לוחם ומשורר: השיר שקיבל חיים אחרי המוות
(צילום: משה מזרחי, עריכת וידיאו: עמרי צוינגל)

שירו הנשכח של החלל – שקיבל חיים מחדש: כחצי שנה לאחר שהתגלו מילות השיר שכתב סמ"ר (במיל') אלי קיי ז"ל, שנרצח בחודש נובמבר האחרון בפיגוע בעיר העתיקה בירושלים, הן זכו ללחן ולחיים חדשים. אתמול (שלישי) זכה השיר לביצוע ראשון ומרגש על ידי חברו הטוב של אלי מחטיבת הצנחנים אברהם בלומנטל, שניגן ושר, יחד עם רב"ט ליהיא שגב, במקום שאהב מכל – וגם סיים בו את חייו בגיל 26.
3 צפייה בגלריה
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
"הצליח לגשר על כל הפערים". אלי קיי
שגב, מוזיקאית צעירה שמשרתת ביחידת דובר צה"ל, נחשפה למילים בעקבות כתבה שפורסמה על שער "ידיעות אחרונות" לאחר הפיגוע, ולא יכלה להישאר אדישה לעוצמה שמאחוריהן. היא יצרה קשר עם בלומנטל, ובחודשים האחרונים הם עמלו על הלחנת השיר, וביצועו, בשירה ובנגינה עם פסנתר וגיטרה. בתחילת השבוע הם נפגשו באולפן הקלטות לביצוע ראשוני של השיר, ואתמול, ביוזמת ynet ו"ידיעות אחרונות", שני הצעירים הגיעו לנקודה שבה נרצח אלי באכזריות, בסמוך לכותל המערבי, וביצעו את השיר בשנית, לזכרו.
"אלי הצטרף אלינו, לטירונות של פלוגת ח"ץ (חרדים צנחנים – י"ז) בגדוד 202, מגבעתי. הוא נראה בתחילה כעוף מוזר, גבוה, יפה תואר עם זקן ארוך, הנעליים השחורות ומבטא", סיפר אתמול בלומנטל. "תוך זמן קצר התחברנו והוא נראה לי טיפוס מעניין מאוד, שהצליח לגשר על כל הפערים ביננו ונקלט מהר בחבורה".
3 צפייה בגלריה
אברהם בלומנטל וליהיא מבצעים שיר שכתב לזכר אלי קיי ז''ל
אברהם בלומנטל וליהיא מבצעים שיר שכתב לזכר אלי קיי ז''ל
"זה שיר שביטא את המסע שלו". שגב ובלומנטל מבצעים את שירו של אלי קיי במקום שבו נרצח
(צילום: יואב דודקביץ)
דרכיהם של אברהם ואלי התפצלו כאשר הלוחם שעלה בגפו מדרום אפריקה כדי לשרת כלוחם חרף הפרופיל הנמוך שלו, התבלט בגדוד ויצא לקורס מ"כים. לאחר שובו לפלוגה, הדהים את בלומנטל ויתר החברים בלב הענק שהפגין כלפי פקודיו. "היו לילות שלמים במוצב בגבול עזה שבהם הוא לא ישן, הסתובב בין העמדות, דיבר עם החיילים שלו כדי להעביר להם את המשמרת וגם החליף אותם כדי שילכו לישון", שחזר בלומנטל את התקופה ההיא לפני ארבע שנים. "הוא היה מכין קפה ותה ועובר עם עוגיות בין השומרים במקום לנוח, מקדיש זמן לחייל שבמשמרת חמ"ל, לא מפסיק לדאוג".
לאחר השחרור של השניים הם שמרו על קשר למרות שכבר התראו פחות: אלי קיי חזר לעוטף עזה, הפעם כאזרח, כדי להתנדב בחווה חקלאית, ובאחד הימים של אמצע נובמבר 2020, שנה וארבעה ימים לפני שנרצח, שלח את מילות השיר בווטסאפ לאברהם, כי זכר שגם הוא אוהב מוזיקה כמוהו. "הראש והלב במלחמה, רציתי לשתף", אמר קיי בהקלטה.
"זה שיר שביטא את המסע שלו, וגם שלי באותה עת, בחזרה בשאלה, אבל אלי עדיין הרגיש דרך המילים שהוא מחובר לדת ואמר לי שהוא מרגיש שאלוהים עדיין אוהב אותו", סיפר בלומנטל. "אמרתי לו בוא נשב ונדבר על זה, גם על השיר, אבל לצערי זה נפל בין הכיסאות ולא קרה מעולם. ואז, לאחר הפיגוע, קיבלתי טלפון מליהיא, בחורה מדהימה שעזרה לי לסגור פה מעגל אישי, כי כך אלי היה רוצה שנבצע את השיר שלו".
3 צפייה בגלריה
אברהם בלומנטל וליהיא מבצעים שיר שכתב לזכר אלי קיי ז''ל
אברהם בלומנטל וליהיא מבצעים שיר שכתב לזכר אלי קיי ז''ל
שגב ובלומנטל
(צילום: יואב דודקביץ)
שגב סיפרה על הרגע שבו הבינה שהשיר הזה, של חייל משוחרר שמעולם לא הכירה, חודר עמוק לליבה: "הייתי במשמרת לחוצה ואז נתקלתי בכתבה בעיתון, קראתי את המילים ומיד נכנס לי לחן עבורן לראש. עשיתי הקלדה מהירה באפליקציה ואז בבית התחלתי לעבור על השלמת הלחן, ששיקף את הבלבול והלופ, ממש סחרחורת, שמאחורי המילים".
בלומנטל ושגב מתכוונים למסור ביצוע של השיר בהקדשה למשפחתו של קיי, שעלתה לישראל בעקבותיו. "בהלוויה התפרקתי לחתיכות, בכיתי בלי הפסקה אבל מאז, כשאני מנסה לעכל שאלי לא איתנו יותר, בחרתי להסתכל אחרת על האסון", אמר בלומנטל, "להבין שאלי מסתכל עלינו מלמעלה, שומר עלינו רוצה שנמשיך את מורשתו, אהבת הארץ והעיר העתיקה בירושלים במיוחד, שאליה התחבר יותר מכל מקום אחר".