים. הממשל מתייחס לאיומים אלה ברצינות רבה".
ארה"ב הסבירה על התהליך שהוביל להוצאת הצווים. "יש תהליך המחייב אותנו לבנות 'חבילת ראיות' העוברת בחינה משפטית, זה מחייב ראיות ממקורות אמינים. הראיות יכולות לכלול דיווחים בתקשורת, מסמכים משפטיים, הרשעות ומידע מודיעיני. הראיות חייבות להיאסף ממספר רב של מקורות, וצריך להיות תיעוד של המעשים - לפני שמטילים סנקציות על גורמים. כלל התהליך עובר בחינה משפטית יסודית, ואנו ממשיכים לבחון צעדים נוספים".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"אין מקום לצעדים חריגים בנידון". נתניהו וביידן
(צילום: מרים אלסטר, Eros Hoagland / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AF)
לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחסה לסנקציות, ומסרה כי "רוב מוחלט של המתיישבים ביהודה ושומרון הם אזרחים שומרי חוק, רבים מהם נלחמים בימים אלה בסדיר ובמילואים למען הגנת ישראל. ישראל פועלת נגד כל מפרי החוק בכל מקום, ולכן אין מקום לצעדים חריגים בנידון".
ראש מועצת שומרון יוסי דגן התייחס לצו של ארה"ב נגד אותם ארבעה ואמר: "כל קמפיין אלימות המתנחלים מסתכם בארבעה אנשים - שההליכים נגדם כלל לא הסתיימו - אל מול מאות טרוריסטים המנסים לרצוח מדי יום יהודים ביהודה ושומרון. ארבעה 'פושעים' לכאורה - זהו אולי אחוז הפשיעה הנמוך בעולם.
"אנו מצפים מממשל ביידן לנקוט באופן זהה ובאותם אמצעים כנגד ערביי הרשות הפלסטינית ובראשם כנגד ג'יבריל רג'וב, שאם לא כן, יתברר כי ישנו סטנדרט כפול כלפי יהודים וזו ההגדרה לאנטישמיות. אנחנו מצפים מממשלת ישראל לעצור מיידית את ציד המכשפות ולפנות בפנייה רשמית ברורה בעניין זה לממשל ביידן. דמנו לא יותר".
אחד מראשי המתנחלים אמר: "האמריקנים מכירים כל אירוע שיש. יש להם אף ארוך. זה מס שפתיים שביידן צריך לשלם על זה שהוא עוזר לישראל ולקח את אלימות המתנחלים. אין דבר כזה אלימות מתנחלים באמת, אז לוקחים אנשים שקיבלו צווים מנהליים ונופלים עליהם. זה קצת מצחיק כי לא נראה לי שיש להם נכסים בארה"ב, ספק אם יש להם נכסים בישראל. אבל זה מהלך מסוכן ומוזר".
פורסם לראשונה: 22:33, 01.02.24