3 צפייה בגלריה
מחמוד עבאס
מחמוד עבאס
יו"ר הרש"פ אבו מאזן
(צילום: AP)
בית המשפט המחוזי בירושלים הורה היום (שלישי) לרשות הפלסטינית לפצות משפחות של 34 ישראלים שנרצחו בפיגועי טרור ב-130 מיליון שקלים. זאת במסגרת פסק דין חלקי בעניין 15 תביעות נזיקין של משפחות נפגעי הפיגועים, שיוצגו על ידי ארגון "שורת הדין".
לפני כשלוש שנים בית המשפט קיבל החלטה תקדימית ופסק כי הרשות הפלסטינית אחראית לשורת פיגועים שבוצעו על ידי ארגוני טרור כמו אש"ף, חמאס והג'יהאד האיסלאמי בסוף שנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000, בתקופת האינתיפאדה השנייה. פסק הדין אז קבע כי הרשות הפלסטינית אחראית לפיגועים וכי ניתן יהיה לתבוע אותה לשלם פיצויים, והיום כאמור נקבע הסכום.
3 צפייה בגלריה
אדים נורז'יץ ויוסי אברהמי, קורבנות הלינץ' ברמאללה בשנת 2000
אדים נורז'יץ ויוסי אברהמי, קורבנות הלינץ' ברמאללה בשנת 2000
אדים נורז'יץ ויוסי אברהמי, קורבנות הלינץ' ברמאללה בשנת 2000
(צילום רפרודוקציה: רויטרס)
הדיונים בחלק מהתביעות נמשכו כ-20 שנה, והתביעות אוחדו לבסוף לתיק אחד בשל תקדימיות הנושא. ההחלטה לפני כשלוש שנים הייתה תקדימית מכיוון שעד אז בתי המשפט הישראלים הטילו אחריות על הרשות הפלסטינית על פיגועים שביצעו עובדיה, ובהחלטה בית המשפט הטיל אחריות גם על פיגועים שביצעו ארגוני טרור, הן בשל סיוע כספי ואספקת אמצעי לחימה לביצוע הפיגועים, והן בשל תמיכה אידאולוגית וכספית במשפחות המחבלים המתאבדים ובאסירים הפלסטינים.
בין התיקים שנידונו במסגרת התביעה היו הטבח במשפחת גביש שבו נהרגו שני הורים, סבא, ונכד בביתם שבאלון מורה בפסח 2002, רצח בני הזוג דיקשטיין ובנם הקטן במארב ירי בדרום הר חברון באותה שנה, פיגוע ההתאבדות בצומת מגידו שבו נהרגו 17 בני אדם ב-2002 גם כן, הלינץ' ברמאללה שבו נרצחו ואדים נורז'יץ ויוסי אברהמי בשנת 2000 ופיגועים רבים נוספים.
3 צפייה בגלריה
כתבות שעלו בידיעות אחרונות בעקבות הפיגועים בהם נהרגו בני משפחותיהם של אביגדור גביש ואיילה דיקשטיין
כתבות שעלו בידיעות אחרונות בעקבות הפיגועים בהם נהרגו בני משפחותיהם של אביגדור גביש ואיילה דיקשטיין
שער "ידיעות אחרונות" על רצח בני הזוג דיקשטיין ובנם הקטן ב-2002
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
במהלך השנים נקבעו בהקשר לתיקים אלו קביעות תקדימיות, בין השאר כי הרשות הפלסטינית אינה מדינה ואין לה חסינות ריבונית, ועל כן ניתנת לתביעה אזרחית בישראל. בשלביו הראשונים של התיק עוקלו כספים בגובה של 64 מיליוני שקלים שמשרד האוצר החזיק בידו עבור הרשות הפלסטינית, לטובת משפחת נורז'יץ.
השופט בדימוס משה דרורי, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים דאז, כתב בפסק הדין מ-2019: "אש"ף, הרש"פ, ערפאת, אבו מאזן וכן בכירים נוספים כמו מרואן ברגותי, כולם חתרו למטרה אחת: הרג יהודים וישראלים ופגיעה במדינת ישראל.
"הדרכים לכך היו רבות, הן באידיאולוגיה ובתכנון של הפיגועים, כולל אספקת אמל"ח ותמיכה כספית, והן - ולכך משמעות משפטית לעניין דיני האשרור - בפעולות שנקטו הרש"פ, אש"ף ומנהיגיהם כולל שיבוץ שמם של המפגעים באתרי שאהידים, עריכת טקסים של הרש"פ לזכרם של השאהידים ולשחרורם של האסירים המפגעים, הכרזות של מנהיגי הרש"פ ערפאת ואבו מאזן כי כל האסירים נשלחו 'על ידינו', מימון האסירים עד היום, תמיכה במשפחת האסירים, העלאת אסירים בדרגות צבאיות במהלך תקופות המאסר שלהם, כאשר בפועל מה שיוצא מכך הוא עלייה משמעותית בשכרם, מתן הטבות כלכליות למשפחות השאהידים ועוד".
עו"ד ניצנה דרשן לייטנרעו"ד ניצנה דרשן-לייטנרצילום: שורת דין
את המשפחות ייצגו עורכי הדין ניצנה דרשן-לייטנר, אברהם משה סגל ואבי גז מטעם ארגון "שורת הדין". עו"ד דרשן-לייטנר, שהיא גם נשיאת הארגון, בירכה על פסיקת בית המשפט: "זהו פסק הדין הגבוה ביותר שניתן נגד הרשות הפלסטינית, ואנו מודים לבית המשפט שביקש לעשות צדק עם הקורבנות ופסק לטובתם.
"אף על פי כן, הצדק חייב גם להיראות. עדיין מדובר במתן פיצויים נמוכים משמעותית מפסיקותיו של בית המשפט האמריקני. אנו יודעים שידיו של בית המשפט היו כבולות בעקבות פסיקת בית המשפט העליון שקבעה את רף הפיצויים, ועל כן בכוונת משפחות קורבנות הטרור לערער על פסק הדין. הכוונה היא להביא את גובה הפיצויים לדיון מחדש בעליון ולהעלותו באופן שיכאיב לארגוני הטרור. אין לנו מנוס מלהגביר את ההרתעה ולהביא את הרשות הפלסטינית לשלם על מעשיה, ובמחיר יקר מאוד".