שר החוץ ישראל כ"ץ ערך היום (חמישי) מרתון שיחות מדיניות שבמסגרתו העביר שורת מסרים לעשרה שרי חוץ בולטים באירופה שעימם הוא מיודד באופן אישי. המסרים התמקדו בהחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ), שהורה לישראל ביום שישי האחרון "לעצור מיד את הפעולה ברפיח".
הדיון בהאג, יום שישי
(צילום: UN WEB TV)

שר החוץ הדגיש במסריו המדיניים כי חשוב שלא תתקבל פרשנות מוטעית להחלטת האג, והבהיר כי בית הדין לא קבע שישראל צריכה לעצור את פעילותה ברפיח. כ"ץ ציין כי החלטת בית הדין נוגעת רק לפעילות צבאית המייצרת תנאי מחיה העלולים לגרום להשמדת אוכלוסייה אזרחית. כ"ץ אמר לעמיתיו כי ממילא ישראל לא מבצעת פעילות דומה, ואין לה כוונה כזו.
כ"ץ התייחס גם לתחקיר הצה"לי על אודות האירוע ברפיח, והעביר לשרי החוץ את החומרים המודיעיניים הקשורים לתקרית. הוא הרחיב בנוגע ל"פעילות ההומניטרית הענפה שישראל מקדמת מול רצועת עזה ולשקריות הטענות נגדה בנושא הזה".
2 צפייה בגלריה
ישראל כ"ץ בכינוס השנתי ה-49 של ועידת הנשיאים
ישראל כ"ץ בכינוס השנתי ה-49 של ועידת הנשיאים
"יש הרבה רטוריקה רעילה של בורל". כ"ץ
(צילום: סיון שחור, לע"מ)
מרתון המגעים המדיניים של כ"ץ מגיע על רקע ניסיונות של גורמים ביקורתיים בהובלת שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל ושר החוץ הספרדי חוזה מנואל אלברס - לנצל לרעה את החלטת האג ואת האירועים ברפיח כדי לפגוע בישראל ולהעביר מהלכים נגדה.
לפי גורמים במשרד החוץ, יש הרבה רטוריקה רעילה מצד בורל, כולל ניסיונות שלו לגרום לכך שישראל תשלם מחיר על כך שהיא לכאורה לא עומדת בהחלטת בית הדין בהאג, ולנצל את האירוע של רפיח לשם כך. לישראל יש את היתרון שכל החלטה באיחוד מחייבת קונצנזוס, והמרתון המדיני נועד בעצם להבטיח שידידותינו יפעלו נגד העברת החלטות אנטי-ישראליות.
2 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם קנצלר גרמניה אולף שולף מסיבת עיתונאים בברנדנבורג
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם קנצלר גרמניה אולף שולף מסיבת עיתונאים בברנדנבורג
מקרון
(צילום: Odd ANDERSEN/AFP)
בתוך כך, נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח בטלפון עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. מקרון, כך לפי הודעת ארמון האליזה, "שלח את תנחומיו הכנים לעם הפלסטיני על המחיר האנושי הבלתי נסבל של המבצע בעזה, ולאחר הטרגדיה החדשה של הפצצת מחנה עקורים ברפיח. שני הנשיאים קראו להפסיק לאלתר את המבצע הצבאי הישראלי בעזה, כפי שהורה בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. אין כיום אזורים בטוחים ברפיח".
עוד נכתב בהודעה כי "לנוכח המצב ההומניטרי הקטסטרופלי בעזה, מקרון הבטיח לאבו מאזן את התגייסותה המלאה של צרפת להשגת הפסקת אש מיידית ומתמשכת, האמורה לאפשר מסירה והפצה מסיבית של סיוע בבטחה, כמו גם הגנה על אזרחים".
מקרון "חזר על הגינוי החריף מאוד של צרפת לפיגועי הטרור הברבריים שביצע חמאס ב-7 באוקטובר, והבהיר כי השחרור המיידי וללא תנאי של החטופים נותר בראש סדר העדיפויות. הדחייה השיטתית של פתרון שתי המדינות חייבת להיפסק. אנו מחויבים לעבוד על חזון משותף לשלום, שמבטיח ביטחון לפלסטינים ולישראלים. התהליך צריך להתקיים מנקודת מבט של הכרה במדינה פלסטינית".
בתום ההודעה צוין כי "המנהיגים דנו במצב בגדה המערבית. מקרון הביע את גינויו החריף לאלימות שבוצעה שם נגד אזרחים פלסטינים, והזכיר את בקשותיו לרשויות הישראליות לשים לכך סוף. מקרון הוסיף כי מדיניות הקולוניזציה מתדלקת אלימות זו ומהווה הפרה חמורה של החוק הבינלאומי, וחזר על נחישותה של צרפת לאמץ סנקציות חדשות נגד מתנחלים אלימים, בשיתוף עם עמיתיה".