מנחם אורדמן: "הייתי בטוח שאני מת"
(צילום: מועצה אזורית שומרון)

מנחם אורדמן, האזרח בן ה-33 ואב לחמישה שנפצע בפיגוע הירי בצפון השומרון, ליד העיירה הפלסטינית יעבד, שחזר אחר הצהריים (שלישי) בשיחה עם חבריו את התקרית ואמר כי נורה בזמן שדיבר בטלפון. "עמדתי בצומת כדי לדבר בטלפון, ואז עבר רכב בנתיב הנגדי שממנו ירו עליי", אמר. "ראיתי שאני פצוע, היה מלא דם ברכב. הייתי בטוח שאני מת".
מצבו הוגדר בינוני, והוא פונה לבית החולים הלל יפה בחדרה. עוד קודם לכן הספיק להשיב אש לעבר הרכב בו נסעו המחבלים, שהצליחו להימלט: "הם ממש נצמדו לרכב שלי והתחילו לירות מטווח קרוב ב-M16. לאחר שירו אחד מהם צעק לחברו 'חלאס, חלאס, סע'. הוצאתי את האקדח שלי ויריתי לכיוון הרכב הנמלט. הם המשיכו בנסיעה וירו לעבר רכבים אחרים". שעונו, שנפגע מרסיס או מקליע, נעצר על שעת הפיגוע. היום היה אמור הפצוע לחתום על חוזה ולהפוך לרבש"ץ (רכז ביטחון צבאי שוטף) של ההתנחלות מבוא דותן.
מזכיר ההתנחלות מבוא דותן: "תחזירו את הביטחון לשומרון"
(צילום: רענן בן צור)

4 צפייה בגלריה
מנחם אורדמן עם אשתו תהילה
מנחם אורדמן עם אשתו תהילה
"הוצאתי את האקדח שלי ויריתי לכיוון הרכב הנמלט". אורדמן ואשתו תהילה
(צילום: אלעד גרשגורן)
4 צפייה בגלריה
השעון
השעון
השעון שנעצר על שעת הפיגוע
(צילום: אלעד גרשגורן)
תהילה, אשתו של מנחם, סיפרה על הרגע שבו התבשרה על פציעתו בפיגוע: "אכלתי צהריים עם הילדים והשכנה דפקה בדלת. אמרתי לה 'עדי, מה את עושה פה?', והיא פשוט סיפרה לי. ראיתי את הידיים שלה רועדות ושאלתי אותה 'הכול בסדר? מנחם חי?', והיא ענתה שברוך השם הכול בסדר ושמנחם פצוע קל, נפצע ביד. מפה והלאה באמת דיברתי עם מנחם. הוא התקשר אליי מהאמבולנס ואמר שהכול בסדר. התקופה הזאת לא פשוטה לנו. אנחנו נוסעים בכבישים ובאמת יש כל הזמן חשש".
עדן חלפון, דודה של אחד החיילים שנפצע בפיגוע, סיפרה: "הוא תמיד אומר לנו 'אני רוצה להיות במקום הכי חם, להגן על עם ישראל כמה שאפשר'. בדיוק חזרתי מהעבודה. לא האמנתי למילים שיצאו מהפה של אמא שלי, שאמרה לי שדולב נפצע. הוא לא מספר הרבה. קשה לו לדבר, הוא עדיין לא מעכל את המצב הזה. הוא צריך קצת להתאושש, ואני מאמינה שבסוף הוא יספר לנו".
תיעוד מפעילות הכוחות בכפר יעבד - ופינוי הפצועים
(צילום: tps, המרכז הרפואי הלל יפה)

במקביל דובר צה"ל עדכן על שיפור במצבם של שניים מתוך שלושת החיילים שנפצעו באורח בינוני ומסר כי "ארבעה חיילי צה"ל נפצעו מוקדם יותר היום במהלך חילופי ירי, לאחר שביצעו מרדף אחר רכב המחבלים שביצע את הירי סמוך למעבר ריחן שבמרחב חטיבת מנשה. שלושה נפצעו באורח קל ואחד באורח בינוני. הפצועים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים ומשפחותיהם עודכנו". בית החולים הלל יפה עדכן כי הפצועים אושפזו להמשך השגחה וטיפול.
עוד עדכנו בצבא כי "כוחות צה"ל חוסמים צירים במרחב וממשיכים במרדף אחר המחבלים". חקירה ראשונית העלתה כי המחבלים ירו כאמור בתחילה לעבר רכבו של האזרח הישראלי ליד עמדת הפילבוקס שבין מבוא דותן ליעבד. בהמשך התקדמו המחבלים בנסיעתם וירו לעבר רכב צבאי שבו היו לוחמים מסיירת הצנחנים. למרות הפציעות, הלוחמים השיבו באש תוך כדי נסיעה לעבר רכב המחבלים, ואף דלקו אחריו עד שהצליח להימלט.
בעקבות הפיגוע, פתחו כוחות צה"ל במצוד אחר חוליית המחבלים. הכוחות פרסו חסימות סביב יעבד ומבצעים פריקת מצלמות. הפיגוע אירע לא רחוק מהזירה ביישוב חרמש שבה נרצח לפני שבועיים מאיר תמרי.
4 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בצומת אפס
זירת הפיגוע בצומת אפס
זירת הפיגוע בצפון השומרון, ושמשת הרכב המנוקבת של האזרח שנפצע
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
יוסי דגן לממשלה: "תפסיקו למרוח אותנו"

ראש מועצת שומרון יוסי דגן תקף את הממשלה בחריפות - וחזר על דרישתו לסגור את המחסומים בצפון השומרון. "האירוע הקשה הזה מתרחש בצומת שצמוד לצומת שבו נרצח מאיר תמרי הי"ד. התחננו זה שנים ובוודאי אחרי הפיגוע, התחננו, זעקנו להפסיק להפקיר אותנו, לסגור את המחסום של חרמש, לסגור את המחסום של מבוא דותן. מי שקיבל את ההחלטה האומללה לפתוח מחדש את המחסום בכניסה לחרמש אחרי תום השבעה הפקיר את החיים של התושבים שלנו".
"אני דורש מהממשלה הזו, תנו לנו תשובות לעזאזל. למה אתם מפקירים אותנו תושבי השומרון? סוג ת' במדינה שלהם. ההפקרה הזו לא תיעצר אצלנו, כי גל הטרור מגיע מכל אזור צפון השומרון. אנחנו כולנו מתפללים לרפואתם של הפצועים. אנחנו דורשים תשובות מהממשלה עכשיו, תפסיקו למרוח אותנו, תפסיקו להפקיר אותנו".
4 צפייה בגלריה
פינוי הפצועים לבית החולים
פינוי הפצועים לבית החולים
פינוי הפצועים לבית החולים
(צילום: אלעד גרשגורן)
אמיר חגי, המזכיר של מבוא דותן, אמר כי "אנחנו לא רגועים מהמצב. שהפיגוע הזה קרה קילומטרים בודדים מאיפה שבוצע הרצח רק לפני שבוע וחצי. אנחנו מבקשים מכוחות הביטחון להחזיר את הביטחון לצפון השומרון, להחזיר בידוקים על רכבים שנוסעים על הציר. לא יכול להיות שרכבים נוסעים על הציר ללא בידוק ושכל כך קל להגיע ולפגע באיזור שלנו. אנחנו מצפים מכוחות הביטחון להחזיר לנו את הביטחון, להחזיר לנו את הבידוקים. אנחנו שמחים שהפעם זה נגמר ללא אבדות בנפש אבל אנחנו לא רוצים להמשיך ולהסתמך על ניסים".
הוא סיפר כי שוחח עם הפצוע ודרש "מבצע בג'נין לאיתור של החוליות האלה". "לא יכול להיות שתושבי צפון השומרון הם תושבים סוג ב'. מגיע להם לנסוע חופשי על הצירים האלה ולהגיע לביתם בשלום. הבן אדם היה בסך הכל בדרך לקניות".